Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-05, 11:31
  #253
Medlem
Konvertera till vad??? ; fraan islam(Antikrist) Till SK(Antikrist) eller Katolisism(Antikrist)? - NEJ. du skall naturligtvis konvertera till JESUS. Du skall boerja att bedja och studera Bibeln. Om Gud en dag giver dig Tro saa blir det chockerande och fraanstoetande inte bara om man har muslimska utan Aeven om man har Svaenska ateistiska foeraeldrar. TY Jesus kom inte foer att skapa fred utan Splittring i vaerlden. (fader ska vaenda sig mot son, och son mot fader. moder ska...)
Citera
2018-03-08, 16:38
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Konvertera till vad??? ; fraan islam(Antikrist) Till SK(Antikrist) eller Katolisism(Antikrist)? - NEJ. du skall naturligtvis konvertera till JESUS. Du skall boerja att bedja och studera Bibeln. Om Gud en dag giver dig Tro saa blir det chockerande och fraanstoetande inte bara om man har muslimska utan Aeven om man har Svaenska ateistiska foeraeldrar. TY Jesus kom inte foer att skapa fred utan Splittring i vaerlden. (fader ska vaenda sig mot son, och son mot fader. moder ska...)

Gör inte skillnad mellan kristna och kristna. Antar att en av skälen till att muslimer konverterar till kristendom har att göra med en svartvit världsbild. Som ifallet då isis dödar shia alawiter mm bara för att dom inte tror på rätt islam.
Islam och kristendom skiljer sej stort i synen på Jesus.
Jag är katolik och tror inte mindre på Gud son och min frälsare än vad du gör och har gått på alla olika samfund i mässa!!
Citera
2018-03-08, 16:44
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarie
Hej, jag är en kille i 20 års åldern som ursprungligen kommer från ett land i mellanöstern. Jag är född och uppväxt i Sverige med flertalet svenska kompisar och känner mig delvis svensk och har djup kärlek och respekt till Sverige och Svenskar.
Har alltid känt att religion och tron på Gud är något viktigt i mitt liv.

Men dilemmat är alltså att mina föräldrar är muslimer och min moder lärde mig om islam och därmed växte jag upp i tron att detta var den enda rätta religionen och att alla religioner är fel utom islam...
Jag besökte till och med en moske när jag var yngre och skulle lära mig att läsa och skriva på arabiska för att kunna läsa koranen, vilket jag redan då kände var fel, jag förstod inte logiken i att jag var tvungen att lära mig att läsa på ett språk som jag föraktar...och att umgås med araber och annat muslimskt folk är något jag alltid haft svårt för... passar inte in och delar inte deras värderingar och tankesätt, snarare raka motsatsen!

Jag har ögon och öron och ser dagligen människor med utländsk bakgrund och framförallt folk med muslimsk bakgrund som beteer sig illa och ociviliserat, jag har alltid känt en förakt och till och med hat gentemot dessa folkslag, b.la araber,kurder,turkar och somalier o.s.v Och alla dessa folkslagen är också just - muslimer.

I min familj så var/är båda mina föräldrar moderna muslimer. Min far har varit gift med en kristen kvinna före han träffa min mor och han dricker alkohol, men tyvärr så är han muslim men dock inte praktiserande- utan långt ifrån. Men ändån han är inte kristen vilket jag tycker är synd men han är nog för gammal för att ändra tankesätt och bara ändra religion bara sådär.

Medans min mor däremot börjat bli mer och mer troende muslim och har vissa fanatiska åsikter...detta har lett till att jag ser min mor på ett annorlunda sätt och jag känner till och med mindre kärlek till henne pågrund av hennes starkare tro till Islam. Skulle hon ta på sig en slöja så skulle jag klippa banden helt och avsluta min kontakt helt med henne och ej ha någonting mer med henne att göra!


Jag känner att kristna människor och den kristna läran är ren, god och harmonisk. Jag har nog alltid varit kristen innerst inne utan att själv förstå det. Det är mycket det här att jag alltid känt att jag inte passar in eller hör hemma bland muslimer som t.ex då araber.. får en känsla av att jag kvävs och mår illa av dessa människor och deras karaktärer... Jag vet att man enligt Jesus ska älska sin nästa, men det är svårt, extremt svårt att älska sådana människor som b.la ser kristna som någon sorts fiende och inte accepterar kristnas lära fullt ut..

Har i olika omgångar haft funderingar på att kovertera till kristendomen men har inte vågat, efter att ha blivit hjärntvättad nästan hela livet att Islam är det enda rätta och att man kommer till helvetet om man lämnar Islam - är inget lätt att lämna bakom sig.

Jag har fortfarande inte förmått mig själv att ens kunna äta griskött. Och jag känner mig lite förvirrad med trenigheten och att Jesus anses vara Gud själv enligt vad jag läst till mig, detta var faktiskt en nyhet för mig.

Har alltid trott att kristna såg Jesus som Guds son. Vilket jag också känner att jag också kan ta till mig, men att se Jesus som Gud själv känns lite svårare. Monoteismen att det bara finns en Gud och den islamska läran sitter djupt inne av naturliga själ.

