• 1
  • 2
2010-03-24, 20:41
Medlem
Roobiins avatar
Är stöld fel? Varför är det i så fall fel?

Låt oss säga så här. Du tar en bok från mitt skrivbord. Jag som blir bestulen vet inte om att någon har tagit den så jag tror att jag kan ha tappat den som om någon skulle ta den.
Så, om jag som blir bestulen inte vet om det, är det fel då?

För om du hittar något på marken, låt oss säga pengar, så 9 av tio så tar man pengarna och behåller dem, även om man vet vem som har tappat dem.

Så, är det fel att stjäla?

Det är samma med fusk. Om ingen vet om att du fuskar, varför inte göra det då? Det handlar ju egentligen bara om ens egna moral. Och om man själv inte tycker att det är fel så, då gör det ju inget, för ingen annan vet om det?

P.s: Jag stjäler inte osv, detta är bara en grej min kompis hade tänkt på.
Citera
2010-03-24, 20:46
Medlem
det drabbar ju fortfarande personen du tar saken ifrån, vare sig han tror han har tappat den eller inte. nån går ju alltid torsk om du snor saker, även om du gör det i smyg.
Citera
2010-03-24, 20:46
Medlem
Hesdts avatar
Stöld är stöld även om ingen annan märker någon större skillnad.
Det säger mer om att vi har så mycket att vi inte märker om något försvinner.
Citera
2010-03-24, 20:47
Medlem
Roobiins avatar
ja helt klart att det drabbar han. men är det fortfarande fel?

Kan det inte vara så att vi är LÄRDA att det SKA vara fel?
Citera
2010-03-24, 20:47
Medlem
Roobiins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesdt
Stöld är stöld även om ingen annan märker någon större skillnad.
Det säger mer om att vi har så mycket att vi inte märker om något försvinner.

Kan det vara så att vi är LÄRDA att det SKA vara fel?
Citera
2010-03-24, 20:48
Medlem
Så om det är din kompis som du går bredvid som tappar pengarna låtsas du bara som om ditt skosnöre gick upp och ska "knyta dojjorna"?

Att fuska i utbildning kan ju t.ex göra att du får ett falskt CV där det står att du har massa kunskaper som du inte har. Detta leder antagligen till att du blir av med jobbet lika fort som du fick det.

Det du säger om att det egentligen bara har att göra med moral är väl ganska självklart? Det är inte direkt någon revolutionerande tanke du kommer med här.. Man tar inte saker som man vet tillhör andra, som i ditt fall, en bok. Tänk dig en värld helt utan moral och empati.
Citera
2010-03-24, 20:48
Medlem
Hesdts avatar
Enligt lag får vi inte stjäla. Om vi ska gå efter just det så är det självklart att det är fel
Citera
2010-03-24, 20:49
Medlem
Paskiiis avatar
Om man har ett 1 och tar bort 1 så blir det noll.. Även om jag inte vet att någon stulit av mig så lär jag ju sakna det som försvann alltså är det fel att stjäla. Om du inte har något är det då rätt att ta det du inte har från någon annan?

Och om du fuskar i en sport t.ex. så är det ju fel eftersom du inte ger alla samma förutsättningar.
Citera
2010-03-24, 20:50
Medlem
Roobiins avatar
Hmh nej jag håller med. Det var bara en tanke.

Inte till så stor diskussion eftersom jag inte kan säga emot eftersom jag också tycker att det är fel.
Citera
2010-03-24, 20:50
Medlem
Roobiins avatar
Citat:
samma förutsättningar.

Samma förutsättningar kan man aldrig ha. Någon är antingen bättre eller sämre osv
Citera
2010-03-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roobiin
Samma förutsättningar kan man aldrig ha. Någon är antingen bättre eller sämre osv
Är du dum? Man spelar väl ändå på samma villkor... Vill du att vi ska ta bort alla juniorligor och sånt?
Citera
2010-03-24, 20:53
Medlem
Roobiins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dellhem
Är du dum? Man spelar väl ändå på samma villkor... Vill du att vi ska ta bort alla juniorligor och sånt?

Sa jag inte. Men EXAKT samma förutsättningar kan man ju inte uppnå? Man kan alltid göra så att alla spelar på samma regler ja, men samma förutsättningar gäller ju också egenskaper osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in