• 2
  • 3
2019-01-20, 10:46
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
I det absoluta planet existerar inte objekt-subjekt förhållandet. Så man kan säga att man ÄR vetandet. Istället för "jag vet att jag existerar" så är det bara "jag är" eller ännu mer stringent bara ett "är", eftersom "medvetandet" i det absoluta planet är opersonligt och strippat på alla personliga egenskaper som bygger upp ett "jag"
Jag håller med.

"The man saw a pool of water being stirred by a stick held by a man and said that the stick was stirring the water. To which Socrates replied: ‘Is it the stick, or the man moving the stick?’ (Which one is the real agent – the material, or the instrumental cause, in Aristotelian terms?).

Equally, is it the brain, or the mind which ‘moves’ the brain which moves the stick which stirs the water?

Is it the brain, or the mind which (using the brain as an instrument) understands philosophy?

Actually, it is consciousness (as a substrate) using the mind using the brain… Consciousness itself does not do anything."

https://www.advaita-vision.org/tag/socrates/
Senast redigerad av Skogismyra 2019-01-20 kl. 11:01.
Citera
2019-01-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Precis, ingen idé att debattera med anala människor som är nyfrälsta på andlighet!

Desto bättre att debattera med oss gammelfrälsta som lugnat ned oss litet – jag tänker alltid på den munken, i Zens tre pelare, som det tog tio år efter hans upplysning innan han slutade vara så alldeles till sig av lyrisk glädje hehe.
Citera
2019-01-20, 11:07
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Desto bättre att debattera med oss gammelfrälsta som lugnat ned oss litet – jag tänker alltid på den munken, i Zens tre pelare, som det tog tio år efter hans upplysning innan han slutade vara så alldeles till sig av lyrisk glädje hehe.
Du kanske bör läsa ThinkTank111s tidigare inlägg innan du "väljer hans sida" (verkar det som).
Han är en idiot som tror att judarna håller på att ta världen, o.s.v. o.s.v.
Citera
2019-01-20, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Du kanske bör läsa ThinkTank111s tidigare inlägg innan du "väljer hans sida" (verkar det som).

Jag väjer ingen sida, men inlägget var faktiskt mest tillägnat dig – för att du inte ska känna att du måste dela med dig av alla citat du hittar på nätet, om du får uppleva litet gemenskap i att fler än du redan har läst allt som går att läsa om sådana saker och har kunnat integrera det till en del av ens vardag, som även har utrymme för en och annan vardaglighet.
Citera
2019-01-20, 13:13
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Jag väjer ingen sida, men inlägget var faktiskt mest tillägnat dig – för att du inte ska känna att du måste dela med dig av alla citat du hittar på nätet, om du får uppleva litet gemenskap i att fler än du redan har läst allt som går att läsa om sådana saker och har kunnat integrera det till en del av ens vardag, som även har utrymme för en och annan vardaglighet.
Okej, då förstår jag.
Citera
2019-01-20, 18:50
Medlem
Citat:

Jag kan säga att jag både är upplyst och att jag inte är det. Det beror helt enkelt på vad man menar med "upplyst". I vilket fall tror jag att man kommer mycket långt med att vara ödmjuk, vilket inkluderar att man skriver "jag är övertygad om att" eller "jag tror" snarare än "såhär är det" eller "jag vet detta så håll käft". För mig är det nästan helt avgörande för att jag ska ta någon på allvar.

Citat:

Du framstår verkligen inte som upplyst när du skriver inlägg som det här. Hela mentaliteten att "välja sida" och att avfärda "absurda idéer" bara för att det går emot din världsbild. Jag är öppen för alla typer av "absurda idéer" eller "konspirationsteorier", ja till och med David Ickes reptil-idéer. Och om du faktiskt lägger ner tid och studerar maktförhållandena i världen både historiskt och i nutid, så kommer du bli förvånad över vilket inflytande judarna som grupp faktiskt har i världen. Men när du skriver sådär är det precis som att skriva med vilken trångsynt vänsterextremist, konservativ eller liberal i politikforumet som helst.
Citera
2019-01-20, 19:03
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Du framstår verkligen inte som upplyst när du skriver inlägg som det här. Hela mentaliteten att "välja sida" och att avfärda "absurda idéer" bara för att det går emot din världsbild. Jag är öppen för alla typer av "absurda idéer" eller "konspirationsteorier", ja till och med David Ickes reptil-idéer. Och om du faktiskt lägger ner tid och studerar maktförhållandena i världen både historiskt och i nutid, så kommer du bli förvånad över vilket inflytande judarna som grupp faktiskt har i världen. Men när du skriver sådär är det precis som att skriva med vilken trångsynt vänsterextremist, konservativ eller liberal i politikforumet som helst.
Jag har aldrig sagt att jag är upplyst.
Inte heller att jag väljer sidor.

