Citat:
Ursprungligen postat av dolsson
Gjorde en egen tråd innan jag såg denna, så postar här istället.
Tja,
Tänkte sätta in 1000$ på någon klient, grejen är bara att jag vet inte vilken.
Är sedan tidigare reggad på ett antal, men har aldrig tänkt på ett par av faktorerna som jag numera har som krav:
1.Vilken sida kan man få bäst rakeback för 1000$?
2. Ingen skatt? Eller hur fungerar det, när skattar man 33%? Är det efter ett visst belopp, eller hur fungerar det?
3. Hyffsat fräsch klient, dvs klienten ska inte se ut som en 10 årig bilmekaniker har programmerat.
1. Så kan du väl inte ställa frågan? Din bankrulle säger ju inget om hur du kommer att spela, nivå, antal händer etc
2. På papperet är skattreglerna enkla: Om pokersajten du spelar på har sitt säte/hemvist inom EU så betalar du ingen skatt alls på vinster. Om sajten har sitt säte någonannanstans så ska du skatta med 30% (kapitalskatt) på dina vinster.
Problemet är att det faktiska rättsläget är ganska oklart, både gällande vilka sidor man ska skatta på och hur skatten ska beräknas. Helt säkert skattefria sidor idagsläget (fastslaget i lagakraftvunna domar eller per definition) är har jag för mig endast Svenska Spel och Nordic Bet. För ett antal andra sajter är det sannolikt att de räknas som hemmahörande i EU (men pga att de ibland har sina licenser utfärdat i små konstiga stater som Gibraltar där olika specialregler gäller och/eller har servrar på lite andra platser så är rättsläget inte 100% klart). För några andra torde det vara helt klart att de INTE är skattefria. Största och mest kända exemplet är Pokerstars. För Full Tilt har det pågått diskussioner hit och dit, men jag har inte satt mig in i argumenten.
När det gäller hur skatt ska beräknas så är den mest extrema ståndpunkten att du ska skatta på varje vunnen pott. Det är en smula egenodmlig inställning, eftersom det inte existerar någon rätt att göra avdrag för motsvarande förlorade potter. I praktiken har skatt beräknats på uttag från vissa sajter, vilket ju är rätt konstigt det också. Uttaget behöver ju inte vara en vinst.