Citat:
Ursprungligen postat av pantamera
Hej. Tänkte ställa lite frågor till er som har erfarenhet av weight pull. Har sökt men hittar ingen tråd och ingen särskilt bra info på internet, eller så är det jag som är blind..
Har en underbar rottis/schäfer tik som jag tänker börja träna detta med. Inte för tävlingar och liknande, endast för att hon ska få arbeta lite mer. Tränar även spårning, men ska börja utveckla det till svårare nivåer.
Det jag undrar är:
1. Vilka tyngder man ska börja med? Har hört att man ska börja med ca 10 % av kroppsvikten, stämmer det?
(om ni vill räkna så väger hon ungefär 38 kg, var ett tag sen jag vägde henne nu så kommer väga om henne)
2. Hur ofta ska man träna och hur länge per pass?
3. Efter hur lång tid ska man öka tyngden och med hur mycket?
Tack på förhand.

Hur gammal är hon? Är hon under 1,5 år så skulle jag rekommendera att du snörar på en 2 liters petflaska fylld med sand för att vänja henne med själva släpandet.
Annars:
1. 10% av kroppsvikten låter bra att börja med. Ha vikterna i ett långt snöre bakom hunden så går det snabbare att bli av med nyfikenheten på vad som händer bakom. Öka successivt vikten och ha tålamod. Jag skulle inte gå längre promenader med mer än 50% av kroppsvikten.
Kom ihåg att inte lägga på all vikt på en gång när ni kommer upp i lite högre vikter, utan låt hunden bli varm först.
2. Bäst är nog att köra varannan dag där du skiftar mellan promenader på 30 min - 1 timme med vikter och weight pulling med kärra och tyngre vikter (kanske nån halvtimme - timme beroende på hur kul hunden tycker det är).
Ha ledigt på helger och tvinga inte hunden att träna om den inte vill/orkar.
3. Från minimumvikt till maxvikt tycker jag att det ska ta minst 1,5 - 2 år. Det är bättre för hunden om musklerna får tid att utvecklas. Öka vikten med 5-10% per månad ungefär så byggs det på i bra takt.
Glöm inte bort att fodrets kvalité är viktigt om ni ska köra WP, även om det bara är privat.