Alla är vi medvetna om hur media och våra politiker ständigt propagerar för Islam, men nu har jag fått reda på att det även tagit sig till skolväsendet . Skolorna undervisar om islam i bland annat religionskunskap och framhäver det som vilken religion som helst, nästan på gränsen till något possitivt. Jag tänkte att vi här kan diskutera om islam är en förtryckar religion som endast orsakar terror i världen eller inte.
Här är några exempel på saker som tydligen sagts av lärare inom skolväsendet gällande Islam:
1) Islam är inte någon förtryckarreligion, kvinnorna är inte tvingade att bära slöja med mer utan dom har valt att bära det självmant.
Svar: Flertalet muslimska länder har religiösa poliser som ständigt vaktar över kvinnorna och ser till att dom täcker kropparna. Gör dom inte det så riskerar dom att bli straffade.
2) Är du emot islam eller antyder något negativt om religionen så är du tydligen en s.k Islamofob.
3) Islamister som begår terrorattentat är en extrem minoritet.
Svar: Har ingen statistik på den men skulle väldigt gärna vilja se det, är ganska säker på att det är ganska mycket mer än en liten minoritet med tanke på allt som ständigt sker.
Det är såna här saker som jag vill tala om i tråden, allt negativt och possitivt med islam. Behöver inte handla om vad som står i koranen med mer utan om hur den tillämpas i praktiken.
Själv tycker jag att det inte är något somhelst fel med själva religionen Islam, i den står det nästan precis samma saker i koranen som det står i biblen, det är som sagt praktiskt taget samma sak förutom att jesus inte var världens frälsare. förlåt för OT
Det är enligt mig någon annanstans det gått jävligt fel, europas nersyn på arabländerna? arabländernas förakt för västvärlden? det här var en riktigt bra tråd TS
Islam är inte endast en religion, det är även en politisk ideologi, ett statssystem och lagsystem som är tänkt att styra allt i en människas liv på detaljnivå. Islam betyder underkastelse och anhängarna ser sig som slavar till Allah och de är också det i ordets rätta betydelse. Jag skulle snarare kalla islam en kult eftersom man följer slaviskt allt vad personen Muhammed gjorde och sade. Hans exempel är det som skall följas och ingen annan oberoende standard för moral finns inom islam eftersom man anser att allt Muhammed gjorde var sanktionerat av gud. Problemet med det är att Muhammed var extremt intolerant, våldsam och hämndlysten i sin natur.
Det finns stor missinformation och många halvsanningar i västvärlden om islam. Muslimer säger överlag det som gynnar islam och utelämnar resten. Många muslimer känner heller inte till sin ideologi särskilt väl eftersom de bara hört vad deras imamer tycker de behöver höra.
Islamisk teologi gör en tydlig uppdelning av mänskligheten i muslimer och icke-muslimer och icke-muslimer utmålas som den värsta typen av varelser. Icke-muslimer under islamiskt styre är utsatta för stort förtryck vilket är tydligt runt om i världen. Även kvinnor är mycket utsatta.
En av de mest populära och vitt spridda tolkningarna av Koranen är "Tafsir Ibn Kathir" eftersom han tolkar genom att hänvisa till vad som anses som verifierade källor inom islam självt. Han skriver bla detta om icke-muslimer:
Tafsir Ibn Kathir (regarding Quran 9:28-29)
Muslims are not allowed to honor the people of Dhimmah(non-muslims) or elevate them above Muslims, for they are miserable, disgraced and humiliated. Do not initiate the Salam to them, and if you meet any of them in a road, force them to its narrowest alley. Conditions should be imposed on them to ensure their continued humiliation, degradation and disgrace.
Tafsir Ibn Kathir (regarding Quran 8:22)
These indeed are the most wicked creatures, for every creature except them abide by the way that Allah created in them. These people were created to worship Allah, but instead disbelieved. This is why Allah equated them to animals.
Tafsir Ibn Kathir (regarding Quran 48:29)
This is the description of the believers; harsh with the disbelievers, merciful and kind to the believers, angry without smiling before the disbelievers, smiling and beaming with pleasure before his believing brother.
Tafsir Ibn Kathir (regarding Quran 5:51)
Allah forbids His believing servants from having Jews and Christians as friends, because they are the enemies of Islam and its people, may Allah curse them.
