• 2
  • 3
2010-03-24, 22:09
Medlem
Paskiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roobiin
Okej. Poäng till dig och jag förstår dig.

Men om vi säger så här, vad händer om jag inte håller med dessa normer? Vem säger att jag MÅSTE leva så? Nu menar jag inte att vi ska döda osv, absolut inte.
Nu går jag utanför ämnet. Men alla dessa normer, regler osv gör att vi mår sämre i dagens samhälle.

OnT: Nu kan jag inte säga emot. Vet inte vad jag ska säga, haha

Vad som skulle hända? Ja, det beror lite på vilka normer du inte skulle hålla dig till. Skulle du göra som att stjäla för att du hade bestämt dig för att det inte var fel skulle du tillslut hamna i fängelse. Om du skulle bli påkommen med att fuska i en sport eller poker eller liknande skulle du inte längre få utöva denna sport, och om du skulle ljuga hela tiden för människor skulle du så småningom bli ertappad och föraktad eftersom du skulle bli ansedd som falsk. Kort och gott skulle man kunna säga att du inte skulle bli accepterad av normen, och eftersom människor är flockdjur så håller vi oss gärna till normen.
Citera
2010-03-24, 22:09
Medlem
Citat:
Okej. Poäng till dig och jag förstår dig.

Men om vi säger så här, vad händer om jag inte håller med dessa normer? Vem säger att jag MÅSTE leva så? Nu menar jag inte att vi ska döda osv, absolut inte.
Nu går jag utanför ämnet. Men alla dessa normer, regler osv gör att vi mår sämre i dagens samhälle.

OnT: Nu kan jag inte säga emot. Vet inte vad jag ska säga, haha

Enligt din princip finns det ingen universiell lag om rätt och fel, vilket jag håller med om, däremot skapar vi regler på ett samhällsplan för att motsvara våra preferenser och förväntningar av varandra.

Ur ett bredare perspektiv är det helt okej att stjäla, döda och våldta barn, eftersom det inte finns någon objektiv poäng med människoliv. Frågan är om du vill leva enligt det perspektivet. Varför vill du stjäla? Samma principer som ligger till grund för att stöld är fel gör stöld begärligt, så rent uttrycksmässigt hycklar du om du rättfärdigar stöld genom att ogiltigförklara dessa principer. Du sätter dig i en självrättfärdigande glaskupa.
Senast redigerad av Aguirre 2010-03-24 kl. 22:11.
Citera
2010-03-24, 22:17
Medlem
Roobiins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aguirre
Enligt din princip finns det ingen universiell lag om rätt och fel, vilket jag håller med om, däremot skapar vi regler på ett samhällsplan för att motsvara våra preferenser och förväntningar av varandra.

Ur ett bredare perspektiv är det helt okej att stjäla, döda och våldta barn, eftersom det inte finns någon objektiv poäng med människoliv. Frågan är om du vill leva enligt det perspektivet. Varför vill du stjäla? Samma principer som ligger till grund för att stöld är fel gör stöld begärligt, så rent uttrycksmässigt hycklar du om du rättfärdigar stöld genom att ogiltigförklara dessa principer. Du sätter dig i en självrättfärdigande glaskupa.

Bra sagt. Som jag sa innan, kan inte säga emot längre
Citera
2010-03-24, 22:21
Medlem
Citat:
Bra sagt. Som jag sa innan, kan inte säga emot längre

Inte så viktigt att göra i en diskussion heller. Kul att du är ärlig med hur du tänker.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in