Citat:
Ursprungligen postat av Toyjons
Tänker du konvertera bara för att dina kompisar är "kristna". Jag kan tänka mig att dom inte alls tror på gud som 8/9 av svenskarna inte gör. Men du kanske inte ska konvertera till just kristendom, utan kanske till "svenska" och "att inte tro på gud, men jag tror på någonting". Detta är rätt vanligt i sverige, man anser sig inte tillhöra en religon men man kan vara medlem i svenska kyrkan.
En religion är inte definerad av utöveren. Isf kan du inte mena att kristendommen är bättre med sina extremister här och där.
Så du skulle överge henne för att hon utövar en religion som du inte godkänner. Detta är ju inte alls åt rätt håll om du ska bli kristen." Du ska älska din nästa" även om det är din muslimska mamma.
Du har ju bara träffat 1 sorts muslimer, och det är ju inte det att dom är muslimer som är ditt problem, det är deras värderingar som dom säkert fått från sitt förflutna i t ex ett annat land eller mer strikt uppväxt. Du borde inte dömma folk pga deras religion och inte dömma en religion pga av personer..
Det är det här ett argument som skiljer kristendommen från islam och judendommen, men om man är kristen så tror man att gud är allsmäktig och har tagit mänskligform genom jesus, och att gud är den heliga anden.
MEN HERREGUD! Menar du att du inte skulle älska de personer som har tagit hand om dig som älskat dig och du älska dom innan denna vetskap. Visst man kanske blir fundersam om sina biologiska föräldrar men man kan ju inte sluta älska sina riktiga föräldrar.
Nja inte så mycket för att mina vänner är kristna för precis som du skriver så är faktiskt alla (tror jag) just ateister, har några vänner från balkan som är kristna dock ortodoxa. Har inte så mycket med vad mina kompisar har för religion det är mer att jag tycker om det Svenska samhället och att Sverige b.la är uppbyggt på kristna värderingar och traditioner.
När jag var liten så tyckte jag t.ex att julen var otroligt fin och mysig som nog dom flesta tycker.
Jag kommer aldrig sluta älska mina föräldrar, men det kan hända att jag tar avstånd från min mor i detta fallet om hon skulle gå till överdrift med den muslimska tron, nu pratar vi om en kvinna som beteede sig som vilken svensk som helst och som själv kom till Sverige i tonåren och snackar näst intill flytande svenska,
men sorgligt nog så hade hon med sig vissa muslimska värderingar i "bagaget" redan då, men som sagt med i takt med att det invandrat mycket folk dom senaste åren med muslimsk bakgrund till Sverige så stärktes hennes åsikter ju mer hon umgicks och träffade på andra muslimer vilket gör ont i mitt hjärta
Det stämmer inte som du skriver att jag bara träffat 1 sorts muslimer,
jag har träffat alla möjliga och jag kollar på helheten...hur mycket jag än försökt genom åren att anamma och ta till mg det positiva bland dessa människor så kan jag inte hjälpa att känna vad jag känner... dom känns bara fel helt enkelt.. deras kultur, vanor , åsikter o.s.v
finns såklart vissa trevliga muslimer som man stött på men jag kan inte stanna i islam pågrund av att det finns några snälla muslimer.. det funkar helt enkelt inte i långa loppet.
Får en helt annan känsla bland kristna människor, en härlig och god känsla som är svår att beskriva.
Givetvis finns det dåliga människor som går under benämningen kristna, men det finns det bland alla folk, vissa mer vissa mindre - jag tycker att det är mindre bland kristna, nu talar jag av mina egna erfarenheter.
Citat:
Ursprungligen postat av Toyjons
Men om han känner som han gör, så får väll han säka sina behov i religion ist för i meningslöst hat om egen makt? Jag menar om han mår bra av att tro på gud låt han tro på gud. Så länge han inte skadar andra eller sig själv så är ju religion inte farligt.
TS känner ju sig säker i tanken på "liv" efter döden och om han mårt bra av det vem är då du att ta dert ifrån han? Det är ju nu du blir en "profet som påstår sig känna till vad som händer efter döden,"
Det stämmer alldeles utmärkt
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Lite motsägande text om man säger så.
Du är från MellanÖstern men du föraktar arabiska och araber men även andra folkslag som är muslimer.
Kan inte vara lätt att se sig själv i spegeln där inte
Du lärde dig om islam som den enda rätta religionen fast dina föräldrar enligt dig själv är "moderna",din far är inte religiös medan din moder först på senare tid börjat bli mer troende.
Dina liberala föräldrar tvingade alltså på dig islam?
Du vill alltså få bort alla "muslimska tankar" ur huvudet samtidigt som du själv skriver om muslimer:
"passar inte in och delar inte deras värderingar och tankesätt, snarare raka motsatsen!"

Ja man kan ha sina rötter i dom trakterna och känna så, det är ovanligt men så ligger det till.
Har alltid haft icke-arabiska vänner då jag som sagt inte har någonting gemensamt med dom bortsett från att vi är från mellanöstern,
dom är oftast stolta över det medans jag inte bryr mig och alltid umgåtts med folk som man ska trivas med och känna harmoni med och påfallande ofta eller i nästan alla fall så har det varit svenskar eller kristna kompisar med utländsk bakgrund, främst f.d jugoslavien och latinamerika.
Det var ingen som tvingade på mig islam, min mor lärde mig lite när jag växte upp och detta fastna genom hela uppväxten. Varken hon eller min far var/ är troende, men min mor har alltså tyvärr blivit det dom senaste åren.
Ja jag vill göra mig av med alla muslimska värderingar, och att jag skriver om just muslimerna har ju sina naturliga själ då halva problemet ligger där och står i vägen för min vandring mot Jesus lära och kristendomen, känns som att jag måste bearbeta dom "muslimska känslor och tankar" som sitter i ryggmärgen i lite.
Och det gör man knappast på några dar, det tar sin tid.
Jobbigt att behöva kämpa med sig själv

men jag hoppas att det går bra i slutändan och att jag blir 100% kristen om man kan säga så