Det är som att du t.ex är adopterad och alltid trott att dina adoptivföräldrar är dina riktiga föräldrar men så en dag får du klart för dig att så inte är fallet och du känner att du vill hitta dina riktiga rötter men det gamla håller dig till tillbaka och du har blivit inbäddad med en massa traditioner och tankesätt som är svåra att skaka av sig... och att känna att dina biologiska föräldrar ersätter dom som uppfostrat dig hela livet och som du är van vid blir svårt..

Ungefär så känns det för mig, känns som att Islam jagar mig lite i ryggen (jag försöker tänka att det är djävulen som vill få mig tillbaka till Islam och att jag ska släppa mina tankar om att döpa mig och bli fullt ut kristen).

Nu kanske vissa kommer rekommendera t.ex Jehovas Vittnen eller Mormonernas lära, men jag är ganska så fast besluten att antingen protestantismen eller möjligtvis katolicismen är den lära jag kommer välja då dessa känns närmast hjärtat och jag tycker Svenska Kyrkan verkar vara en väldigt kärleksfull och god kyrka, men dock så verkar det vara en del osäkerhet om vad dom är rätt och fel när man läser deras hemsida där prästerna svarar på folks frågor.

Ett citat jag tyckte var intressant som någon person skrivit i en kommentar : " Tro på Guds ord, Bibeln och Jesus och lyd vad som står, även om du ej förstår. Det är tro! "

För det är en del saker i kristendomen som kan tyckas vara svårförklarliga och i ibland till och med lite motsägelsefullt som med andra religioner, men jag jag tror på helhets bilden och känner att kristendomen är den rätta och goda religionen , men som sagt jobbigt och lite psykist påfrestande att försöka radera alla mina mulsimska vanor - egentligen så är det inte så mycket,

för jag har aldrig kunnat be på muslimskt vis och jag har inte fastat dom senaste åren. Det är mer att jag vill vänja min hjärna och mina tankar att jag är kristen och vägen till frälsning är via Jesus Kristus.
Och jag vill få bort alla muslimska tankar ur huvet.

Någon som har lite tips, funderingar eller annat intressant ?


Hoppas du redan hunnit konvertera och funnit en bra församling att gå i, annrs kan du prova svenska kyrkan, katolska kyrkan lr nån fri-kyrklig variant.
Ber för dig och du gör helt rätt
Btw kolla in Jay Smith Islam på Youtube. Han kan jättemycket om ämnet där kommer du finna fler svar
Citera
2018-03-08, 18:08
  #256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Konvertera till vad??? ; fraan islam(Antikrist) Till SK(Antikrist) eller Katolisism(Antikrist)? - NEJ. du skall naturligtvis konvertera till JESUS. Du skall boerja att bedja och studera Bibeln. Om Gud en dag giver dig Tro saa blir det chockerande och fraanstoetande inte bara om man har muslimska utan Aeven om man har Svaenska ateistiska foeraeldrar. TY Jesus kom inte foer att skapa fred utan Splittring i vaerlden. (fader ska vaenda sig mot son, och son mot fader. moder ska...)

Är det inte bättre att avsäga sig all religion och acceptera sig själv som en god människa, istället för att upprätthålla vanföreställningar om att godhet inte är mänskligt och något som står över människan?
Vi måste arbeta för att äga vår egen godhet, vår egen fred och vår egen kärlek. Vi måste sluta be om ursäkt för att vi finns, vi har inget att be om förlåtelse för, det finns inget straff, det finns ingen belöning. Vi måste göra gott för vår egen skull. Inte för att behaga en ägare.

Helvetet finns inte ens omskrivet i bibeln. Det är en skönlitterär beskrivning, Dantes inferno.
Citera
2018-03-10, 19:15
  #257
Medlem
Jag vill...

Man bör känna till historia först innan en person uppger sig vara muslim.

Innan Islam spred sig from 600-talet var 90 % kristna i Mellan Östern.

Islam påtvingades genom våld.

De som redan var kristna sedan generationer tillbaka eller anammat kristendom som en räddning jämfört med sin gamla avgudadyrkan skulle knappast frivilligt konvertera till en ny och helt okänd kult.

Så, att hota, mörda och kidnappa och sedan tvinga eller uppfostra en tidigare kristen individ till att bli muslim gör inte den personen till muslim, för det är inte genuint eller självvalt.

Därför säger jag dig..det finns en stor chans att dina förfäder vara kristna ändå....du har alltså aldrig varit en muslim, inte heller dina föräldrar. Det är bara en lögn och ett tvång.

Det är bara att räkna. Under första världskriget beräknas 5-6 miljoner kristna i MÖ ha utrotas. Tror knappast att alla mördades...många kvinnor och barn blev kidnappade till att sedan bli muslimer.

Detsamma med ex. de kristna syrianerna. De beräknades till ca. 20 000 000 under medeltiden och idag till ca. 500 000 - 3 000 000. Även om 10 000 000 av dem har mördats, så skulle det finnas 7 000 000 kristna syrianska ättlingar uppfostrade till muslimer i MÖ idag. De är alltså inte genuina muslimer...bara påtvingade och lurade att bli och vara det. Fick en sådan person reda på att dennes förfäder var kristna och mördades, våldtogs, torterades, kidnappades, etc. skulle den människan INTE längre vara lojal mot Islam eller vilja vara en muslim längre. Alla människor vill veta sina riktiga rötter och det är dit man känner tillhörighet och lojalitet.
__________________
Senast redigerad av FakYuToo 2018-03-10 kl. 19:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback