2010-03-25, 16:01
Bannlyst
Alla är vi medvetna om hur media och våra politiker ständigt propagerar för Islam, men nu har jag fått reda på att det även tagit sig till skolväsendet . Skolorna undervisar om islam i bland annat religionskunskap och framhäver det som vilken religion som helst, nästan på gränsen till något possitivt. Jag tänkte att vi här kan diskutera om islam är en förtryckar religion som endast orsakar terror i världen eller inte.

Här är några exempel på saker som tydligen sagts av lärare inom skolväsendet gällande Islam:

1) Islam är inte någon förtryckarreligion, kvinnorna är inte tvingade att bära slöja med mer utan dom har valt att bära det självmant.

Svar: Flertalet muslimska länder har religiösa poliser som ständigt vaktar över kvinnorna och ser till att dom täcker kropparna. Gör dom inte det så riskerar dom att bli straffade.

2) Är du emot islam eller antyder något negativt om religionen så är du tydligen en s.k Islamofob.

Svar: Påhittat ord som används för att avfärda eventuell kritik, mer om det här: https://www.flashback.org/sp8775118

3) Islamister som begår terrorattentat är en extrem minoritet.

Svar: Har ingen statistik på den men skulle väldigt gärna vilja se det, är ganska säker på att det är ganska mycket mer än en liten minoritet med tanke på allt som ständigt sker.

Det är såna här saker som jag vill tala om i tråden, allt negativt och possitivt med islam. Behöver inte handla om vad som står i koranen med mer utan om hur den tillämpas i praktiken.

Mvh
Citera
2010-03-25, 16:19
Medlem
Själv tycker jag att det inte är något somhelst fel med själva religionen Islam, i den står det nästan precis samma saker i koranen som det står i biblen, det är som sagt praktiskt taget samma sak förutom att jesus inte var världens frälsare. förlåt för OT

Det är enligt mig någon annanstans det gått jävligt fel, europas nersyn på arabländerna? arabländernas förakt för västvärlden? det här var en riktigt bra tråd TS
Citera
2010-03-25, 17:55
Medlem
SummaSummarums avatar
Islam är inte endast en religion, det är även en politisk ideologi, ett statssystem och lagsystem som är tänkt att styra allt i en människas liv på detaljnivå. Islam betyder underkastelse och anhängarna ser sig som slavar till Allah och de är också det i ordets rätta betydelse. Jag skulle snarare kalla islam en kult eftersom man följer slaviskt allt vad personen Muhammed gjorde och sade. Hans exempel är det som skall följas och ingen annan oberoende standard för moral finns inom islam eftersom man anser att allt Muhammed gjorde var sanktionerat av gud. Problemet med det är att Muhammed var extremt intolerant, våldsam och hämndlysten i sin natur.

Det finns stor missinformation och många halvsanningar i västvärlden om islam. Muslimer säger överlag det som gynnar islam och utelämnar resten. Många muslimer känner heller inte till sin ideologi särskilt väl eftersom de bara hört vad deras imamer tycker de behöver höra.

Islamisk teologi gör en tydlig uppdelning av mänskligheten i muslimer och icke-muslimer och icke-muslimer utmålas som den värsta typen av varelser. Icke-muslimer under islamiskt styre är utsatta för stort förtryck vilket är tydligt runt om i världen. Även kvinnor är mycket utsatta.

En av de mest populära och vitt spridda tolkningarna av Koranen är "Tafsir Ibn Kathir" eftersom han tolkar genom att hänvisa till vad som anses som verifierade källor inom islam självt. Han skriver bla detta om icke-muslimer:
För att visa på den uppdelning mellan muslimer och icke-muslimer som finns samt vad islam sträver efter så kommer här exempel ur de islamiska texterna. Läs och begrunda:
Allt detta tar sig även uttryck i islamisk lag, sharia, som institutionaliserar diskriminering av icke-muslimer, kvinnor och andra avvikare.

