2010-03-27, 22:30
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ja man kan ha sina rötter i dom trakterna och känna så, det är ovanligt men så ligger det till.

Har alltid haft icke-arabiska vänner då jag som sagt inte har någonting gemensamt med dom bortsett från att vi är från mellanöstern,

dom är oftast stolta över det medans jag inte bryr mig och alltid umgåtts med folk som man ska trivas med och känna harmoni med och påfallande ofta eller i nästan alla fall så har det varit svenskar eller kristna kompisar med utländsk bakgrund, främst f.d jugoslavien och latinamerika.

Det var ingen som tvingade på mig islam, min mor lärde mig lite när jag växte upp och detta fastna genom hela uppväxten. Varken hon eller min far var/ är troende, men min mor har alltså tyvärr blivit det dom senaste åren.

Ja jag vill göra mig av med alla muslimska värderingar, och att jag skriver om just muslimerna har ju sina naturliga själ då halva problemet ligger där och står i vägen för min vandring mot Jesus lära och kristendomen, känns som att jag måste bearbeta dom "muslimska känslor och tankar" som sitter i ryggmärgen i lite.

Och det gör man knappast på några dar, det tar sin tid.

Jobbigt att behöva kämpa med sig själv men jag hoppas att det går bra i slutändan och att jag blir 100% kristen om man kan säga så

Låter otroligt flummigt att du överhuvudtaget har så kallade "muslimska känslor och tankar", hur det nu definieras (finns ju trots allt ca 1 miljarde muslimer i världen dvs 1 milijard tankar), samtidigt som du erkänner själv att du inte har dem

Kan du berätta lite mer om exakt vilka "muslimska känslor och tankar" som sitter i din ryggmärg?
Citera
2010-03-27, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Låter otroligt flummigt att du överhuvudtaget har så kallade "muslimska känslor och tankar", hur det nu definieras (finns ju trots allt ca 1 miljarde muslimer i världen dvs 1 milijard tankar), samtidigt som du erkänner själv att du inte har dem

Kan du berätta lite mer om exakt vilka "muslimska känslor och tankar" som sitter i din ryggmärg?

Jo jag förstår att det kan verka det, svårt att beskriva med ord liksom på ett forum.

Dom här känslorna och tankarna är b.la :

Har alltid trott att det finns en allsmäktig Gud och som man skulle kalla Allah, och att Jesus absolut inte var hans son utan en vanlig profet... detta börjar jag vänja mig emot varje dag och att Gud inte ska kallas Allah, utan Gud eller Fader och att Jesus är hans son och till och med att Jesus själv är Gud i mänsklig form (dessa ord hade jag aldrig ens vågat skriva/säga för några månader sedan) denna nya info upptäckte jag för bara några veckor sen att Jesus alltså anses vara Gud hos flertalet kristna.

Muslimer har argumentet att koranen och islam var den 3:e och kompletterande och enda rätta religionen och att judar och kristna förvanskat Toran och Bibeln, att folk helt enkelt skulla ha hittat på och tagit bort stycken o.s.v och tror man inte på den 3:e och "rätta" religionen islam så är man på fel väg och därmed en syndare...

Koranen ska alltså vara helt oförändrad och i original skick och Guds riktiga och äkta ord...
och Bibeln då ska det ha ändrats i och det är okända författare och det råder mycket osäkerhet kring vad som är sanningsenligt eller inte...

Detta är såna här grundläggande tankar som snurrar runt i huvudet, och jag är van vid att frukta och känna rädsla för att göra Gud missnöjd , det är sådant tänkande jag alltid varit van vid,

så den kristna lärans Gud (finns ju bara en Gud egentligen, vad jag tror och förmodar att alla kristna även gör) är mycket mer okrävande och det talas mycket mer om kärlek och förlåtelse än islams lära där det är massa regler och mycket om straff och att deras lära är den enda rätta och att övriga är syndare som har en given plats i helvetet

Och nu när jag är på väg att lämna islam fär gott så känns det som en risk, för skulle jag och kristna förövrigt ha fel så är inte straffet nådigt, för att lämna islam räknas nog som den värsta synden man kan göra, då har en given plats i helvetet

Får lite kalla kårar när jag tänker på det,

men samtidigt så kan jag inte stanna kvar i denna arab inspirerade religion då jag känner att jag inte hör hemma och det går emot mina livs principer om människors lika värde och att mycket är fel :

slöjan och kvinnosynen, Heligt krig och rättigheten att ta andra människors liv , folket som utövar islam (b.la skäggiga fanatiker och kvinnor med slöjor i moskeer och sånt ser jag som ondskefulla och som har vidriga åsikter m.m), slakta djur genom att skära halsen av dom... och en massa annat som känns fel och rejält ocivilserat..

Sen finns det lite mindre bekymmer, som att jag fortfarande inte kan förmå mig själv att käka gris kött då jag aldrig ens smakat det. Vill lära mig att få aptiten.. låter kanske lite komiskt hos vissa som är vana.. men tänk er att i hela livet alltid haft tron att det är fel och rejält syndigt att ens stoppa i sig det köttet... det sätter sig i huvet på en..

