Hej
Någon som köpt en Mac på krita? Känns ju lite onödigt att släppa lös 16k på en Mac, som faktiskt har bra andrahandsvärde. 500 kr i månaden känns mycket mer rimligt. Men vad är kraven på inkomst och så?
Varför är det mer rimligt med månadsbetalning? Det finns något som heter ränta, så har du råd e det alltid en bättre affär att casha upp allt på en gång.
Vet inte vilken dator du har kikat på men ta t.ex. en iMac 27" för 16,495 kr, som på avbetalning skulle kosta 531,14 spänn i månaden, vilket gånger 36 månader är lika med 19,121 kr.
Genom att köpa på krita har du betalat 2626 kr mer för exakt samma dator. Vad är det som är rimligt i det?
Avbetalning är en av de största ekonomiförstörarna som finns tycker jag.
Kan dock se varför avbetalning kan vara ett lockande alternativ för många.
Som henk2055 skriver, så betalar du i slutänden MER än vad det skulle kosta dig att casha upp flisen direkt.
Då är det mer värt att spara så mycket man bara kan och sedan betala direkt.
Personligen accepterar jag bara avbetalning/lån på de 3 stora B:na i livet:
Boende Bil Båt
Allt annat betalar jag direkt. Kan jag inte det så köper jag inte heller.
Avbetalning är som sagts tidigare ett väldigt slöseri. Den effektiva räntan brukar vara mycket hög. Det är bättre att du sparar ihop till det du skall köpa, kräver dock viss självdisciplin.
Om Media Markt finns när dig så brukar dom ha olika erbjudanden.
tex. helt räntefri avbetalning i 10 månader.
då tillkommer inget annat heller som uppläggnings avgift/avi avgift.
köpte en macbook + playstation 3
Även jag nyttjade detta men dock ska man ha fast anställning och inkomst på mer än 120k tror jag det var, skulle gissa på att applestore har något liknande
På inLife har de 36 mån räntefritt. Dock tillkommer en engångsavgift på runt 600-700kr och adm-avgift på 35kr i månaden, men annars kan jag inte se någon hake.
* Inga betalningsanmärkningar
* Minst 18 år
* Fast anställd sedan minst 6 månader, eller pensionär. (Vissa typer av vikariat, t.ex inom vården, kan också godkännas.)
Därutöver görs en individuell prövning efter lämnade uppgifter.
Såg också att de har kredit upp till 15000kr för studenter, och då räcker det med att man hade en taxerad inkomst förra året.
Mediamarkt har med jämna mellanrum erbjudande om 0% ränta. Och det är verkligen noll procent! Invänta nästa kampanj.
Problemet är att jag inte tror att studenter får teckna de avtalen med handelsbanken..Dock kan man ju be någon som faktiskt har ett jobb att teckna ett sådant avtal och betala fakturorna själv....
Hej
Någon som köpt en Mac på krita? Känns ju lite onödigt att släppa lös 16k på en Mac, som faktiskt har bra andrahandsvärde. 500 kr i månaden känns mycket mer rimligt. Men vad är kraven på inkomst och så?
Köp din dator på www.macoteket.se, sen ta klarna konto på avbetalning. Funkar underbart för en studerande som inte har fast inkomst. Det gjorde det för mig iallafall, sen tog leveransen 2 dagar
Det ända jag använder är mitt kreditkort till och från (t ex veckan innan löning) när jag går ut och super, om jag då spenderar 500:- kan jag betala tillbaka det nästa månad utan någon ränta, tror det tillkommer någon löjligt låg administrationsavgift på 15:- spänn eller så för ungefär 500:-.
Iaf, sågott som alla företag kollar upp om du är kreditvärdig innan de bestämmer sig för skicka ut en dator till en.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!