Tafsir Ibn Kathir (regarding Quran 3:28)
(unless you indeed fear a danger from them) meaning, except those believers who in some areas or times fear for their safety from the disbelievers. In this case, such believers are allowed to show friendship to the disbelievers outwardly, but never inwardly. For instance, Al-Bukhari recorded that Abu Ad-Darda' said, "We smile in the face of some people although our hearts curse them.'' Al-Bukhari said that Al-Hasan said, "The Tuqyah (deception) is allowed until the Day of Resurrection.''
Tafsir Ibn Kathir (regarding Quran 9:33)
Islam is the Religion That will dominate over all Other Religions. Allah made the eastern and western parts of the earth draw near for me to see, and the rule of my Ummah will extend as far as I saw.
This matter (Islam) will keep spreading as far as the night and day reach, until Allah will not leave a house made of mud or hair, but will make this religion enter it, while bringing might to a mighty person (a Muslim) and humiliation to a disgraced person (who rejects Islam). Might with which Allah elevates Islam (and its people) and disgrace with which Allah humiliates disbelief (and its people).)
För att visa på den uppdelning mellan muslimer och icke-muslimer som finns samt vad islam sträver efter så kommer här exempel ur de islamiska texterna. Läs och begrunda:
Quran 9:28
O you who believe! Verily, the Mushrikun (polytheists, pagans, idolaters, disbelievers in the Oneness of Allah, and in the Message of Muhammad) are impure(unclean).
Quran 98:6
Verily, those who disbelieve (in the religion of Islam, the Qur'an and Prophet Muhammad) from among the people of the Scripture (Jews and Christians) and Al-Mushrikun will abide in the Fire of Hell. They are the worst of creatures.
Quran 8:12
Verily! The worst of (moving) living creatures with Allah are the deaf and the dumb, who understand not (i.e. the disbelievers).
Quran 4:76
Those who believe, fight in the Cause of Allah, and those who disbelieve, fight in the cause of Taghut (Satan). So fight you against the friends of Shaitan (Satan).
Quran 49:7
Allah has endeared the Faith to you and has beautified it in your hearts, and has made disbelief, wickedness and disobedience (to Allah and His Messenger) hateful to you. Such are they who are the rightly guided.
Abu Dawud 40:4582
The Prophet said: The best of the actions is to love for the sake of Allah and to hate for the sake of Allah.
Quran 48:29
Muhammad is the Messenger of Allah. And those who are with him are severe against disbelievers, and merciful among themselves.
Quran 5:51
O ye who believe! Take not the Jews and the Christians for friends. They are friends one to another. He among you who taketh them for friends is (one) of them. Lo! Allah guideth not wrongdoing folk.
Tafsir Ibn Kathir (regarding Quran 5:51)
Allah forbids His believing servants from having Jews and Christians as friends, because they are the enemies of Islam and its people, may Allah curse them.
Quran 60:4
Verily, we are free from you and whatever you worship besides Allah: we have rejected you, and there has started between us and you hostility and hatred forever until you believe in Allah Alone
Quran 3:151
We shall cast terror into the hearts of those who disbelieve, because they joined others in worship with Allah, for which He had sent no authority; their abode will be the Fire and how evil is the abode of the Zalimun (polytheists and wrong-doers).
Quran 9:29
Fight against those who believe not in Allâh, nor in the Last Day, nor forbid that which has been forbidden by Allâh and His Messenger (Muhammad SAW) and those who acknowledge not the religion of truth (i.e. Islâm) among the people of the Scripture (Jews and Christians), until they pay the Jizyah with willing submission, and feel themselves subdued.
Bukhari 8:387
Allah's Apostle said, "I have been ordered to fight the people till they say: 'None has the right to be worshipped but Allah.' And if they say so, pray like our prayers, face our Qibla and slaughter as we slaughter, then their blood and property will be sacred to us and we will not interfere with them except legally and their reckoning will be with Allah."
Quran 9:33
It is He Who has sent His Messenger (Muhammad) with guidance and the religion of truth (Islam), to make it superior over all religions even though the Mushrikun (polytheists, pagans, idolaters, disbelievers in the Oneness of Allah) hate (it).
Quran 9:111
Verily, Allâh has purchased of the believers their lives and their properties for (the price) that theirs shall be the Paradise. They fight in Allâh's Cause, so they kill (others) and are killed.
Quran 9:123
O you who believe! Fight those of the disbelievers who are close to you, and let them find harshness in you, and know that Allâh is with those who are the Al-Muttaqûn (the pious).
Quran 8:38
And fight them until there is no more Fitnah (disbelief and polytheism: i.e. worshipping others besides Allâh) and the religion (worship) will all be for Allâh Alone [in the whole of the world].
Tafsir Sayyid Abul Ala Maududi (regarding Quran 8:38)
It may also be noted that this guidance was not needed only at that time but it is equally needed even today and will be needed in future as well, for the moral condition of the armies of the modern `civilized' nations is the same as of the disbelievers of Makkah.
Tafsir Sayyid Abul Ala Maududi (regarding Quran 9:32)
The object of the Mission of the Messenger is to make the Guidance and the Right Way he has brought from Allah dominant over all the other ways and systems of life. In other words, the Messenger is not sent to allow Allah's Way to remain subordinate to other ways in order to enjoy concessions from them. He is sent by the Sovereign of the earth and the heavens to make His Way dominant over all other ways. And if a wrong way is at all allowed to remain on the earth, it should be tolerated only under its own protection by the payment of Jizyah under the limits conferred by the Divine System as in the cast of the system of life of the Zimmis who pay Jizyah.
Tabari IX:69
We are the helpers of Allah and the viziers of his Messenger, and we fight people until they believe in Allah. He who believes in Allah and his Messenger has protected his life and possessions from us; as for one who disbelieves, we will fight him forever in cause of Allah and killing him is a small matter to us.
Allt detta tar sig även uttryck i islamisk lag, sharia, som institutionaliserar diskriminering av icke-muslimer, kvinnor och andra avvikare.
Islam är en högst oangenäm och direkt destruktiv ideologi. Att säga att islam är precis som vilken religion som helst är helt enkelt inte sant. Det finns mycket mer man kan ta upp, som tex vad Muhammad själv gjorde (sig skyldig till) och den moraliska nivån på de exempel han satte för sina anhängare.
Här är några exempel på saker som tydligen sagts av lärare inom skolväsendet gällande Islam:
1) Islam är inte någon förtryckarreligion, kvinnorna är inte tvingade att bära slöja med mer utan dom har valt att bära det självmant.
Svar: Flertalet muslimska länder har religiösa poliser som ständigt vaktar över kvinnorna och ser till att dom täcker kropparna. Gör dom inte det så riskerar dom att bli straffade.
Just slöjorna är väl inte menat som förtryck och dessutom finns det också regler för hur män skall klä sig anständigt... Däremot så betyder ju "islam" underkastelse, så på det sättet stämmer det ju att islam är en förtryckarreligion, i och med att man förväntas lyda Gud utan att ifrågasätta... Dock så bör det påpekat att de flesta religioners gudar förväntar sig blind lydnad och muslimerna anser ju att Guds regler finns till för att människorna skall ha det bra...
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
2) Är du emot islam eller antyder något negativt om religionen så är du tydligen en s.k Islamofob.
Alla ord är väl påhittade så jag kan inte se varför islamofob skulle vara ett mer påhittat ord än något annat... Det står ju hur som helst för "islam fobi" och betyder således "rädsla för islam" och har således inget med kritik att göra... Ett passande ord för en som kriticerar islam borde väl vara "islamkritiker"??
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Svar: Har ingen statistik på den men skulle väldigt gärna vilja se det, är ganska säker på att det är ganska mycket mer än en liten minoritet med tanke på allt som ständigt sker.
En minoritet av muslimerna är en liten minoritet av uppskattningsvis 800 miljoner människor... Om terroristerna inte hade varit i minoritet hade de varit mer än 400 miljoner till antalet, så vi kan nog ganska lugnt påstå att de inte utgör någon majoritet...
Då får vi väl vara glada att du inte är lärare, och skulle lära eleverna lögner, eftersom det är ett falskt påstående att 'flertalet muslimska länder har religiösa poliser'. Lärare som lär eleverna lögner tycker jag man ska akta sig för.
Citat:
De som klarar av att framföra saklig kritik blir inte kallade för islamofober. Så det är upp till dig hur du och andra kan er läxa när ni ger er in i diskussionen.
Citat:
Lite enkel matematik annars är en utgångspunkt om du inte har annat att tillgå. Det finns ca 1,5 miljarder muslimer i världen, och du menar - enligt din uträkning - är det är 'mycket mer än en liten majoritet' av dem som begår terrordåd? Anser du det vara en statiskt korrekt uträkning, dvs en rättvis framställan som du gör?
Citat:
Det är såna här saker som jag vill tala om i tråden, allt negativt och possitivt med islam. Behöver inte handla om vad som står i koranen med mer utan om hur den tillämpas i praktiken.
Först är det väl läge för att veta vad praktiken är. Det ska inte vara fabricerade sådana, som du t.ex. skrev att i majoriten av muslimska länder finns det klädpoliser, varför ska du ens tas på allvar när sånt är ditt utgångsläge?
Då får vi väl vara glada att du inte är lärare, och skulle lära eleverna lögner, eftersom det är ett falskt påstående att 'flertalet muslimska länder har religiösa poliser'. Lärare som lär eleverna lögner tycker jag man ska akta sig för.
De som klarar av att framföra saklig kritik blir inte kallade för islamofober. Så det är upp till dig hur du och andra kan er läxa när ni ger er in i diskussionen.
Lite enkel matematik annars är en utgångspunkt om du inte har annat att tillgå. Det finns ca 1,5 miljarder muslimer i världen, och du menar - enligt din uträkning - är det är 'mycket mer än en liten majoritet' av dem som begår terrordåd? Anser du det vara en statiskt korrekt uträkning, dvs en rättvis framställan som du gör?
Först är det väl läge för att veta vad praktiken är. Det ska inte vara fabricerade sådana, som du t.ex. skrev att i majoriten av muslimska länder finns det klädpoliser, varför ska du ens tas på allvar när sånt är ditt utgångsläge?
Man behöver inte ha uniform på sig för att betraktas som en klädpolis.
Man behöver inte ha uniform på sig för att betraktas som en klädpolis.
Du kan hjälpa till att berätta för mig i vilka muslimska länder det finns klädpoliser, med eller utan uniform, eftersom jag inte äkänner till det trots att jag bor i ett muslimskt land. Och kom ihåg att utgångspåståendet är 'i de flesta muslimska länder...'.
Du kan hjälpa till att berätta för mig i vilka muslimska länder det finns klädpoliser, med eller utan uniform, eftersom jag inte äkänner till det trots att jag bor i ett muslimskt land. Och kom ihåg att utgångspåståendet är 'i de flesta muslimska länder...'.
De som som tvingar kvinnor att bära slöja eller andra religiösa kläder för att de ska vara till lags är klädpoliser. De finns över hela världen. Jag misstänker att du har en hemma där du bor.
De som som tvingar kvinnor att bära slöja eller andra religiösa kläder för att de ska vara till lags är klädpoliser. De finns över hela världen. Jag misstänker att du har en hemma där du bor.
Då förutsätter du att alla kvinnor tvingas att klä sig som andra tvingar dem till. I så fall har du en poäng.
Medan du i samma veva bortser från dem som klär sig, som du och andra finner motbjudade, för att vi själva vill det, och därmed inte ingår i tvångsmomentet.
Jag frågade efter vilka länder som har klädpoliser, det har du inte svarat på. Jag tycker det skulle vara intressant att få reda på.
Då förutsätter du att alla kvinnor tvingas att klä sig som andra tvingar dem till. I så fall har du en poäng.
Medan du i samma veva bortser från dem som klär sig, som du och andra finner motbjudade, för att vi själva vill det, och därmed inte ingår i tvångsmomentet.
Jag frågade efter vilka länder som har klädpoliser, det har du inte svarat på. Jag tycker det skulle vara intressant att få reda på.
Jag har svarat men du accepterar inte svaret eftersom du inte begriper vad ordet klädpoliser innebär.
Jag har svarat men du accepterar inte svaret eftersom du inte begriper vad ordet klädpoliser innebär.
Faktum är att jag ursprungligen riktade mitt inlägg till TS, men du kom inhoppande och därför frågade jag även dig det som jag frågat TS, eftersom du var inne på samma linje.
Men jag har inte fått svar på det. Dvs 'vilka länder' är det svar som eftersöks.
Det är så lätt att påstå saker, men sen när man ifrågasätts och folk undrar vad det egentligen är som påstås, så börjar skygglappar sättas på och debatten vänds istället mot den som ifrågasätter - precis som du har gjort, att det handlar om att jag inte begriper, medan den fråga jag ställt helt sopas bort.