2010-03-24, 13:17
Medlem
Hej. Tänkte ställa lite frågor till er som har erfarenhet av weight pull. Har sökt men hittar ingen tråd och ingen särskilt bra info på internet, eller så är det jag som är blind..

Har en underbar rottis/schäfer tik som jag tänker börja träna detta med. Inte för tävlingar och liknande, endast för att hon ska få arbeta lite mer. Tränar även spårning, men ska börja utveckla det till svårare nivåer.

Det jag undrar är:

1. Vilka tyngder man ska börja med? Har hört att man ska börja med ca 10 % av kroppsvikten, stämmer det?
(om ni vill räkna så väger hon ungefär 38 kg, var ett tag sen jag vägde henne nu så kommer väga om henne)
2. Hur ofta ska man träna och hur länge per pass?
3. Efter hur lång tid ska man öka tyngden och med hur mycket?

Tack på förhand.
Citera
2010-03-24, 13:32
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantamera
Hej. Tänkte ställa lite frågor till er som har erfarenhet av weight pull. Har sökt men hittar ingen tråd och ingen särskilt bra info på internet, eller så är det jag som är blind..

Har en underbar rottis/schäfer tik som jag tänker börja träna detta med. Inte för tävlingar och liknande, endast för att hon ska få arbeta lite mer. Tränar även spårning, men ska börja utveckla det till svårare nivåer.

Det jag undrar är:

1. Vilka tyngder man ska börja med? Har hört att man ska börja med ca 10 % av kroppsvikten, stämmer det?
(om ni vill räkna så väger hon ungefär 38 kg, var ett tag sen jag vägde henne nu så kommer väga om henne)

Tack på förhand.

1: Börja med en kedja den har lite motstand, det är stor skillnad mellan att dra en däck eller kedja.
2: beror pa vad du vill uppna, när jag tränade mycket sa var det 3 pass i veckan med däck och ga langt i kuperad terräng, max gör man i princip bara vid träning.

3: Du märker när det är dags att öka tyngden, när det inte är ansträngande helt enkelt.

Men du maste ha en mattsydd sele som är gjord för Wp inte en nomi eller björkis. Fel belastar du hunden pga en dalig sele kan du förstör hunden för livet.

Dra aldrig tungt med en hund som inte är röntgad eller som inte är färdig utvecklad, det finns ett skäl varför man inte varför man inte far köra agility innan 1 ars alder.

Hunden far inte tvingas eller lockas med leksak. Hunden skall dra inte kasta sig i selen.
Citera
2010-03-24, 13:38
Medlem
börja med att HD kolla hunden först-- börja med att träna med lätta vikter .... fylld flaska med vatten/sand.. men framförallt börja först med att träna att ha sele på sig och att hunden blir bekväm med det först...
Citera
2010-03-24, 14:12
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:

Det jag undrar är:

Tack på förhand.

Hur gammal är hon? Är hon under 1,5 år så skulle jag rekommendera att du snörar på en 2 liters petflaska fylld med sand för att vänja henne med själva släpandet.
Annars:

1. 10% av kroppsvikten låter bra att börja med. Ha vikterna i ett långt snöre bakom hunden så går det snabbare att bli av med nyfikenheten på vad som händer bakom. Öka successivt vikten och ha tålamod. Jag skulle inte gå längre promenader med mer än 50% av kroppsvikten.
Kom ihåg att inte lägga på all vikt på en gång när ni kommer upp i lite högre vikter, utan låt hunden bli varm först.
2. Bäst är nog att köra varannan dag där du skiftar mellan promenader på 30 min - 1 timme med vikter och weight pulling med kärra och tyngre vikter (kanske nån halvtimme - timme beroende på hur kul hunden tycker det är).
Ha ledigt på helger och tvinga inte hunden att träna om den inte vill/orkar.
3. Från minimumvikt till maxvikt tycker jag att det ska ta minst 1,5 - 2 år. Det är bättre för hunden om musklerna får tid att utvecklas. Öka vikten med 5-10% per månad ungefär så byggs det på i bra takt.

