2010-03-26, 11:02
Medlem
matteyass avatar
Jag har samtalat med en fysiker(1) som bekräftat att om gravitoner existerar så kommer de, liksom alla andra partiklar, följa en krökning i rummet. Något som jag finner konstigt är när man betänker svarta hål. Hur kan gravitoner undkomma från något som ljuset inte undkommer? Alltså, hur kan ett svart håls gravitationella påverkan propagera utanför händelsehorisonten?

(1) http://labbet.gw.lt:711/GaryOas.txt Jag ber om ursäkt ifall ni inte kommer åt denna, jag låter ganska ofta min dator gå i sleep mode. Bifogade mest som kuriosa.

(2) http://arxiv.org/abs/physics/0504110 Artikeln "On the abuse and use of relativistic mass"
Citera
2010-03-26, 12:14
Medlem
Gravitioner kanske inte påverkar varandra?
Citera
2010-03-26, 12:15
Medlem
awestbys avatar
gravitation är ju inte partiklar utan en kraft.
Citera
2010-03-26, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
gravitation är ju inte partiklar utan en kraft.

Gravitoner är de partiklar som förmedlar kraften. Om de nu finns dvs.
Citera
2010-03-26, 12:19
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Gravitioner kanske inte påverkar varandra?

Enligt Gary Oas - som du kan se i den första bifogade länken - interagerar faktiskt gravitoner med varandra, till skillnad från t.ex fotoner.
Citera
2010-03-26, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Enligt Gary Oas - som du kan se i den första bifogade länken - interagerar faktiskt gravitoner med varandra, till skillnad från t.ex fotoner.

Fast han kan lika gärna ha fel då existensen av gravitoner inte blivit bevisad. Uppenbarligen påverkar svarta hål saker utanför deras händelsehorisont så på något sätt måste gravitoner kunna komma förbi denna. OM de påverkar varandra så måste det finnas andra mekanismer som gör att de kan komma ut.
Citera
2010-03-26, 14:55
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Fast han kan lika gärna ha fel då existensen av gravitoner inte blivit bevisad.

Jag hittar tyvärr ingen direkt källa som beskriver graviton-graviton interaction, men i mitt sökande har det framgått att det verkar vara allmänt vedertaget att om de existerar så interagerar de med varandra (och kanske med sig själva).

Citat:
Uppenbarligen påverkar svarta hål saker utanför deras händelsehorisont så på något sätt måste gravitoner kunna komma förbi denna. OM de påverkar varandra så måste det finnas andra mekanismer som gör att de kan komma ut.

Jo, det kan ju vara intressant att tala om detta. Jag menar inte att det inte finns några såna mekanismer.
Citera
2010-03-26, 16:10
Bannlyst
Citat:
Gravitoner är de partiklar som förmedlar kraften. Om de nu finns dvs.

men einstein påstod ju att gravitationen är en krökning av rumtiden? varför skulle det behövas några partiklar för det? partiklar kan ju inte kröka rummet, de kan bara förmedla en kraft.
Citera
2010-03-26, 16:16
Medlem
OxZns avatar
Undkommer inte gamma-strålning också ett svarthål?
Citera
2010-03-26, 16:39
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
men einstein påstod ju att gravitationen är en krökning av rumtiden? varför skulle det behövas några partiklar för det? partiklar kan ju inte kröka rummet, de kan bara förmedla en kraft.
Einstein satt inte på något facit. Han tog fram en mycket framgångsrik förklaringsmodell, men att den är ultimat tror nog ingen. Det gjorde säkerligen inte Einstein heller.

Citat:
Ursprungligen postat av OxZn
Nej, verkligen inte.
Citera
2010-03-26, 16:42
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OxZn
Typ inget undkommer svarta hål.
Citera
2010-03-26, 17:00
Medlem
OxZns avatar
Ahh, sorry!

Det var http://sv.wikipedia.org/wiki/Hawkingstr%C3%A5lning jag mena :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera