Jag har använt tjänsten ett 50tal gånger och informationen har visat sig vara korrekt alla gånger. Kanske är nygift? tar nog ett tag för hemsidan att ändra informationen.
Jag tycker också att uppgifter skiljer sig mellan olika källor, ratsit, e-upplysning, eniro. hitta etc. I alla fall vilka som är reggade på viss adress och vad de heter.
Finns det något sätt att få fram namnen på folket i en liten by? Till exempel om jag vill ha reda på vilka som bor i den lilla byn i skogen, fungerar ju bara om man kan alla vägarnas namn. Finns det andra sätt? "Kyrkbyn Uppsala" till exempel går ju inte, störande.
De har väl bara fört in uppgifterna de fått från skatteverket i en databas, så det borde vara korrekt, om än inte alltid så uppdaterad information. Men kolla med liknande sidor om de säger samma sak...
Om de inte har ändrat sin adress hos exv. adressändring.se eller hos skatteverket så står de fortfarande skrivna på den gamla. Du kan alltså låta bli att ändra din adress om du tex tidigare bott hos föräldrar och vill ha din post dit även när du flyttat. Lite sämre om du bott i egen lägenhet och varit skriven där, då får ju de nya hyresgästerna din post också, tills du ändrar adressen.
Sen vill ju vissa personer hålla sig undan och struntar då i att byta adress för att inte kunna bli nådda.
Ratsit är nog den mest korrekta uppgiftslämnaren.
Läs deras FAQ;
Vilka register kommer Ratsits information ifrån?
Vår information kommer från Skatteverket, Kronofogden, Statens person- och adressregister (SPAR)*, Bolagsverket och Statistiska Centralbyrån (SCB).
*SPAR är ett offentligt register som omfattar alla personer som är folkbokförda i Sverige, både svenska och utländska medborgare.
Varför tillhandahåller ni uppgifter om privatpersoner på Ratsit?
Vi vill göra det enklare för privatpersoner och företag att kontrollera personer de planerar att göra affärer med. All information som vi förmedlar är offentlig och kommer från olika myndigheters register. Vi gör bara informationen mer lättillgänglig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!