2010-03-25, 14:50
Medlem
19801s avatar
Hittar inget bra på hur man ska se på "en portion" EAA. I detta fall var det dessutom BCAA. En portion är i alla fall 3,2 gram.

Antar att en portion vanlig EAA är större?

Hur ska man sätta detta i relation till normal mat eller vassleprotein??
Citera
2010-03-25, 15:24
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19801
Hittar inget bra på hur man ska se på "en portion" EAA. I detta fall var det dessutom BCAA. En portion är i alla fall 3,2 gram.

Antar att en portion vanlig EAA är större?

Hur ska man sätta detta i relation till normal mat eller vassleprotein??

Det brukar väl vara 6g alternativt 10g EAA som gäller per portion?
Vissa får full effekt på 6g, medan alla får full effekt av 10g.

Förstår inte vad du menar med att sätta det i relation till normal mat eller vassleprotein.
Citera
2010-03-25, 15:53
Medlem
Dreass avatar
En portion får väl i detta fall anses vara det som ger maximal stimulans av proteinsyntesen. Vilket är högre än 3,2g när det kommer till BCAA. 10g EAA ger garanterat maximal stimulans.

Hur man ska se på en portion? Jag räknar in det i proteinintaget över dagen, inget mer.
Citera
2010-03-25, 20:37
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Det brukar väl vara 6g alternativt 10g EAA som gäller per portion?
Vissa får full effekt på 6g, medan alla får full effekt av 10g.

Förstår inte vad du menar med att sätta det i relation till normal mat eller vassleprotein.
Jäpp, mera på vanlig EAA. Detta var alltså BCAA.

Känns som att man ska vikta upp EAA alternativt kolla "verkningsgrad" på protein innan det blir aminosyra av det.

Undrar bara hur man ska se det??
Citera
2010-03-25, 20:39
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
En portion får väl i detta fall anses vara det som ger maximal stimulans av proteinsyntesen. Vilket är högre än 3,2g när det kommer till BCAA. 10g EAA ger garanterat maximal stimulans.

Hur man ska se på en portion? Jag räknar in det i proteinintaget över dagen, inget mer.
Man kanske måste se det som likvärdigt vanligt protein?? Då blir ju en portion BCAA ungefär som ett halvt glas mjölk eller nåt.
Citera
2010-03-25, 21:04
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19801
Man kanske måste se det som likvärdigt vanligt protein?? Då blir ju en portion BCAA ungefär som ett halvt glas mjölk eller nåt.
Det har ju en större effekt på den akuta proteinsyntesen, men det vettigaste jag kommit fram till är att bara räkna in det i det vanliga proteinintaget. Ifall man vill kan man säkert räkna in det och utgå ifrån hur mycket mer än vassle det stimulerar proteinsyntesen, men det känns som om att det kan bli mycket fel på vägen. Så mitt tips är att räkna en portion BCAA som du räknar vanligt protein. 5g bcaa är 5g extra på proteinintaget.

Vet inte hur du doserar men för mig rör det sig om 20-25g EAA per dag, det utgör inte någon större del av "proteinintaget".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in