2010-03-24, 15:58
Medlem
Jag sitter och lser lite om schizofreni men jag kan inte hitta hur det pykodynamiska eller kognetiva perspektivet ser p schizofreni (orsak samt behandling) skulle uppskatta om ngon kan lnka en hemsida eller alt skriva lite mer ingende p hur dessa perspektiv ser p saken.

Tack p frhand?
Citera
2010-03-24, 19:00
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofflan
Jag sitter och lser lite om schizofreni men jag kan inte hitta hur det pykodynamiska eller kognetiva perspektivet ser p schizofreni (orsak samt behandling) skulle uppskatta om ngon kan lnka en hemsida eller alt skriva lite mer ingende p hur dessa perspektiv ser p saken.

Tack p frhand?
Det finns en psykoanalytisk frklaringsmodell som faktiskt funkar hur bra som helst p schizofreni. Jag hittade den fr cirka fyra r sen. Den pminner lite om objektrelationsteorin om det sger nt. Har fr mig att det r Melanie Klein som man ska ska p (paranoia och snt). Det blir tyvrr bara namedropping. Har inte koll p detaljerna.

Sen finns det nya neuropsykiatriska rn som ju r den egentliga frklaringsmodellen. "Schizophrenia revealed" av Michael Foster Green och snt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in