Islam är en högst oangenäm och direkt destruktiv ideologi. Att säga att islam är precis som vilken religion som helst är helt enkelt inte sant. Det finns mycket mer man kan ta upp, som tex vad Muhammad själv gjorde (sig skyldig till) och den moraliska nivån på de exempel han satte för sina anhängare.

Källor:
Koranen och ahadith: http://www.searchtruth.com/
Tafsir Ibn Kathir: http://www.qtafsir.com/
Senast redigerad av SummaSummarum 2010-03-25 kl. 18:25.
Citera
2010-03-26, 10:02
Medlem
Bengrots avatar
Islam är en förtryckarreligion. En patriarkal sådan.
Citera
2010-03-26, 10:29
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Här är några exempel på saker som tydligen sagts av lärare inom skolväsendet gällande Islam:

1) Islam är inte någon förtryckarreligion, kvinnorna är inte tvingade att bära slöja med mer utan dom har valt att bära det självmant.

Svar: Flertalet muslimska länder har religiösa poliser som ständigt vaktar över kvinnorna och ser till att dom täcker kropparna. Gör dom inte det så riskerar dom att bli straffade.
Just slöjorna är väl inte menat som förtryck och dessutom finns det också regler för hur män skall klä sig anständigt... Däremot så betyder ju "islam" underkastelse, så på det sättet stämmer det ju att islam är en förtryckarreligion, i och med att man förväntas lyda Gud utan att ifrågasätta... Dock så bör det påpekat att de flesta religioners gudar förväntar sig blind lydnad och muslimerna anser ju att Guds regler finns till för att människorna skall ha det bra...
Citat:
2) Är du emot islam eller antyder något negativt om religionen så är du tydligen en s.k Islamofob.

Svar: Påhittat ord som används för att avfärda eventuell kritik, mer om det här: https://www.flashback.org/sp8775118
Alla ord är väl påhittade så jag kan inte se varför islamofob skulle vara ett mer påhittat ord än något annat... Det står ju hur som helst för "islam fobi" och betyder således "rädsla för islam" och har således inget med kritik att göra... Ett passande ord för en som kriticerar islam borde väl vara "islamkritiker"??
Citat:

Svar: Har ingen statistik på den men skulle väldigt gärna vilja se det, är ganska säker på att det är ganska mycket mer än en liten minoritet med tanke på allt som ständigt sker.
En minoritet av muslimerna är en liten minoritet av uppskattningsvis 800 miljoner människor... Om terroristerna inte hade varit i minoritet hade de varit mer än 400 miljoner till antalet, så vi kan nog ganska lugnt påstå att de inte utgör någon majoritet...
Citera
2010-03-26, 11:09
Medlem
flygande mattans avatar
peter.gillberg

Citat:

Då får vi väl vara glada att du inte är lärare, och skulle lära eleverna lögner, eftersom det är ett falskt påstående att 'flertalet muslimska länder har religiösa poliser'. Lärare som lär eleverna lögner tycker jag man ska akta sig för.

Citat:

De som klarar av att framföra saklig kritik blir inte kallade för islamofober. Så det är upp till dig hur du och andra kan er läxa när ni ger er in i diskussionen.

Citat:

Lite enkel matematik annars är en utgångspunkt om du inte har annat att tillgå. Det finns ca 1,5 miljarder muslimer i världen, och du menar - enligt din uträkning - är det är 'mycket mer än en liten majoritet' av dem som begår terrordåd? Anser du det vara en statiskt korrekt uträkning, dvs en rättvis framställan som du gör?

Citat:
Det är såna här saker som jag vill tala om i tråden, allt negativt och possitivt med islam. Behöver inte handla om vad som står i koranen med mer utan om hur den tillämpas i praktiken.
Först är det väl läge för att veta vad praktiken är. Det ska inte vara fabricerade sådana, som du t.ex. skrev att i majoriten av muslimska länder finns det klädpoliser, varför ska du ens tas på allvar när sånt är ditt utgångsläge?
Citera
2010-03-26, 17:39
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
peter.gillberg

Då får vi väl vara glada att du inte är lärare, och skulle lära eleverna lögner, eftersom det är ett falskt påstående att 'flertalet muslimska länder har religiösa poliser'. Lärare som lär eleverna lögner tycker jag man ska akta sig för.

