2010-03-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Varför byta en sagobok mot en annan?
Profeter som påstår sig känna till vad som händer efter döden, och lockar efterföljarna med evigt liv, är bara makthungriga charlataner.
Men om han känner som han gör, så får väll han säka sina behov i religion ist för i meningslöst hat om egen makt? Jag menar om han mår bra av att tro på gud låt han tro på gud. Så länge han inte skadar andra eller sig själv så är ju religion inte farligt.

TS känner ju sig säker i tanken på "liv" efter döden och om han mårt bra av det vem är då du att ta dert ifrån han? Det är ju nu du blir en "profet som påstår sig känna till vad som händer efter döden,"
Citera
2010-03-26, 15:30
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toyjons
Men om han känner som han gör, så får väll han säka sina behov i religion ist för i meningslöst hat om egen makt? Jag menar om han mår bra av att tro på gud låt han tro på gud. Så länge han inte skadar andra eller sig själv så är ju religion inte farligt.

TS känner ju sig säker i tanken på "liv" efter döden och om han mårt bra av det vem är då du att ta dert ifrån han? Det är ju nu du blir en "profet som påstår sig känna till vad som händer efter döden,"

Jag har inte påstått att jag vet vad som händer efter döden.
Men jag är övertygad om att löftena i diverse religioner är bara lockbeten för populasen.
Inte värst troligt att det händer olika saker efter döden beroende på vilken saga man trott mest på före, exempelvis.
F ö känner jag igen bitar av första inlägget sen tidigare nånstansifrån, antagligen fake alltsammans.
Citera
2010-03-26, 15:32
Medlem
Andrewgos avatar
Äsch, det spelar väl ingen roll vilken religion man tillhör. Eftersom det finns fler än en religion som säger att man kommer att hamna i helvetet om man inte tillhör just deras religion. Eller skulle man få istället komma till himlen av den religion man valde att tillhöra? Men då har ju den andra religionen fel, vilket religion absolut "inte" har. See you all downstairs.
Citera
2010-03-26, 15:41
Bannlyst
Bra val. Du kommer att belönas i slutändan. Men kom ihåg, det är inte lätt att vara kristen.
Mycket bön, Bibelläsning, brödraskap, gott leverne och framförallt tro erfordras.
Citera
2010-03-26, 16:58
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarie
Hej, jag är en kille i 20 års åldern som ursprungligen kommer från ett land i mellanöstern. Jag är född och uppväxt i Sverige med flertalet svenska kompisar och känner mig delvis svensk och har djup kärlek och respekt till Sverige och Svenskar.
Har alltid känt att religion och tron på Gud är något viktigt i mitt liv.

Men dilemmat är alltså att mina föräldrar är muslimer och min moder lärde mig om islam och därmed växte jag upp i tron att detta var den enda rätta religionen och att alla religioner är fel utom islam...
Jag besökte till och med en moske när jag var yngre och skulle lära mig att läsa och skriva på arabiska för att kunna läsa koranen, vilket jag redan då kände var fel, jag förstod inte logiken i att jag var tvungen att lära mig att läsa på ett språk som jag föraktar...och att umgås med araber och annat muslimskt folk är något jag alltid haft svårt för... passar inte in och delar inte deras värderingar och tankesätt, snarare raka motsatsen!

Jag har ögon och öron och ser dagligen människor med utländsk bakgrund och framförallt folk med muslimsk bakgrund som beteer sig illa och ociviliserat, jag har alltid känt en förakt och till och med hat gentemot dessa folkslag, b.la araber,kurder,turkar och somalier o.s.v Och alla dessa folkslagen är också just - muslimer.

I min familj så var/är båda mina föräldrar moderna muslimer. Min far har varit gift med en kristen kvinna före han träffa min mor och han dricker alkohol, men tyvärr så är han muslim men dock inte praktiserande- utan långt ifrån. Men ändån han är inte kristen vilket jag tycker är synd men han är nog för gammal för att ändra tankesätt och bara ändra religion bara sådär.

Medans min mor däremot börjat bli mer och mer troende muslim och har vissa fanatiska åsikter...detta har lett till att jag ser min mor på ett annorlunda sätt och jag känner till och med mindre kärlek till henne pågrund av hennes starkare tro till Islam. Skulle hon ta på sig en slöja så skulle jag klippa banden helt och avsluta min kontakt helt med henne och ej ha någonting mer med henne att göra!

