2010-03-24, 11:29
Medlem
Hej kära FB:are,

Ska idag laga till ngt enkelt till en tjejkompis. Tjejen dricker endast vitt vin (överkänslighet). Söker således en enklare rätt som passar med vitt vin. Har inte så mkt tid på mig att fixa ihop maten så inget superadvanced...

Blev själv sugen på Caesarsallad, funkar det med vitt? Har ni andra förslag på goda enkla rätter (med vitt vin) så är det välkommet.

Tackar på förhand!
Citera
2010-03-24, 12:14
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeser671
Hej kära FB:are,

Ska idag laga till ngt enkelt till en tjejkompis. Tjejen dricker endast vitt vin (överkänslighet). Söker således en enklare rätt som passar med vitt vin. Har inte så mkt tid på mig att fixa ihop maten så inget superadvanced...

Blev själv sugen på Caesarsallad, funkar det med vitt? Har ni andra förslag på goda enkla rätter (med vitt vin) så är det välkommet.

Tackar på förhand!

Vitt funkar jättebra till Caesarsallad.
Det finns oftast något vitt som passar till de flesta rätter. Undantagen är kanske blodigt nötkött och mörkt vilt, men där funkar champagne om du vill undvika rödvin.
Citera
2010-03-24, 12:15
Medlem
meepers avatar
Se bara till att du har tillräckligt med dressing och ost, då går det jättebra. Odressade salladsblad, som ofta är ganska beska, har en förmåga att inte fungera speciellt bra med vin i allmänhet.
Citera
2010-03-24, 12:53
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Se bara till att du har tillräckligt med dressing och ost, då går det jättebra. Odressade salladsblad, som ofta är ganska beska, har en förmåga att inte fungera speciellt bra med vin i allmänhet.

Eller kompensera med ett beskt vin? Retsina?
Citera
2010-03-24, 13:06
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Eller kompensera med ett beskt vin? Retsina?

Är han lagd åt det hållet så visst...
Citera
2010-03-24, 13:32
Medlem
Citat:

Ok, tack för tipset! Vilken salladssort brukar nu köra? Romansallad? Allmän färdigförpackad blandning?

Jag tänker: Parmesanost, Körsbärstomater, Stekt kyckling, Sallad, Krutonger, Ceasardressing.

Synpunkter? Vet inte om jag orkar slänga ihop egen dressing utan det blir nog färdigköpt...
Citera
2010-03-24, 13:33
Medlem
Citat:
Är han lagd åt det hållet så visst...

Lagd åt det hållet? Fattar inte gastronomiska/vin-referenser... Är tyvärr för outbildad på det området...
Citera
2010-03-24, 14:12
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ok, tack för tipset! Vilken salladssort brukar nu köra? Romansallad? Allmän färdigförpackad blandning?

Jag tänker: Parmesanost, Körsbärstomater, Stekt kyckling, Sallad, Krutonger, Ceasardressing.

Synpunkter? Vet inte om jag orkar slänga ihop egen dressing utan det blir nog färdigköpt...

Romansallad ska det vara.
Även om du inte gör egen dressing bör du ha med färsk vitlök. Rör ut krossad vitlök i lite olivolja.
Tomater är ytterst tveksamt - men gillar du det så kör till.
Gärna hemgjorda krutonger.
Citera
2010-03-24, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Romansallad ska det vara.
Även om du inte gör egen dressing bör du ha med färsk vitlök. Rör ut krossad vitlök i lite olivolja.
Tomater är ytterst tveksamt - men gillar du det så kör till.
Gärna hemgjorda krutonger.

Tack för tipsen. Kommer ta dig bokstavligen på orden.
Citera
2010-03-24, 21:27
Medlem
meepers avatar
Citat:
Lagd åt det hållet? Fattar inte gastronomiska/vin-referenser... Är tyvärr för outbildad på det området...

Lite vinhumor. Retsina är ett grekiskt vin med tydlig smak av kåda, och därmed blir det lite beskt. Väldigt speciellt och inte alltför gott, i alla fall inte om du frågar mig, därav "lagd åt det hållet".

Lyssna på Cantoras. Skippa tomaterna. I grund och botten är det i princip bara romansallad, dressing, krutonger och kyckling om du vill. Att toppa med parmesan är heller inte fel, även om den ska vara med i dressingen också.

Berätta gärna hur det gick och vilket vin det blev!
Citera
2010-03-25, 13:54
Medlem
Gjorde som ni rådde mig om. Skippade tomater. Körde sallad (roman), egengjorda krutonger, kyckling, parmesan. Köpte färdiggjord dressing men toppade med vitlök i olja samt lite svartpeppar.
Vin blev Les fumées Blanches. Gott och lättdrucket.

Mkt gott och lyckat. Tackar ödmjukast för tipsen. Kommer säkerligen åter till denna tråd inom snar framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in