2010-03-24, 15:11
Medlem
Har läst runt lite men inte riktigt klurat ut vilken utbildning man ska satsa på ifall man vill jobba som riskanalytiker. Jag antar att det beror lite på inom vilket område också. Verkar som att det finns ett gäng program som är intressanta, men vad är bäst? Någon som jobbar som riskanalytiker som kan dela med sig av sin utbildning?

Kikar lite på:
Civilekonom
Industriell ekonomi
matematik/statistik
Citera
2010-03-24, 16:06
Medlem
unsungs avatar
Ekonomi - övrigt -> Utbildning och studier

// moderator
Citera
2010-03-25, 14:42
Medlem
bentebent22s avatar
Fungerar alla tre.
Med en liten varning för civilekonom. Då det är lite överflöd på dem och de är inte lika duktiga på matematiken alla gånger.

Men i slutändan är det hur intresserad du är av jobbet som avgör om du får det eller inte.
Så se till att ha relevanta sommarjobb osv..
Citera
2010-03-26, 17:41
Medlem
Tlagnojs avatar
En halvbekant som jobbar som riskanalytiker som har F inriktning finansmatte bakom sig. Den sortens arbete han gör (vet inte exakt vad det är han gör) sitter det knappt någon ekonom på utan ingenjörer/matematiker.
Citera
2010-03-26, 19:38
Medlem
Aekeis avatar
1. Matematik/Matematisk Statistik (inte vanlig statistik under ekonomi)
2. Teknisk Matematik/Fysik
3. Industriell Ekonomi/Datorteknik
stort gap
4. Civilekonom

Finns andra utbildningar som lämpar sig men dessa är att rekommendera. Läser du ren matematik/matematisk statistik finns risken att dina karriärmöjligheter blir snävare, därför är en civilingenjörsutbildning att föredra om du skulle ändra dig i framtiden.

Som du själv nämner finns det olika tjänster, visst går det att jobba med risk som civilekonom men desto mer matematisk statistik desto mer utmanande tjänster kan du få. Jag är inte helt insatt i riskbranschen men optimering av Monte Carlo-processer har dykt upp ett flertal gånger som ett väldigt hett ämne. Jag skulle rekommendera Willmott och Global Derivatives för mer information.
Citera
2010-03-26, 21:09
Medlem
andreews avatar
håller med föregående talare och säger:

Civ.ing. I, F eller Data.

Du kanske kan kombinera HHS med någon matte BSc iof.
Citera
2011-02-03, 14:00
Medlem
Jag vill bli riksanalytiker och går min sista termin på ett ekonomprogram. Jag har valt en inriktning med finansiering och risk management. Ska även lägga till två kurser i nationalekonomi C i sommar och skriva en kandidatuppsats i nationalekonomi i höst. Då får jag en kandidatexamen i företagsekonomi och en i nationalekonomi
Jag vet att det dock bara går att läsa risk management och risk på fek C nivå på två universitet i Sverige.
Citera
2011-02-03, 14:12
Medlem
En master i (matematisk) statistik (finns inriktningar just mot riskanalys) är mycket lämpligare än en civ.ing.

Anledningen till att många ingenjörer arbetar med riskanalys är (gissar jag) att det helt enkelt finns enormt många fler ingenjörer än statistik-masters.
Citera
2011-02-03, 23:55
Medlem
I många fall tror människor att risk analytiker blir man om man läser till civ. ekonom. Så är det inte riktigt. Finns säkerligen några civilare som jobbar som detta men i många utav fallen är det faktist civ. ing som gör det. HHS är ett säkert och bra alternativ. Beror väl helt och hållet på vilket håll du är lagd och vilket du vill satsa på.
Citera
2011-02-04, 08:57
Medlem
Alltså, vad är det för riskanalys som avses? Finansiell risk? Annars finns ju den avslutande civilingenjörsinriktningen Riskhantering på LTH.
Citera
2011-04-17, 13:26
Medlem
Jag arbetar som riskanalytiker, dock inte i Sverige
Jag har en ekonomi utbildning som grund efter det har jag genom aren lagt till fler kurser genom mindre institut innom risk management
Citera
2012-07-29, 17:05
Medlem
Sprains avatar
Det som inte framgår här är att programmeringskunskaper värdesätts högt. Det räcker att vara vanlig nationalekonom med nån kurs i ekonometri om man dessutom är grym på exempelvis VBA och SQL, lite Matlab / SAS / Rats / R eller annat liknande program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in