Jag känner att kristna människor och den kristna läran är ren, god och harmonisk. Jag har nog alltid varit kristen innerst inne utan att själv förstå det. Det är mycket det här att jag alltid känt att jag inte passar in eller hör hemma bland muslimer som t.ex då araber.. får en känsla av att jag kvävs och mår illa av dessa människor och deras karaktärer... Jag vet att man enligt Jesus ska älska sin nästa, men det är svårt, extremt svårt att älska sådana människor som b.la ser kristna som någon sorts fiende och inte accepterar kristnas lära fullt ut..

Har i olika omgångar haft funderingar på att kovertera till kristendomen men har inte vågat, efter att ha blivit hjärntvättad nästan hela livet att Islam är det enda rätta och att man kommer till helvetet om man lämnar Islam - är inget lätt att lämna bakom sig.

Jag har fortfarande inte förmått mig själv att ens kunna äta griskött. Och jag känner mig lite förvirrad med trenigheten och att Jesus anses vara Gud själv enligt vad jag läst till mig, detta var faktiskt en nyhet för mig.

Har alltid trott att kristna såg Jesus som Guds son. Vilket jag också känner att jag också kan ta till mig, men att se Jesus som Gud själv känns lite svårare. Monoteismen att det bara finns en Gud och den islamska läran sitter djupt inne av naturliga själ.

Det är som att du t.ex är adopterad och alltid trott att dina adoptivföräldrar är dina riktiga föräldrar men så en dag får du klart för dig att så inte är fallet och du känner att du vill hitta dina riktiga rötter men det gamla håller dig till tillbaka och du har blivit inbäddad med en massa traditioner och tankesätt som är svåra att skaka av sig... och att känna att dina biologiska föräldrar ersätter dom som uppfostrat dig hela livet och som du är van vid blir svårt..

Ungefär så känns det för mig, känns som att Islam jagar mig lite i ryggen (jag försöker tänka att det är djävulen som vill få mig tillbaka till Islam och att jag ska släppa mina tankar om att döpa mig och bli fullt ut kristen).

Nu kanske vissa kommer rekommendera t.ex Jehovas Vittnen eller Mormonernas lära, men jag är ganska så fast besluten att antingen protestantismen eller möjligtvis katolicismen är den lära jag kommer välja då dessa känns närmast hjärtat och jag tycker Svenska Kyrkan verkar vara en väldigt kärleksfull och god kyrka, men dock så verkar det vara en del osäkerhet om vad dom är rätt och fel när man läser deras hemsida där prästerna svarar på folks frågor.

Ett citat jag tyckte var intressant som någon person skrivit i en kommentar : " Tro på Guds ord, Bibeln och Jesus och lyd vad som står, även om du ej förstår. Det är tro! "

För det är en del saker i kristendomen som kan tyckas vara svårförklarliga och i ibland till och med lite motsägelsefullt som med andra religioner, men jag jag tror på helhets bilden och känner att kristendomen är den rätta och goda religionen , men som sagt jobbigt och lite psykist påfrestande att försöka radera alla mina mulsimska vanor - egentligen så är det inte så mycket,

för jag har aldrig kunnat be på muslimskt vis och jag har inte fastat dom senaste åren. Det är mer att jag vill vänja min hjärna och mina tankar att jag är kristen och vägen till frälsning är via Jesus Kristus.
Och jag vill få bort alla muslimska tankar ur huvet.

Någon som har lite tips, funderingar eller annat intressant ?

Lite motsägande text om man säger så.

Du är från MellanÖstern men du föraktar arabiska och araber men även andra folkslag som är muslimer.

Kan inte vara lätt att se sig själv i spegeln där inte

Du lärde dig om islam som den enda rätta religionen fast dina föräldrar enligt dig själv är "moderna",din far är inte religiös medan din moder först på senare tid börjat bli mer troende.

Dina liberala föräldrar tvingade alltså på dig islam?

Du vill alltså få bort alla "muslimska tankar" ur huvudet samtidigt som du själv skriver om muslimer:

"passar inte in och delar inte deras värderingar och tankesätt, snarare raka motsatsen!"