Glöm inte bort att fodrets kvalité är viktigt om ni ska köra WP, även om det bara är privat.
Citera
2010-03-24, 14:15
Medlem
Tack så mycket för svaren.
Citera
2010-03-24, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hazn_
Hur gammal är hon? Är hon under 1,5 år så skulle jag rekommendera att du snörar på en 2 liters petflaska fylld med sand för att vänja henne med själva släpandet.
Annars:

1. 10% av kroppsvikten låter bra att börja med. Ha vikterna i ett långt snöre bakom hunden så går det snabbare att bli av med nyfikenheten på vad som händer bakom. Öka successivt vikten och ha tålamod. Jag skulle inte gå längre promenader med mer än 50% av kroppsvikten.
Kom ihåg att inte lägga på all vikt på en gång när ni kommer upp i lite högre vikter, utan låt hunden bli varm först.
2. Bäst är nog att köra varannan dag där du skiftar mellan promenader på 30 min - 1 timme med vikter och weight pulling med kärra och tyngre vikter (kanske nån halvtimme - timme beroende på hur kul hunden tycker det är).
Ha ledigt på helger och tvinga inte hunden att träna om den inte vill/orkar.
3. Från minimumvikt till maxvikt tycker jag att det ska ta minst 1,5 - 2 år. Det är bättre för hunden om musklerna får tid att utvecklas. Öka vikten med 5-10% per månad ungefär så byggs det på i bra takt.

Glöm inte bort att fodrets kvalité är viktigt om ni ska köra WP, även om det bara är privat.

Hon blev 2 år i januari, och tack för det bra svaret. Detta ska nog gå bra, men det kommer ju dröja ett tag till innan jag börjar. Jag förbereder mig bara just nu, vill ha så mycket info som möjligt så allting går rätt till.
Citera
2010-03-24, 14:38
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Hon blev 2 år i januari, och tack för det bra svaret. Detta ska nog gå bra, men det kommer ju dröja ett tag till innan jag börjar. Jag förbereder mig bara just nu, vill ha så mycket info som möjligt så allting går rätt till.

http://www.itsmysite.com/cgi-bin/itsmy/go.exe?page=10&domain=1&webdir=cdpits

Där har du en hel del goda råd.
Citera
2010-03-24, 23:49
Bannlyst
nån som vet vart man kan köpa sånna selen ?
Citera
2010-03-25, 07:15
Medlem
Marlboromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axyon

http://www.hardcoreharness.se/GalleriSelar.htm
Citera
2010-03-25, 12:27
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axyon

Maila dem på Hurricane Kennels så kan de nog sy ihop något bra. Väldigt slitstarka selar och halsband.

http://www.hurricanekennels.com/
Citera
2010-08-12, 22:29
Medlem
hej! jag och mina två hundar ( miniatyr bullterrier och en fransk bulldog, båda på ca två år)
har börjat på weight pulling. det finns klubbar för det, i de flesta städer. vi har bara testat på två gånger och kommer definitivt fortsätta me ddet. dels för att det är skit bra träning för hundarna både fysiskt och psykiskt. ett kul sätt att umgås med sin hund med andra hundägare där man hjälps åt. vi har kört så att man först går en uppvärmningsrunda med selarna på ( speciella wp selar som är köpta på Hardcore) sen efter det har vi gått några hundra meter med 2,5 kg kedjor efter på faktist båda hundarna. varken för lätt eller för jobbigt för dom nu precis i början. det handlar om att köra en mjuk start och sedan kolla av hunden succetivt hur mycket man kan öka. sen det där med att man inte får locka hunden frammåt med godis eller leksak gäller bara i tävlingar. ska du precis som vi bara använda wp som en bra aktivering för hunden så kan du absolut locka den med vad du vill för att få den att gå frammåt. men det som är viktigt är att hunden ska gå rätt i selen med vikterna på annars kan musklerna skadas och belastas fel. hunden ska inte springa med vikterna bakomsig. det bästa är ju att du anmäler dig till just ett sån här grupp för att ställa dina frågor och sedan låter dom visa dig hur det går till så du gör rätt sen när du ska testa på det hemma...men det kostar inte så mycket att vara med i dessa "föreningar/klubbar"
Citera
2010-08-13, 23:10
Medlem
Hej
Har egentligen inget att tillägga med tanke på alla fina svar du fått.

Förutom en väldigt bra sida där du kan beställa sele efter din hunds vikt.

http://www.swedelite.se/swedelite.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in