Hoppas det blev lite mindre luddigt nu, som sagt svårt att förklara men i stora drag : så känner jag lite rädsla att "tänk om jag valt fel"... för när det är dags att ta farväl av det jordiska livet så vill jag dö med rent samvete utan rädsla... och förhoppningsvis komma till himmlen med trevliga och goda medmänniskor
Senast redigerad av Akvarie 2010-03-27 kl. 23:51.
Citera
2010-03-27, 23:48
Medlem
526s avatar
Excellent choise. Islam är väl egentligen bara en dålig ripoff på kristendomen.
Citera
2010-03-27, 23:49
Medlem
TS, Har du studerat Islam ordentligt? Tycker det är fel att du dömer en religion pga av att "du vet lite om den"... om du nu ska lämna islam så skulle jag verkligen inte rekommendera kristendomen... Det är en motsägelsefull religion. STudera båda noga så märker du själv..

Om man studerar dessa två religioner noga så märker man bara att kristendomen och Islam är väldigt lika egentligen. Att länder i väst har det bättre än sk muslimska länder har absolut inget med kristendom att göra det är pga avskaffandet av kristendomen som vi har kunnat utveckla oss till var vi står idag..

Kolla bara de länder där kyrkans makt är stor som t.-ex latinamerika, vad skiljer egentligen latinamerika från mellanöstern? båda är lika dåliga!

OM du nu vill finna harmoni kanske du ska testa typ buddhismen eller nåt :P

Och den där personen du tänker låta bära dina sk synder ljög er alla rätt upp i ansiktet då han inte var messias, kolla själv länktips ----> http://www.youtube.com/watch?v=wx5EKaY1B8g

Att kristendomen tjatar om att älska sin näste då det är den religion som dödat mest människor i historien (ja tom mer än islam)

Samt att Jesus är rasist som kallade en icke-judisk för hund se Matteus 15:21-28, och om du vill studera kristendomen skall du absolut itne läsa någon "Barnens BIBEL" vars enda uppgift är att försköna religionen utan LÄS den riktiga Bibeln
Citera
2010-03-28, 01:58
Medlem
Samias avatar
Muslimer har argumentet att koranen och islam var den 3:e och kompletterande och enda rätta religionen och att judar och kristna förvanskat Toran och Bibeln, att folk helt enkelt skulla ha hittat på och tagit bort stycken o.s.v och tror man inte på den 3:e och "rätta" religionen islam så är man på fel väg och därmed en syndare...

Ja, man säger då att islam är den enda rätta religionen eftersom det var den sista i sitt slag som kom till.

Detta är såna här grundläggande tankar som snurrar runt i huvudet, och jag är van vid att frukta och känna rädsla för att göra Gud missnöjd , det är sådant tänkande jag alltid varit van vid,

så den kristna lärans Gud (finns ju bara en Gud egentligen, vad jag tror och förmodar att alla kristna även gör) är mycket mer okrävande och det talas mycket mer om kärlek och förlåtelse än islams lära där det är massa regler och mycket om straff och att deras lära är den enda rätta och att övriga är syndare som har en given plats i helvetet

Du har ju inte läst Koranen som jag förstått. Koranen säger även hur du ska behandla andra, respektera andra och handlar inte bara om synder, straff osv. står mycket om hur syndare skall behandlas i gamla testamentet också.

slöjan och kvinnosynen,

förklara för mig hur kvinnosynen är!

folket som utövar islam (b.la skäggiga fanatiker och kvinnor med slöjor i moskeer och sånt ser jag som ondskefulla och som har vidriga åsikter m.m)

Vad är det för fel på slöjan? Slöjan skall även bäras av kristna varav nunnorna fortfarande använder den..

Men som jag förstått det så tror du inte på den islamska läran vilket automatiskt gör dig till icke muslim...
lycka till med ditt val
Citera
2010-03-28, 03:18
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalamankala
TS, Har du studerat Islam ordentligt? Tycker det är fel att du dömer en religion pga av att "du vet lite om den"... om du nu ska lämna islam så skulle jag verkligen inte rekommendera kristendomen... Det är en motsägelsefull religion. STudera båda noga så märker du själv..

Om man studerar dessa två religioner noga så märker man bara att kristendomen och Islam är väldigt lika egentligen. Att länder i väst har det bättre än sk muslimska länder har absolut inget med kristendom att göra det är pga avskaffandet av kristendomen som vi har kunnat utveckla oss till var vi står idag..

Kolla bara de länder där kyrkans makt är stor som t.-ex latinamerika, vad skiljer egentligen latinamerika från mellanöstern? båda är lika dåliga!