Citera
2010-03-26, 18:39
Medlem
Hinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus.av.Nasaret
Bra val. Du kommer att belönas i slutändan. Men kom ihåg, det är inte lätt att vara kristen.
Mycket bön, Bibelläsning, brödraskap, gott leverne och framförallt tro erfordras.

Det där är inte alls den svenska protestantism jag upplever. Vad jag funnit så fantastiskt med just svensk protestantism är inställningen: Att bara gud dömer dig och ingen annan. Jag - som är ateist - känner trots allt att enligt svensk protestantism kommer jag hur jag än nu tänker och tycker faktiskt komma till himlen, inga obligationer i huvudtaget, du är ändock välkommen - om jag bara är en god människa, vilket jag skulle säga att jag är.

Nu är jag inte religiös på något vis och som sagt ateist men just denna svenska protestantismen som jag upplevt den att vara känns otvivelaktigt som den absolut sundaste religionen jag hört talats om. Människor skall inte leva i tron om att de kommer till helvetet och att allt är synd, vi skall komma till himmelen bara vi ångrar det onda vi gjort när vi väl står där.

Så jag skulle säga att det är väldigt lätt att vara... svensk protestant, ingen bön, inga obligationer, ingenting förutom ånger vid livets slut. Om man sen ändock vill be, och göra, låt det så vara, men inte måste man.
Citera
2010-03-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Jag har inte påstått att jag vet vad som händer efter döden.
Men jag är övertygad om att löftena i diverse religioner är bara lockbeten för populasen.
Inte värst troligt att det händer olika saker efter döden beroende på vilken saga man trott mest på före, exempelvis.
F ö känner jag igen bitar av första inlägget sen tidigare nånstansifrån, antagligen fake alltsammans.

Men genom att säga att dom mytar om vad som händer efter döden så VET du att det inte är vad som händer efter döden, Du har lika lite rätt som dom har när det gäller vad som händer efter döden.
Det är 50/50 här
Citera
2010-03-26, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarie
Hej, jag är en kille i 20 års åldern som ursprungligen kommer från ett land i mellanöstern. Jag är född och uppväxt i Sverige med flertalet svenska kompisar och känner mig delvis svensk och har djup kärlek och respekt till Sverige och Svenskar.
Har alltid känt att religion och tron på Gud är något viktigt i mitt liv.

Men dilemmat är alltså att mina föräldrar är muslimer och min moder lärde mig om islam och därmed växte jag upp i tron att detta var den enda rätta religionen och att alla religioner är fel utom islam...
Jag besökte till och med en moske när jag var yngre och skulle lära mig att läsa och skriva på arabiska för att kunna läsa koranen, vilket jag redan då kände var fel, jag förstod inte logiken i att jag var tvungen att lära mig att läsa på ett språk som jag föraktar...och att umgås med araber och annat muslimskt folk är något jag alltid haft svårt för... passar inte in och delar inte deras värderingar och tankesätt, snarare raka motsatsen!

Jag har ögon och öron och ser dagligen människor med utländsk bakgrund och framförallt folk med muslimsk bakgrund som beteer sig illa och ociviliserat, jag har alltid känt en förakt och till och med hat gentemot dessa folkslag, b.la araber,kurder,turkar och somalier o.s.v Och alla dessa folkslagen är också just - muslimer.

I min familj så var/är båda mina föräldrar moderna muslimer. Min far har varit gift med en kristen kvinna före han träffa min mor och han dricker alkohol, men tyvärr så är han muslim men dock inte praktiserande- utan långt ifrån. Men ändån han är inte kristen vilket jag tycker är synd men han är nog för gammal för att ändra tankesätt och bara ändra religion bara sådär.

Medans min mor däremot börjat bli mer och mer troende muslim och har vissa fanatiska åsikter...detta har lett till att jag ser min mor på ett annorlunda sätt och jag känner till och med mindre kärlek till henne pågrund av hennes starkare tro till Islam. Skulle hon ta på sig en slöja så skulle jag klippa banden helt och avsluta min kontakt helt med henne och ej ha någonting mer med henne att göra!