De som klarar av att framföra saklig kritik blir inte kallade för islamofober. Så det är upp till dig hur du och andra kan er läxa när ni ger er in i diskussionen.

Lite enkel matematik annars är en utgångspunkt om du inte har annat att tillgå. Det finns ca 1,5 miljarder muslimer i världen, och du menar - enligt din uträkning - är det är 'mycket mer än en liten majoritet' av dem som begår terrordåd? Anser du det vara en statiskt korrekt uträkning, dvs en rättvis framställan som du gör?

Först är det väl läge för att veta vad praktiken är. Det ska inte vara fabricerade sådana, som du t.ex. skrev att i majoriten av muslimska länder finns det klädpoliser, varför ska du ens tas på allvar när sånt är ditt utgångsläge?
Man behöver inte ha uniform på sig för att betraktas som en klädpolis.
Citera
2010-03-26, 17:44
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Man behöver inte ha uniform på sig för att betraktas som en klädpolis.
Du kan hjälpa till att berätta för mig i vilka muslimska länder det finns klädpoliser, med eller utan uniform, eftersom jag inte äkänner till det trots att jag bor i ett muslimskt land. Och kom ihåg att utgångspåståendet är 'i de flesta muslimska länder...'.
Citera
2010-03-26, 17:55
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Du kan hjälpa till att berätta för mig i vilka muslimska länder det finns klädpoliser, med eller utan uniform, eftersom jag inte äkänner till det trots att jag bor i ett muslimskt land. Och kom ihåg att utgångspåståendet är 'i de flesta muslimska länder...'.
De som som tvingar kvinnor att bära slöja eller andra religiösa kläder för att de ska vara till lags är klädpoliser. De finns över hela världen. Jag misstänker att du har en hemma där du bor.
Citera
2010-03-26, 18:06
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
De som som tvingar kvinnor att bära slöja eller andra religiösa kläder för att de ska vara till lags är klädpoliser. De finns över hela världen. Jag misstänker att du har en hemma där du bor.
Då förutsätter du att alla kvinnor tvingas att klä sig som andra tvingar dem till. I så fall har du en poäng.

Medan du i samma veva bortser från dem som klär sig, som du och andra finner motbjudade, för att vi själva vill det, och därmed inte ingår i tvångsmomentet.

Jag frågade efter vilka länder som har klädpoliser, det har du inte svarat på. Jag tycker det skulle vara intressant att få reda på.
Citera
2010-03-26, 18:12
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Då förutsätter du att alla kvinnor tvingas att klä sig som andra tvingar dem till. I så fall har du en poäng.

Medan du i samma veva bortser från dem som klär sig, som du och andra finner motbjudade, för att vi själva vill det, och därmed inte ingår i tvångsmomentet.

Jag frågade efter vilka länder som har klädpoliser, det har du inte svarat på. Jag tycker det skulle vara intressant att få reda på.
Jag har svarat men du accepterar inte svaret eftersom du inte begriper vad ordet klädpoliser innebär.
Citera
2010-03-26, 18:17
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Jag har svarat men du accepterar inte svaret eftersom du inte begriper vad ordet klädpoliser innebär.
Faktum är att jag ursprungligen riktade mitt inlägg till TS, men du kom inhoppande och därför frågade jag även dig det som jag frågat TS, eftersom du var inne på samma linje.

Men jag har inte fått svar på det. Dvs 'vilka länder' är det svar som eftersöks.
Det är så lätt att påstå saker, men sen när man ifrågasätts och folk undrar vad det egentligen är som påstås, så börjar skygglappar sättas på och debatten vänds istället mot den som ifrågasätter - precis som du har gjort, att det handlar om att jag inte begriper, medan den fråga jag ställt helt sopas bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in