2010-03-25, 17:56
Bannlyst
Håll er till sakfrågan nu grabbar.

Jag läser en bok, stod där något som förvånade mig. Att man kan panta sin livsförsäkring för att kunna ta lån. Då jag inte är kapabel till att ta vanligt lån(arbetslös+kronofog.., håller på och starta eget) så kan detta komma väl till hands?

Vet någon mer om detta?
Vilka försäkrinsbolag detta gäller för? Vilka lånegivare?

Hittar inget på nätet!

Positiva, negativa aspekter?
Citera
2010-03-25, 19:04
Bannlyst
om detta är sant vilket kanske det är kan jag låna mer än 3 miljoner YEAH BABY
Citera
2010-03-26, 15:50
Bannlyst
Någon ?

Kom igen nu, inte vill ni ha mig som soctagare, jag kommer blåsa systemet/er på miljoner

Psykiskt störd och allt vad man kan hävda Det är inte så svårt.
Hjälp mig nu! Seså!
Citera
2010-03-26, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Albanian Soul
Någon ?

Kom igen nu, inte vill ni ha mig som soctagare, jag kommer blåsa systemet/er på miljoner

Psykiskt störd och allt vad man kan hävda Det är inte så svårt.
Hjälp mig nu! Seså!

Jag vill göra samma sak ! COUNT ME IN
Citera
2010-03-26, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av john2
Jag vill göra samma sak ! COUNT ME IN

Så som jag fattat det så får du inte mängden pengar du har i din livsförsäkring, så du kan sluta trolla runt. För jag är seriös.

Livsförsäkringen fungerar som säkerhet enligt det jag läst.
Kan någon person vänligen svara?

Kan mod flytta tillbaka denna ?!?!
Gäller lån -till- företag
Citera
2010-03-27, 14:41
Bannlyst
Är det ingen, helt seriöst som vet något om detta? ? ?

Kom igen nu, minsta lilla !
Citera
2010-03-27, 15:16
Medlem
unsungs avatar
OT raderat!

Tillsägelser till Beeenjamin och john2

// moderator
Citera
2010-03-27, 15:32
Bannlyst
Har aldrig hört talas om det,men att man kunde få en slant för sin döda kropp förr,för vetenskapliga studier,det vet jag.
Men vafan,vem vill hänga som ett skelett i nån grund skola,i nån biologisal??
Citera
2010-03-27, 15:48
Medlem
Vet tyvärr inget om detta, men en god idé vore kanske att kontakta försäkringsbolag och/eller bank?
Citera
2010-03-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albanian Soul
Håll er till sakfrågan nu grabbar.

Jag läser en bok, stod där något som förvånade mig. Att man kan panta sin livsförsäkring för att kunna ta lån. Då jag inte är kapabel till att ta vanligt lån(arbetslös+kronofog.., håller på och starta eget) så kan detta komma väl till hands?

Vet någon mer om detta?
Vilka försäkrinsbolag detta gäller för? Vilka lånegivare?

Hittar inget på nätet!

Positiva, negativa aspekter?
En kapitalförsäkring kan mycket riktigt pantsättas som säkerhet för tex ett lån. Det kan fungera på flera sätt men de vanligaste är nog följande:
1) en "ren" livförsäkring (dvs en riskförsäkring utan något värde) pantsätts vid ett lån så att pengarna vid ett ev. dödsfall faller ut till långivaren och löser lånet.
2) en kapitalförsäkring med någon form av sparande i (tex fonder) pansätts som säkerhet för ett lån på samma sätt som vilket annat värdeföremål som helst. Försäkring kan då inte återköpas utan panthavarens medgivande.

Jag är lite osäker på hur du tänker dig att du skulle kunna nyttja detta för ett lån i din situation. Det enklaste är nog att kontakta ditt försäkringsbolag eller bank och fråga hur de ställer sig till saken.

/F
Citera
2010-03-27, 23:00
Medlem
nu kan jag inte direkt hjälpa dig i din fråga, utan istället ställa en motfråga;
varför vill du låna pengar med en livförsäkring i pant? vad ska du ha pengarna till, och om du har så risig ekonomi så att du är på väg till soc så är det väl mycket bättre för dig än att du lånar pengar som du senare måste betala tillbaka. då blir din månadskostnad högre än den är nu, och det blir svårare och svårare att få pengarna att räcka till.
Citera
2010-03-29, 05:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
nu kan jag inte direkt hjälpa dig i din fråga, utan istället ställa en motfråga;
varför vill du låna pengar med en livförsäkring i pant? vad ska du ha pengarna till, och om du har så risig ekonomi så att du är på väg till soc så är det väl mycket bättre för dig än att du lånar pengar som du senare måste betala tillbaka. då blir din månadskostnad högre än den är nu, och det blir svårare och svårare att få pengarna att räcka till.

Pengar till att starta eget med en kompis. Känns som en bra idé, affärsplanen och allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in