2010-03-24, 11:29
Medlem
Hej kra FB:are,

Ska idag laga till ngt enkelt till en tjejkompis. Tjejen dricker endast vitt vin (verknslighet). Sker sledes en enklare rtt som passar med vitt vin. Har inte s mkt tid p mig att fixa ihop maten s inget superadvanced...

Blev sjlv sugen p Caesarsallad, funkar det med vitt? Har ni andra frslag p goda enkla rtter (med vitt vin) s r det vlkommet.

Tackar p frhand!
Citera
2010-03-24, 12:14
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeser671
Hej kra FB:are,

Ska idag laga till ngt enkelt till en tjejkompis. Tjejen dricker endast vitt vin (verknslighet). Sker sledes en enklare rtt som passar med vitt vin. Har inte s mkt tid p mig att fixa ihop maten s inget superadvanced...

Blev sjlv sugen p Caesarsallad, funkar det med vitt? Har ni andra frslag p goda enkla rtter (med vitt vin) s r det vlkommet.

Tackar p frhand!

Vitt funkar jttebra till Caesarsallad.
Det finns oftast ngot vitt som passar till de flesta rtter. Undantagen r kanske blodigt ntktt och mrkt vilt, men dr funkar champagne om du vill undvika rdvin.
Citera
2010-03-24, 12:15
Medlem
meepers avatar
Se bara till att du har tillrckligt med dressing och ost, d gr det jttebra. Odressade salladsblad, som ofta r ganska beska, har en frmga att inte fungera speciellt bra med vin i allmnhet.
Citera
2010-03-24, 12:53
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Se bara till att du har tillrckligt med dressing och ost, d gr det jttebra. Odressade salladsblad, som ofta r ganska beska, har en frmga att inte fungera speciellt bra med vin i allmnhet.

Eller kompensera med ett beskt vin? Retsina?
Citera
2010-03-24, 13:06
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Eller kompensera med ett beskt vin? Retsina?

r han lagd t det hllet s visst...
Citera
2010-03-24, 13:32
Medlem
Citat:

Ok, tack fr tipset! Vilken salladssort brukar nu kra? Romansallad? Allmn frdigfrpackad blandning?

Jag tnker: Parmesanost, Krsbrstomater, Stekt kyckling, Sallad, Krutonger, Ceasardressing.

Synpunkter? Vet inte om jag orkar slnga ihop egen dressing utan det blir nog frdigkpt...
Citera
2010-03-24, 13:33
Medlem
Citat:
r han lagd t det hllet s visst...

Lagd t det hllet? Fattar inte gastronomiska/vin-referenser... r tyvrr fr outbildad p det omrdet...
Citera
2010-03-24, 14:12
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ok, tack fr tipset! Vilken salladssort brukar nu kra? Romansallad? Allmn frdigfrpackad blandning?

Jag tnker: Parmesanost, Krsbrstomater, Stekt kyckling, Sallad, Krutonger, Ceasardressing.

Synpunkter? Vet inte om jag orkar slnga ihop egen dressing utan det blir nog frdigkpt...

Romansallad ska det vara.
ven om du inte gr egen dressing br du ha med frsk vitlk. Rr ut krossad vitlk i lite olivolja.
Tomater r ytterst tveksamt - men gillar du det s kr till.
Grna hemgjorda krutonger.
Citera
2010-03-24, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Romansallad ska det vara.
ven om du inte gr egen dressing br du ha med frsk vitlk. Rr ut krossad vitlk i lite olivolja.
Tomater r ytterst tveksamt - men gillar du det s kr till.
Grna hemgjorda krutonger.

Tack fr tipsen. Kommer ta dig bokstavligen p orden.
Citera
2010-03-24, 21:27
Medlem
meepers avatar
Citat:
Lagd t det hllet? Fattar inte gastronomiska/vin-referenser... r tyvrr fr outbildad p det omrdet...

Lite vinhumor. Retsina r ett grekiskt vin med tydlig smak av kda, och drmed blir det lite beskt. Vldigt speciellt och inte alltfr gott, i alla fall inte om du frgar mig, drav "lagd t det hllet".

Lyssna p Cantoras. Skippa tomaterna. I grund och botten r det i princip bara romansallad, dressing, krutonger och kyckling om du vill. Att toppa med parmesan r heller inte fel, ven om den ska vara med i dressingen ocks.

Bertta grna hur det gick och vilket vin det blev!
Citera
2010-03-25, 13:54
Medlem
Gjorde som ni rdde mig om. Skippade tomater. Krde sallad (roman), egengjorda krutonger, kyckling, parmesan. Kpte frdiggjord dressing men toppade med vitlk i olja samt lite svartpeppar.
Vin blev Les fumes Blanches. Gott och lttdrucket.

Mkt gott och lyckat. Tackar dmjukast fr tipsen. Kommer skerligen ter till denna trd inom snar framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in