Jag känner att kristna människor och den kristna läran är ren, god och harmonisk. Jag har nog alltid varit kristen innerst inne utan att själv förstå det. Det är mycket det här att jag alltid känt att jag inte passar in eller hör hemma bland muslimer som t.ex då araber.. får en känsla av att jag kvävs och mår illa av dessa människor och deras karaktärer... Jag vet att man enligt Jesus ska älska sin nästa, men det är svårt, extremt svårt att älska sådana människor som b.la ser kristna som någon sorts fiende och inte accepterar kristnas lära fullt ut..

Har i olika omgångar haft funderingar på att kovertera till kristendomen men har inte vågat, efter att ha blivit hjärntvättad nästan hela livet att Islam är det enda rätta och att man kommer till helvetet om man lämnar Islam - är inget lätt att lämna bakom sig.

Jag har fortfarande inte förmått mig själv att ens kunna äta griskött. Och jag känner mig lite förvirrad med trenigheten och att Jesus anses vara Gud själv enligt vad jag läst till mig, detta var faktiskt en nyhet för mig.

Har alltid trott att kristna såg Jesus som Guds son. Vilket jag också känner att jag också kan ta till mig, men att se Jesus som Gud själv känns lite svårare. Monoteismen att det bara finns en Gud och den islamska läran sitter djupt inne av naturliga själ.

Det är som att du t.ex är adopterad och alltid trott att dina adoptivföräldrar är dina riktiga föräldrar men så en dag får du klart för dig att så inte är fallet och du känner att du vill hitta dina riktiga rötter men det gamla håller dig till tillbaka och du har blivit inbäddad med en massa traditioner och tankesätt som är svåra att skaka av sig... och att känna att dina biologiska föräldrar ersätter dom som uppfostrat dig hela livet och som du är van vid blir svårt..

Ungefär så känns det för mig, känns som att Islam jagar mig lite i ryggen (jag försöker tänka att det är djävulen som vill få mig tillbaka till Islam och att jag ska släppa mina tankar om att döpa mig och bli fullt ut kristen).

Nu kanske vissa kommer rekommendera t.ex Jehovas Vittnen eller Mormonernas lära, men jag är ganska så fast besluten att antingen protestantismen eller möjligtvis katolicismen är den lära jag kommer välja då dessa känns närmast hjärtat och jag tycker Svenska Kyrkan verkar vara en väldigt kärleksfull och god kyrka, men dock så verkar det vara en del osäkerhet om vad dom är rätt och fel när man läser deras hemsida där prästerna svarar på folks frågor.

Ett citat jag tyckte var intressant som någon person skrivit i en kommentar : " Tro på Guds ord, Bibeln och Jesus och lyd vad som står, även om du ej förstår. Det är tro! "

För det är en del saker i kristendomen som kan tyckas vara svårförklarliga och i ibland till och med lite motsägelsefullt som med andra religioner, men jag jag tror på helhets bilden och känner att kristendomen är den rätta och goda religionen , men som sagt jobbigt och lite psykist påfrestande att försöka radera alla mina mulsimska vanor - egentligen så är det inte så mycket,

för jag har aldrig kunnat be på muslimskt vis och jag har inte fastat dom senaste åren. Det är mer att jag vill vänja min hjärna och mina tankar att jag är kristen och vägen till frälsning är via Jesus Kristus.
Och jag vill få bort alla muslimska tankar ur huvet.

Någon som har lite tips, funderingar eller annat intressant ?

Gör det och bli en av oss, en 100% svensk medborgare .. du anar inte hur mycket jag ser upp til dig som gör det, hoppas det blir fler som lämnar denna störda religion s.k Islam.
Citera
2010-03-27, 19:45
Medlem
SleepaZs avatar
Ot rensat. Håll er till topic.

/moderator
Citera
2010-03-27, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Balltazzar
Helt ärligt, jag själv skulle råda dig till att skaffa en barnens Bibel-bok. Den är ju enkel och informativ, handlar om det som kan vara bra att veta om Kristendomen, grunderna och så. Sen är alla alltid välkomna att besöka kyrkan så det är ju inga problem att bara gå dit och lyssna någon söndag.
Känner du sen att du vill fördjupa dig i Kristendomen så kan du ju alltid diskutera lite här på forumet med andra användare om allt mellan himmel och jord.

barnens Bibel-bok skulle kunna vara något att börja med
Har haft funderingar på att besöka kyrkan, men jag är inte så glad för stora folksamlingar...