OM du nu vill finna harmoni kanske du ska testa typ buddhismen eller nåt :P

Och den där personen du tänker låta bära dina sk synder ljög er alla rätt upp i ansiktet då han inte var messias, kolla själv länktips ----> http://www.youtube.com/watch?v=wx5EKaY1B8g

Att kristendomen tjatar om att älska sin näste då det är den religion som dödat mest människor i historien (ja tom mer än islam)

Samt att Jesus är rasist som kallade en icke-judisk för hund se Matteus 15:21-28, och om du vill studera kristendomen skall du absolut itne läsa någon "Barnens BIBEL" vars enda uppgift är att försköna religionen utan LÄS den riktiga Bibeln
I mångt och mycket så håller jag med kalamankala här, men jag skulle ytterligare vilja framföra att man i Bibeln hittar mycket kraftigare stöd för att en kvinna ska bära slöja (något som du tydligen irriterar dig fruktansvärt på) än i Koranen.
Citera
2010-03-28, 03:22
Bannlyst
Inte för att jag planerar något speciellt(troende, men tror inte på religioner så att säga) som TS, men!

Hur konverterar man? Går till kyrkan...(fortsätt här )
Citera
2010-03-28, 11:21
Medlem
Förstår inte heller snacket om att Koranens Gud är mer krävande och vill skicka alla otrogna till helvetet... Bibelns Gud är ju precis lika ondskefull som vill slänga oss i helvetet bara för att vi vägrade erkänna jesus som Guds son och frälsare.

Om nu Gud älskar oss så mycket varför kom uppfann han det värsta straffet som någonsin uppfunnits bara för att man vägrar Jesus i sitt liv..

Nä Gud älskar verkligen inte alla om man ska tro på Guds jesus han är minst lika krävande han med

TS, se här tillochmed den "icke-kvinnorförtryckande-bibelns-Gud" vill att kvinnor skall ha slöja......... Första Korintierbrevet 11:5-6: "Men en kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad. Det är samma sak som om hon hade rakat av sig håret, för om en kvinna uppträder barhuvad kan hon lika gärna ha håret avklippt. Men när det nu är en skam för kvinnan att klippa eller att raka av håret måste hon ha någon huvudbonad."

Visserligen är det bara under bönen om jag förstod det rätt men Gud verkar ha något emot kvinnorhår:P

ps: religion suger =)
Senast redigerad av kalamankala 2010-03-28 kl. 11:42.
Citera
2010-03-28, 16:11
Medlem
flygande mattans avatar
kalamankala

Citat:
Förstår inte heller snacket om att Koranens Gud är mer krävande och vill skicka alla otrogna till helvetet... Bibelns Gud är ju precis lika ondskefull som vill slänga oss i helvetet bara för att vi vägrade erkänna jesus som Guds son och frälsare.
Exakt, det är något som många inte verkar kunna ta till sig. Den som inte tror på den kristna tron om död och återuppståndelse, är precis lika förlorad som de som inte följer Islam så att säga. Så det blir otroligt missvisande att läsa att Kristendomen är generös och Islam är snål, när resultatet blir detsamma. Det är bara det att Islam är tydligare (ärligare?) med vilka konsekvenserna blir, med kristen tro invaggar en i tron att 'Gud älskar alla' och glömmer bort den lilla detaljen, 'men det finns villkor för hur gränslös Hans kärlek är'. Så den som inte ser detta, lurar ju bara sig själv egentligen. Det är inte ett ärligt sätt att ta till sig nåt tycker jag, utan man missar ju totalt helheten.
Citera
2010-03-30, 16:32
Medlem
nVcs avatar
En kristen kompis som är mycket religiös av sig (går på kristen internatskola) berättade att en i hans klass var en före detta muslim som hade valt att konvertera (kompisen han berättade om är 22 år).Klasskompisen hade inte funnit någon riktig sanning i Islam. Hans föräldrar kunde typ inte acceptera det och tyckte att det var värsta tänkbara scenario.

Vad jag menar med detta inlägget är att du inte är den enda. Du har säkert förstått det själv - det största problemet kommer bli dina föräldrars troliga brist på acceptans för ditt val.
Citera
2010-03-30, 16:49
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Varför är det så viktigt att ha en religiös identitet?

Om man är en religiöst lagd person så är det nog oerhört viktigt.
Citera
2010-03-30, 22:43
Medlem
QP Cheeses avatar
Grejen med kristendomen som är så fantastisk är Den Heliga Ande, Jesus säger att när Han går till fadern så skall han lämna Den Heliga Ande som vår hjälpare och det löftet finns hos oss än idag, tar vi emot DHA så kommer han att hjälpa oss.
Det är också skillnaden mellan kristendom och övriga religioner, vi kristna gör ingenting i egen kraft, vi har DHA som hjälper oss och det är framför allt det som gav mig en visshet om att Gud existerade, när du känner DHA kan du inte säga sen att "det finns ingen Gud" för du är så överbevisad genom Guds närvaro att du aldrig mer blir den samme.

Folk som försöker räkna ut Gud och förstå Gud på ett vetenskapligt sätt kommer att bli besvikna för Gud är ande och måste bedömas på ett andligt plan, så menar du allvar med att bli kristen så släpp all analyserande kristendom, då kommer bibelordet Heb 11:1 Tron är grunden för det vi hoppas på; den ger oss visshet om det vi inte kan se. att ge en helt annan innebörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in