Jag är öppensinnad men dina idéer om judar, muslimer o.s.v. tycker jag är osannolika. En dualistisk syn på själ verkar du också ha, o.s.v.

Men whatever.
Världen är en förgänglig illusion/maya ändå. Inget som man ska fästa vikt vid alltså.
Neti neti.
Senast redigerad av Skogismyra 2019-01-20 kl. 19:23.
Citera
2019-01-20, 21:43
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sagt att jag är upplyst.

Du skriver dock precis som om du är upplyst och vet "sanningen". Hur kan du veta sanningen om du inte ens är upplyst? Och jag undrar fortfarande hur du kan veta att du vet något? Det finns ALLTID en risk att det man tror på är fel, att förneka detta är ren arrogans.

Citat:
Jag är öppensinnad men dina idéer om judar, muslimer o.s.v. tycker jag är osannolika. En dualistisk syn på själ verkar du också ha, o.s.v.

1. Du är inte öppensinnad pga att du beter dig som vilken indoktrinerad religiös person som helst, Ditt sinne verkar vara väldigt stängt faktiskt. Du har bestämt dig för att "allt är medvetande" och där har det stannat, utan att du kan verifiera att det verkligen är så. Och nej det kan du inte.

2. Att du tycker saker är osannolika betyder ingenting när du inte har grävt, det förstår du väl själv? Allt kan verka osannolikt om man saknar informationen och ett öppet sinne för nya insikter.
Citera
2019-01-20, 21:52
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Du skriver dock precis som om du är upplyst och vet "sanningen". Hur kan du veta sanningen om du inte ens är upplyst? Och jag undrar fortfarande hur du kan veta att du vet något? Det finns ALLTID en risk att det man tror på är fel, att förneka detta är ren arrogans.

1. Du är inte öppensinnad pga att du beter dig som vilken indoktrinerad religiös person som helst, Ditt sinne verkar vara väldigt stängt faktiskt. Du har bestämt dig för att "allt är medvetande" och där har det stannat, utan att du kan verifiera att det verkligen är så. Och nej det kan du inte.

2. Att du tycker saker är osannolika betyder ingenting när du inte har grävt, det förstår du väl själv? Allt kan verka osannolikt om man saknar informationen och ett öppet sinne för nya insikter.
Okej, cool story bro.

Att allt är Medvetande verifierar sig självt, för sig själv.
Look within.

Okej, låt oss låtsas att judar tar över världen, och majoriteten av Sveriges befolkning kommer vara muslimer och allt annat skit som du tror på:
Jag skiter fullständigt i allt det. Varför skulle jag bry mig?
Så jag tycker fortfarande att du är en idiot som ens bryr dig.
Citera
2019-01-20, 21:58
Medlem
Citat:
Okej, cool story bro.

Att allt är Medvetande verifierar sig självt, för sig själv.
Look within.

"Cool story bro", fortfarande inget bevis eller säker kunskap. Bara för att du säger något tusen gånger gör det inte sant.

Citat:
Okej, låt oss låtsas att judar tar över världen, och majoriteten av Sveriges befolkning kommer vara muslimer:
Jag skiter fullständigt i det. Varför skulle jag bry mig?
Så jag tycker fortfarande att du är en idiot som ens bryr dig.

Vem fan har sagt att jag bryr mig? Jag bara påpekar att ditt sätt att tänka är riktigt bristfälligt. Och när det gäller muslimer kan du faktiskt bara göra enkla uträkningar av antalet födelsetal från varje grupp och mängden av denna grupp som invandrar, så kommer du förstå att Sveriges majoritetsbefolkning KOMMER vara muslimer om allt fortsätter i samma takt i framtiden din idiot. Om du har svårt att till och med få in detta enkla faktum i skallen är det knappast konstigt att du inte förstår simpla logiska resonemang i övrigt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in