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det låter som om TS anammat det klassiska muslimska synsättet på världen, antingen är du muslim eller så är du en otrogen hund. Du måste inte bli "kristen" som fan läser bibeln, det räcker om du anammar det lite grann (om du nu tror på det), de kristna accepterar dig säkert direkt. Varför ska man tro på en annan sagobok bara för att man inte tror på den man har för tillfället? Känns som om du är på god väg att "lämna träsket" i alla fall, en så god början som något.

Ta åt dig de goda bitarna, bete dig som folk i allmänhet så kommer det nog att gå bra. Att tro bara för trons skull leder dig ingenvart. Du verkar vara en tänkande människa, skapa dig ett liv efter det och använd din intelligens - släng religionen på soptippen! Att tro på en gud, alternativt en högre makt kan du göra i alla fall, om du vill.... det behöver du ingen speciell religion för.

Jo det är just detta synsätt jag kämpar emot och försöker skaka loss

Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Att konvertera från en religion till en annan är en fråga som behöver tid och grundligt eftertänkande.
Man ska aldrig kasta sig in i något som man för stunden tycker är rätt, det handlar om att känna i hjärtat men samtidigt inte dra förhastade beslut.

Vad du behöver är tid, sätt dig in i skillnader och likheter mellan Islam och kristendom och även mellan protestantismen och katolicismen, låt det ta den tid du behöver, om du skulle välja att konvertera till den katolska kyrkan så ska du veta att det är en process som normalt sett tar mellan 2-3 år innan du kan ta emot dopet.

Detta p.g.a. att man vill att den som blir katolik ska veta vad denne ger sig in i, det handlar om ett livslångt beslut och med tanke på din bakgrund så törs jag nog säga att du kommer att få gå den långa vägen, vilket i sig är bra, det är alltid bättre om det får ta tid så man grundligt hinner tänka igenom vad man gör.

Slutligen vill jag säga att om du väljer att bli kristen, vilket samfund du än väljer så är det viktigaste att älska sin nästa, du ska absolut inte gå runt och förakta muslimer eller någon annan, det rimmar illa med kristendomens kärleksbudskap.

Jag förstår precis vilka kval du känner inför att bryta med de islamiska traditionerna och att acceptera kristendomens grundläror om treenigheten etc.

Det är ytterligare ett skäl till att låta det ta den tid som behövs.

Må Gud vara med dig på din andliga resa.

Tack för en mycket informativ och givande text Tycker om det där dom du skriver att det får ta den tid den tar och att man även ska veta vad man ger sig in i låter realistiskt och positivt, inte stressigt och blint kasta sig in i en religion utan att riktigt veta vad man ger sig in i.

Jo jag försöker att låta bli att förakta muslimer fast det är svårt, ska försöka träna på det och älska min nästa

Och ännu en gång Tack för dom uppmuntrande orden

Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Läs lite här: http://www.everystudent.com/

Mycket bra och informativ sida om hur man blir kristen.

Är det en allmän kristen sida eller är det någon speciell församling som har sidan? Läste lite och det verkade intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Så mycket religion, så mycket blandat...

Bibeln säger enkelt uttryckt: Jesus kom till jorden, han dog på korset för att ta dina synder trots att han själv aldrig hade gjort ett enda fel så tog han straffet för dina felaktigheter.

Det du skall göra enl Bibeln är att acceptera det Jesus gjorde:

Rom 10:9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Skriften säger: Ingen som tror på honom skall stå där med skam. Det är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har en och samme Herre, och han ger sina rikedomar åt alla som åkallar honom. Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst.

Har du gjort det? thats it, du är kristen. Har du svårt att veta hur du ska göra? Enkelt, be en frälsningsbön tex:

Jag kommer till dig som jag är. Jag har gått min egen väg och syndat mot dig.

Jag tror att du är Guds Son. Jag tror att du dog för min skull och att du uppväcktes från döden för att jag skulle få liv. Jag vänder mig bort från min synd.

