• 1
  • 2
2010-03-24, 20:32
Medlem
Hej hej=)
Jag tänkte laga mys middag till min pojkvän, tänkte göra något med lax...nån som har något bra recept?
Citera
2010-03-24, 20:40
Medlem
Vi hade kalas i helgen och gjorde en lax-röra till bakad potatis.

Ca 20 port
800 g varmrökt lax i bitar, vi bara plockade av skinnet och slängde i bunken
20 dillkvistar
5 - 10 dl Creme fraise (där kan man variera lite efter smak)
5 dl Majonäs (samma här, variera lite efter hur man själv tycker om det)

Vi fick dock inte smaka denna röran själva, utan smakades av av min frus syster när kalaset var igång. Jag och frugan går på diet.

Lycka till!
Citera
2010-03-24, 21:44
Medlem
meepers avatar
Rimma laxen i saltlag och lägg den sedan i ugn. Se till att inte ha för hög temperatur, och låt den inte gå för länge. Laxen ska ha en i princip rå kärna, i alla fall om du frågar mig.

Gör en hollandaise, koka lite sparris eller värm några sockerärtor i smör. Koka små potatisar (eller helst ska det vara färskpotatis, men det kanske är svårt att hitta), vänd dem i dill tillsammans med ytterligare lite smör.

Gott och enkelt. Vårmat.

Se bara till att köpa bra lax, akta dig för frysta filéer á la ICA. I den här typen av rätt känns det verkligen om fisken är av god kvalitet eller inte. Salmalax är det bästa man kan köpa om man inte fiskar själv.
Citera
2010-03-24, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Rimma laxen i saltlag och lägg den sedan i ugn. Se till att inte ha för hög temperatur, och låt den inte gå för länge. Laxen ska ha en i princip rå kärna, i alla fall om du frågar mig.

Gör en hollandaise, koka lite sparris eller värm några sockerärtor i smör. Koka små potatisar (eller helst ska det vara färskpotatis, men det kanske är svårt att hitta), vänd dem i dill tillsammans med ytterligare lite smör.

Gott och enkelt. Vårmat.

Se bara till att köpa bra lax, akta dig för frysta filéer á la ICA. I den här typen av rätt känns det verkligen om fisken är av god kvalitet eller inte. Salmalax är det bästa man kan köpa om man inte fiskar själv.

Å tack så mycket för tipset=) hemmagjord hollandaise är ju supergott, det ska jag göra

jo jag vet...den frysta laxen är inte alltid så bra...får bli färsk fisk från fiskbilen =)
Citera
2010-03-24, 22:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michel1986
Vi hade kalas i helgen och gjorde en lax-röra till bakad potatis.

Ca 20 port
800 g varmrökt lax i bitar, vi bara plockade av skinnet och slängde i bunken
20 dillkvistar
5 - 10 dl Creme fraise (där kan man variera lite efter smak)
5 dl Majonäs (samma här, variera lite efter hur man själv tycker om det)

Vi fick dock inte smaka denna röran själva, utan smakades av av min frus syster när kalaset var igång. Jag och frugan går på diet.

Lycka till!
Taskigt att ni valt fel diet då. Brukar också göra en liknande laxröra, fast jag skippar sånt fegkör som CF. Hemgjord majjo, lax och dill, det blir mumsigt.
Citera
2010-03-25, 19:05
Medlem
redbull72s avatar
Brukar göra en laxpytt: värm ugnen till 200 grader
Tärna kokt kall potatis, stek den i smör, salta o peppra, skär laxbitar i kuber, krydda med citronpeppar, el svartpeppar o limejuice, skär rödbetor (inlagd el färsk) i 4 delar, lägg allt i en smord ugnsform, vänd runt och blanda försktigt, grädda i ugn 10 min, skär under tiden en korv med chevreost i tunna skivor, ta ur formen och fördela skivorna över pytten, ringla flytande honung över, grädda ytterligare nån minut tills osten smält, njut!
Citera
2010-03-25, 19:11
Medlem
DeusSanctis avatar
Jag har en jättegod vi brukar göra:

Blanda ihop pesto och creme fraiche
Lägg laxfiléer i ugnsfast form
Lägg röran på och sätt in i ugnen
Rosta pinjenötter och lägg ovanpå när de är klara
Citera
2010-03-25, 19:30
Medlem
Gidellas avatar
Klassiska jag gör med lax är kokt lax med romröra som serveras med kokt potatis (godast med färskpotatis dock). Römröran består av stenbitsrom, créme fraiche, dill och lite vitpeppar. Ibland brukar gräslök eller andra färska passande örter slinka i också. Enkelt och jävligt gott. Laxen brukas kokas med salt/peppar och citron (alternativt även lite fiskbuljong) som smaksättning.
Citera
2010-03-25, 23:59
Medlem
LaToyas avatar
Vad mycket gott man kan göra med lax

Här kommer ännu ett förslag:

Ta och mixa cremé fraiche med blad från en kruka basilika, cayennepeppar och chevré, så mycket man vill beroende på hur mycket man vill att det ska smaka getost och hurdan styrka man vill ha. Salta och peppra. Ta sedan röran och bred på fina laxfiléer och ugnsbaka dessa ca 15 min 200 grader. Servera med sockerärtor, sugar snap peas och pressad potatis.
Citera
2010-03-27, 03:09
Medlem
Riddarens avatar
Köp ritigt färsk lax, jag snackar om lax som luktar gott och inte fisk -lax. Dra av skinnet, trimma bort det gråa och skär i vackra längder för att sedan skiva tunt. Marinera i japansk soja.

Köp kimchisås. Ånga av kinakål och marinera med såsen. Smaka upp med riven ingefära.

Gör sushi-ris efter konstens alla regler.

Servera med forellrom, sesamfrön och vårlök.

Kan bli nice.
Citera
2010-03-27, 03:58
Medlem
Anonym_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Köp ritigt färsk lax, jag snackar om lax som luktar gott och inte fisk -lax. Dra av skinnet, trimma bort det gråa och skär i vackra längder för att sedan skiva tunt. Marinera i japansk soja.

Köp kimchisås. Ånga av kinakål och marinera med såsen. Smaka upp med riven ingefära.

Gör sushi-ris efter konstens alla regler.

Servera med forellrom, sesamfrön och vårlök.

Kan bli nice.

Om du inte har möjlighet och ånga kinakålen, salta den och blanda så blir du av med massor med vatten. Blanda sedan kålen med kimch.

Marinaden till laxen kan du piffa till med lite olja, riven ingefära och limezest. Garnera gärna med lite vårlök, böngroddar och koriander.
Citera
2010-04-06, 21:55
Medlem
det blev vita fiskfileer fyllda med laxfärs, vtvinsås och dillslungade potatisar=)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in