• 1
  • 2
2010-03-24, 00:24
Medlem
davveboys avatar
Efter en del läsningar både här på flashback och andra forum har jag brottats med frågan huruvida medvetandet och personligheten kan beskrivas som två olika jag? Medvetandet är evigt medan personligheten formas av olika intryck av miljö osv. Alltså, medvetandet är ett jag som består, medan personligheten är ett jag som förändras med tiden.

Finns det någon känd teori som kan beskriva de respektive två jagen? Finns det några kända filosofer som tar upp frågan?

Mvh D
Citera
2010-03-24, 00:44
Medlem
awestbys avatar
personlighet är ju något som formas i takt med ditt liv och miljö med mera kan vara vitala faktorer. så det är ju två helt olika saker.
Citera
2010-03-24, 02:31
Bannlyst
Ditt medvetande har evolverat under 3.5 miljarder år och har samma evolution som formade hjärnan.

Dvs har byggts lager på lager: människolager högst upp som kan härleda att liv inte finns. Primatlager som blir lyckliga. Däggdjurslager under det och vi har fortfarande sensorn (det första medvetandet) i oss: miljoner sensorer i varje fingerspets.

Medvetandet är det som byggts under 3.5 miljarder år. Medvetandet ger upphov till "realm of mind" i vilken du kan ha konceptet "mind".
Citera
2010-03-24, 18:51
Bannlyst
Men visst, varje primat har två hjärnhalvor. Det måste innebära två medvetandehalvor: två "medvetandehalvor" i varje person och båda har samma mål: att göra primaten lycklig.
Citera
2010-03-24, 22:22
Medlem
davveboys avatar
Låter som en intressant teori. Men är "primaten" ett tredje jag då?
Citera
2010-03-24, 22:24
Medlem
Jag är lite nyfiken varför det måste delas upp. Största skillnaden är väl att personligheten kan formas, medvetandet är lite svårare..

Upplever medvetandet personligheten lika mycket som personligheten upplever sig själv?
Citera
2010-03-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davveboy
Efter en del läsningar både här på flashback och andra forum har jag brottats med frågan huruvida medvetandet och personligheten kan beskrivas som två olika jag? Medvetandet är evigt medan personligheten formas av olika intryck av miljö osv. Alltså, medvetandet är ett jag som består, medan personligheten är ett jag som förändras med tiden.

Finns det någon känd teori som kan beskriva de respektive två jagen? Finns det några kända filosofer som tar upp frågan?

Mvh D
Vad exakt menar du med "personligheten"? Ditt undermedvetna?
Citera
2010-03-24, 22:29
Medlem
davveboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aguirre
Jag är lite nyfiken varför det måste delas upp. Största skillnaden är väl att personligheten kan formas, medvetandet är lite svårare..

Upplever medvetandet personligheten lika mycket som personligheten upplever sig själv?

Det är väl själva medvetandet som analyserar personligheten. Personligheten bara finns där och är det som får oss att tänka och handla intuitivt. Jag kan inte med personligheten komma fram till att jag har ett medvetande, men genom medvetandet kan jag konstatera att jag har en personlighet.
Citera
2010-03-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davveboy
Det är väl själva medvetandet som analyserar personligheten. Personligheten bara finns där och är det som får oss att tänka och handla intuitivt. Jag kan inte med personligheten komma fram till att jag har ett medvetande, men genom medvetandet kan jag konstatera att jag har en personlighet.

Är dom då två olika entiteter? Eller är dom en del av varandra? Skulle du säga att medvetandet står över personligheten?

Jag tror att medvetandet är en grund för personligheten, men det som vi kallar jaget framkommer genom medvetandets upplevelse av personligheten. Det ena kan inte existera utan det andra.
Citera
2010-03-24, 22:52
Medlem
Citat:
Är dom då två olika entiteter? Eller är dom en del av varandra? Skulle du säga att medvetandet står över personligheten?

Jag tror att medvetandet är en grund för personligheten, men det som vi kallar jaget framkommer genom medvetandets upplevelse av personligheten. Det ena kan inte existera utan det andra.
säkert?

har alla djur medvetande? Det kanske har någon slags personlighet utan att ha medvetande om det.
Citera
2010-03-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simon112
säkert?

har alla djur medvetande? Det kanske har någon slags personlighet utan att ha medvetande om det.

Jag menade i ett principiellt stadie där det kan uppfatta sig självt. Jag tror snarare de har medvetande med en väldigt instinktiv och enkel personlighet som inte har någon större självuppfattning.. Möjligt att de har tillräckligt med självförståelse för att bevara sig själva.

Personlighet är svårt att definiera.. Men jag ser det som den biten där du resonerar kring dig själv, skapar grundvalar om vem du är och kanske ännu viktigare, vad du vill. Det resonemanget behöver inte vara i ord.
Citera
2010-03-24, 23:02
Medlem
davveboys avatar
Citat:
Jag menade i ett principiellt stadie där det kan uppfatta sig självt. Jag tror snarare de har medvetande med en väldigt instinktiv och enkel personlighet som inte har någon större självuppfattning.. Möjligt att de har tillräckligt med självförståelse för att bevara sig själva.

Personlighet är svårt att definiera.. Men jag ser det som den biten där du resonerar kring dig själv, skapar grundvalar om vem du är och kanske ännu viktigare, vad du vill. Det resonemanget behöver inte vara i ord.

Om man kollar på barn i tidig ålder har de inget medvetande, endast personlighetsdrag som gör att de handlar/tycker på ett visst sätt. Hur många 1-åringar är medvetna om sin existens t.ex? Det är väl snarare medvetenheten som gör det möjligt för en att resonera kring sig själv och just sin personlighet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in