Tack för att du förlåter mig mina synder. Jag inbjuder dig just nu, Jesus, att komma in i mitt hjärta och börja leva i mig. Jag bekänner dig som min Frälsare och som Herre i mitt liv. Jag vill alltid följa dig. Ta över ledningen i mitt liv. Tack för att jag, genom att tro på dig, nu är ett Guds barn. Fyll mig med din Helige Ande och forma mig som du vill. Jag tror på dig och tar emot dig. Tack Jesus!
Amen

Tack så mycket
Ska sätta mig ner och be frälsningsbönen och Rom 10:9 tycker jag är ett vackert och lättande stycke, det känns som att - vill man komma nära Jesus så finns han för en närsomhelst och han tar emot en med enkelhet och vill att man ska komma till honom

Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jag kan förstå att det är svårt att bryta sig ifrån sina föräldrar, genom att byta religion. Du får vara beredd på en del motstånd om du väljer att bli kristen.
Men följ den längtan du har i ditt hjärta, den kommer leda dig fram till Kristus.

Sen angående treenigheten, så behöver man inte förstå den för att vara kristen. Det som kan vara viktigt, är ju att vi tror att Jesus är Guds son, och att världen har skapats genom honom. Och den som skapat oss, kommer till oss, och blir som en av oss. Och väljer att ge sitt liv för att vi alla skall komma till Gud fadern. Jesus har faktigst valt att ge sitt liv för just dig. För din skull dog vår skapare på ett kors.
Det ger dig en utmaning att själv ta på dig korset och utstå de eventuella motgångar som kommer att drabba dig, när du valt att bli kristen.

Sen hur du skall "be" kommer också att lösa sig. Be från hjärtat, och kalla på Gud. Knacka på dörren, och den kommer öppnas. Gud är din fader. (fader vår, du som är i himlen) Och du är hans barn. Ge Gud dina innersta tankar, dina tvivel, din osäkerhet, be om hjälp helt enkelt. Det är en relation som sker från ditt hjärta till Guds.

Ännu ett mycket fint och intressant svar
Jo motstånd kommer det möjligtvis bli från min mor, men det kommer jag inte bry mig så mycket om, det är mer att jag kämpar med mig själv och dom djupa spår som islam har satt i mig då man nästan hela livet har haft den i sig i vardagen och liksom vant sig vid den. Men nu vill jag verkligen bryta mig loss!

Du beskriver det bra "längtan i ditt hjärta" det är precis det jag har, och som du skriver-att detta kommer leda en fram till Kristus vilket jag verkligen längtar efter och hoppas på.

Hoppas även på att vänja mig vid treenigheten och se det som en naturlig sak i livet.
och jag är beredd att ta mig korset och få utstå eventuella motgångar,kommer stå för det.

Har redan börjat be för mig själv, känns fortfarande lite ovant men det känns lite bra ändån, känns som man är på rätt väg
Citera
2010-03-27, 20:36
Bannlyst
Citat:
Tänker du konvertera bara för att dina kompisar är "kristna". Jag kan tänka mig att dom inte alls tror på gud som 8/9 av svenskarna inte gör. Men du kanske inte ska konvertera till just kristendom, utan kanske till "svenska" och "att inte tro på gud, men jag tror på någonting". Detta är rätt vanligt i sverige, man anser sig inte tillhöra en religon men man kan vara medlem i svenska kyrkan.

En religion är inte definerad av utöveren. Isf kan du inte mena att kristendommen är bättre med sina extremister här och där.

Så du skulle överge henne för att hon utövar en religion som du inte godkänner. Detta är ju inte alls åt rätt håll om du ska bli kristen." Du ska älska din nästa" även om det är din muslimska mamma.

Du har ju bara träffat 1 sorts muslimer, och det är ju inte det att dom är muslimer som är ditt problem, det är deras värderingar som dom säkert fått från sitt förflutna i t ex ett annat land eller mer strikt uppväxt. Du borde inte dömma folk pga deras religion och inte dömma en religion pga av personer..

Det är det här ett argument som skiljer kristendommen från islam och judendommen, men om man är kristen så tror man att gud är allsmäktig och har tagit mänskligform genom jesus, och att gud är den heliga anden.

MEN HERREGUD! Menar du att du inte skulle älska de personer som har tagit hand om dig som älskat dig och du älska dom innan denna vetskap. Visst man kanske blir fundersam om sina biologiska föräldrar men man kan ju inte sluta älska sina riktiga föräldrar.

