2010-03-26, 11:46
Medlem
Jag har en hårddisk indelning till C:/ och D:/ partitioner och vill ta bort den och skaffa en stor C:/ hdd istället. Kan inte göra det via BIOS för då skulle jag förlora allt data. Finns det någon annan mölighet att göra det ?
Citera
2010-03-26, 11:57
Medlem
Askeens avatar
Det går inte att slå ihop en partion med en som har OS på sig, du måste installera om.

och det är bättre att ha en C:// och en D:// ifall C:// skulle gå sönder. så har du ju all data på D:
Citera
2010-03-26, 12:30
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askeen
Det går inte att slå ihop en partion med en som har OS på sig, du måste installera om.

och det är bättre att ha en C:// och en D:// ifall C:// skulle gå sönder. så har du ju all data på D:
Vad svamlar du om? det är klart att det går.
Hiren's BootCD innehåller programmen som behövs.

Dock blir det lite bökigt och måste göras i omgångar flytta över filer till C: krymp D: och öka C: flytta över filer till C: osv till D: är helt tom, då tar man bort D: och utökar C: till hela hårddisken.

Men samtidigt så är hela operationen mycket onödig, så jag håller med Askeen i slutresonemanget. Om operativet kraschar så är det bra att viktiga filer finns på D:
Senast redigerad av epost72 2010-03-26 kl. 12:33.
Citera
2010-03-26, 15:05
Medlem
håller med askeen och epost72 till viss del , gör operationen så lätt som möjligt.
Citera
2010-03-26, 15:12
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askeen

Lustigt partition magic (och en rad andra verktyg) har gjort detta i flera år...
funktionen TS letar efter heter merge, dock håller jag med om att flera partitioner är bättre
Citera
2010-03-26, 15:31
Medlem
sommarlovs avatar
Du kan direkt i Windows montera en enhet som en katalog i en annan enhet.

Tex kan D: bli C:/downloads...

Helt onödigt att föröka ändra på det du har nu.
Helt onödigt att ha 1 stor enhet, kör en hårddisk till istället om du har ont om plats.
Citera
2010-03-26, 19:07
Medlem
Ja, men egentligen tänkte jag om att i så fall ändra utrymme på D:/ om jag ville behålla partitionen för den är mycket för stor. Hur gör man då ?
Citera
2010-03-26, 19:35
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Vad svamlar du om? det är klart att det går.
Hiren's BootCD innehåller programmen som behövs.

Dock blir det lite bökigt och måste göras i omgångar flytta över filer till C: krymp D: och öka C: flytta över filer till C: osv till D: är helt tom, då tar man bort D: och utökar C: till hela hårddisken.

Men samtidigt så är hela operationen mycket onödig, så jag håller med Askeen i slutresonemanget. Om operativet kraschar så är det bra att viktiga filer finns på D:

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael013
Ja, men egentligen tänkte jag om att i så fall ändra utrymme på D:/ om jag ville behålla partitionen för den är mycket för stor. Hur gör man då ?

Som sagt du kan justera utrymmet genom att använda något partitionsprogram från Hirensskivan.

Dessutom saknas en viktig info ännu och det är vilket OP-system din dator har
Citera
2010-03-26, 20:58
Medlem
Just det, jag kör 7 (64-bit).
Citera
2010-03-26, 21:09
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael013
Just det, jag kör 7 (64-bit).
Därmed blir jag lite osäker på om det går att tillämpa programmen på hirens, men det borde gå iom att justeringen sker via bootCD:n
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in