• 1
  • 2
2010-03-24, 09:49
Medlem
När jag inte sätter i ATX sladden så startar allt precis som det ska förutom att skärmen inte får någon kontakt.
När jag sätter i ATX sladden(som tydligen måste sitta i för att datorn ska fungera korrekt) så varvar den bara upp sen dör den, den upprepar försöket att försöka starta sig själv tills jag stänger av datorn genom strömbrytaren.
sladden har 4 pins medan ATX kontakten i moderkortet har 8, känns ändå inte som om man koppla fel iaf.
Varför vill inte min dator starta med ATX sladden i?

I länken nedan finner ni datorpaketet.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323837
Citera
2010-03-24, 09:53
Medlem
Degerlundens avatar
Stoppa i minnena i rambank 2 och 4 istället för 1 och 3 som man brukar..
Citera
2010-03-24, 10:06
Medlem
Hjälper tyvärr inte.
Vill fortfarande inte starta helt med ATX sladden i.
Citera
2010-03-24, 10:06
Medlem
Prova att resetta Bios (cmos) ska finnas en jumper på moderkortet, flytta den från pin 1-2 när datorn är strömlös till 2-3 och sen tillbaka till 1-2.

Mvh
Citera
2010-03-24, 10:09
Medlem
jumper? en liten plastsak utan sladd?
har haft på mina tidigare moderkort men har inte hittat någon på detta, får titta igen.
Citera
2010-03-24, 10:14
Medlem
Du kan kortsluta jumpern med en skruvmejsel också, ser ut som två stickor bredvid varann.
Citera
2010-03-24, 10:14
Medlem
Japp! en liten plastsak utan sladd.. bör sitta nära batteriet på moderkortet, och stå nånting i stil med Resetcmos, etsat på moderkortet.
Citera
2010-03-24, 10:20
Medlem
Tack, ska kolla på det.
det skulle i princip kunna vara vad som helst låter det som?
att den inte startar med ATX sladd men utan tycker jag är väldigt konstigt.
Citera
2010-03-24, 10:56
Medlem
Flytta på jumpern verkar inte vilja fungera heller
Citera
2010-03-24, 11:15
Medlem
Hade samma grej, kopplade 20 pin till moderkortet, och fick för lite ström även fast manualen sa det skulle fungera, när jag satte i 24pin funkade det igen. Bara en tanke, låter inte som ditt problem dock. Men prova om du har 20 som jag hade :S

EDIT: Vänta lite nu? Kopplar du i 4pin sladd i en 8pin slot? Borde det inte finnas en 8 pin på din PSU?
Senast redigerad av SanCo 2010-03-24 kl. 11:24.
Citera
2010-03-24, 11:33
Medlem
Får kika på det!

ja, om du kollar på bilden jag länkade så ser du att det sitter ett 8pin slot på moderkortet med en plastgrej som sitter över fyra stycken pins.
jag har både en 8pins sladd och en 4 pins sladd och jag har provat båda utan reslutat, den varvar upp sedan dör den å det försöker den med tills jag stänger av.
Citera
2010-03-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psL
Får kika på det!

ja, om du kollar på bilden jag länkade så ser du att det sitter ett 8pin slot på moderkortet med en plastgrej som sitter över fyra stycken pins.
jag har både en 8pins sladd och en 4 pins sladd och jag har provat båda utan reslutat, den varvar upp sedan dör den å det försöker den med tills jag stänger av.

Bilden är illustrativ ^^ samt bild på moderkortet går inte att se (För låg upplösning), men fattar vad du menar. Jag vet bara att det var ström problem för MIG när CPU'n höll på så där. Inte heller blev det bättre av det luktade bränt & rök ur PSU'n (damm antagligen(Corsair)) när jag startade den första gången tillsammans med att den varva upp och stängdes av ^^ Rädd jag blev då, kan jag säga.

http://www.skynet-es.com/images/ASUS...M-PRO-MATX.jpg <-- Ser plastgrejen. Har du läst moderkorts manualen? Vad står det om 8pin sloten där?

ring komplett.se. Funkade skit bra för mig. Fick ett "defekt" moderkort. Onboard-audio samt IDE-kontakten funkade inte. Fick både DVD-brännare samt ljudkort av dem, lol xD Borde kanske bett om nytt moderkort, men orkade inte skicka in skiten och vänta 2 veckor lr vad det tar för dem att felsöka skiten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in