Nja inte så mycket för att mina vänner är kristna för precis som du skriver så är faktiskt alla (tror jag) just ateister, har några vänner från balkan som är kristna dock ortodoxa. Har inte så mycket med vad mina kompisar har för religion det är mer att jag tycker om det Svenska samhället och att Sverige b.la är uppbyggt på kristna värderingar och traditioner.

När jag var liten så tyckte jag t.ex att julen var otroligt fin och mysig som nog dom flesta tycker.

Jag kommer aldrig sluta älska mina föräldrar, men det kan hända att jag tar avstånd från min mor i detta fallet om hon skulle gå till överdrift med den muslimska tron, nu pratar vi om en kvinna som beteede sig som vilken svensk som helst och som själv kom till Sverige i tonåren och snackar näst intill flytande svenska,

men sorgligt nog så hade hon med sig vissa muslimska värderingar i "bagaget" redan då, men som sagt med i takt med att det invandrat mycket folk dom senaste åren med muslimsk bakgrund till Sverige så stärktes hennes åsikter ju mer hon umgicks och träffade på andra muslimer vilket gör ont i mitt hjärta

Det stämmer inte som du skriver att jag bara träffat 1 sorts muslimer,

jag har träffat alla möjliga och jag kollar på helheten...hur mycket jag än försökt genom åren att anamma och ta till mg det positiva bland dessa människor så kan jag inte hjälpa att känna vad jag känner... dom känns bara fel helt enkelt.. deras kultur, vanor , åsikter o.s.v

finns såklart vissa trevliga muslimer som man stött på men jag kan inte stanna i islam pågrund av att det finns några snälla muslimer.. det funkar helt enkelt inte i långa loppet.

Får en helt annan känsla bland kristna människor, en härlig och god känsla som är svår att beskriva.
Givetvis finns det dåliga människor som går under benämningen kristna, men det finns det bland alla folk, vissa mer vissa mindre - jag tycker att det är mindre bland kristna, nu talar jag av mina egna erfarenheter.

Citat:

Det stämmer alldeles utmärkt

Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Lite motsägande text om man säger så.

Du är från MellanÖstern men du föraktar arabiska och araber men även andra folkslag som är muslimer.

Kan inte vara lätt att se sig själv i spegeln där inte

Du lärde dig om islam som den enda rätta religionen fast dina föräldrar enligt dig själv är "moderna",din far är inte religiös medan din moder först på senare tid börjat bli mer troende.

Dina liberala föräldrar tvingade alltså på dig islam?

Du vill alltså få bort alla "muslimska tankar" ur huvudet samtidigt som du själv skriver om muslimer:

"passar inte in och delar inte deras värderingar och tankesätt, snarare raka motsatsen!"

Ja man kan ha sina rötter i dom trakterna och känna så, det är ovanligt men så ligger det till.

Har alltid haft icke-arabiska vänner då jag som sagt inte har någonting gemensamt med dom bortsett från att vi är från mellanöstern,

dom är oftast stolta över det medans jag inte bryr mig och alltid umgåtts med folk som man ska trivas med och känna harmoni med och påfallande ofta eller i nästan alla fall så har det varit svenskar eller kristna kompisar med utländsk bakgrund, främst f.d jugoslavien och latinamerika.

Det var ingen som tvingade på mig islam, min mor lärde mig lite när jag växte upp och detta fastna genom hela uppväxten. Varken hon eller min far var/ är troende, men min mor har alltså tyvärr blivit det dom senaste åren.

Ja jag vill göra mig av med alla muslimska värderingar, och att jag skriver om just muslimerna har ju sina naturliga själ då halva problemet ligger där och står i vägen för min vandring mot Jesus lära och kristendomen, känns som att jag måste bearbeta dom "muslimska känslor och tankar" som sitter i ryggmärgen i lite.

Och det gör man knappast på några dar, det tar sin tid.

Jobbigt att behöva kämpa med sig själv men jag hoppas att det går bra i slutändan och att jag blir 100% kristen om man kan säga så
Senast redigerad av Akvarie 2010-03-27 kl. 20:48.
Citera
2010-03-27, 21:12
Medlem
NumeroUnos avatar
Varför är det så viktigt att ha en religiös identitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in