2010-03-24, 12:18
Medlem
Chanseys avatar
Jag sålde min bostadsrätt i somras, via mäklare. Fick deklarationen igår och ser till min förvåning att försäljningen inte finns med. Jag är van vid att allt syns.

1. Loggas försäljningarna av bostadsrätter någonstans?

2. Vet skatteverket om alltihop?

3. Kan jag undvika skatten och isåfall vad är risken att bl påkommen?

4. Påföljder vid fusk? 20% skattetillägg eller värre?
Citera
2010-03-24, 19:22
Medlem
Mulas avatar
Din BRF:s styrelse är sedan några år skyldiga att sända in kontrolluppgift på försäljningen, så de har tydligen brustit där. Risken är ju att de får en påstötning av skatteverket och skickar in kontrolluppgifterna senare. Har du då inte deklarerat någon försäljning är du busted.

Men annars finns det inga centrala register, utan det är bara hos din förening som försäljningen registreras. Numera skickas ju inga kontrolluppgifter in på förmögenhet längre så SKV "vet" inte att du äger bostadsrätten (om du köpt den senare än man slutade med förmögenhetsskatt). Det var nog därför kontrolluppgifterna infördes. Därför kan de såvitt jag känner till inte "dubbelkolla" bostadsrätter.

Dock uppstår ett problem när den som köpte din lägenhet av någongång i framtiden säljer sin bostadsrätt och skickar in K6 med uppgifter om både inköpsbelopp och inköpsdatum samt bostadsrättens beteckning. Går SKV då tillbaka och kollar om det finns någon deklarerad försäljning för inköpet så är du rökt igen.

Första åtgärden blir nog ett brev där du ombeds deklarera försäljningen. Det är nog först om de inte får svar som det kan bli tal om skönstaxering med 40% (har jag för mig) tillägg. Jag är dock ingen skattejurist så jag kan ha fel.
Senast redigerad av Mula 2010-03-24 kl. 19:27.
Citera
2010-03-24, 19:54
Medlem
Chanseys avatar
Tack för ett bra svar Mula!

Ingen skattejurist här som vet om man först får en påminnelse? I så fall är det ju givet hur jag gör.
Citera
2010-03-24, 19:55
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chansey
Tack för ett bra svar Mula!

Ingen skattejurist här som vet om man först får en påminnelse? I så fall är det ju givet hur jag gör.
Skulle inte tro att du får påminnelse, Du får istället ett brev med inbetalningskort .
Citera
2010-03-24, 21:00
Medlem
Phalanxs avatar
Nja, Nu är ju myndigheter skyldiga att kommunicera sina tilltänkta beslut enligt både förvaltningslagen och taxeringslagen. Om din bostadsrättsförening sent omsider skickar in kontrolluppgift så kommer du garanterat "fastna" i systemet. Om jag läser lag om självdeklaration och kontrolluppgifter ska föreningen skicka in uppgift om både inköpspris och försäljningspris, dvs SKV kan nog räkna fram en vinst utan din hjälp (dock utan avdrag för mäklarkostnader osv) och du får ett förslag till beslut i din brevlåda.
Citera
2010-03-26, 14:59
Medlem
Chanseys avatar
Någon som har något att tillägga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in