2010-03-23, 23:12
Medlem
bonnlurks avatar
Tjenis!

Har nyligen köpt denna dator:

http://www.prisjakt.nu/produktlistor...lista&k=817510

Och har lite frågor.

Kör XP på den nu, vet inte om det är 64 eller 32-bit. Spelar det nån roll vilken bit det är för prestandan i övrigt? Får jag bättre prestanda i W7? Är det något övrigt "enkelt" jag bör ändra på bland komponenterna (bios etc) som inte är förinställt från fabrik?

En annan fråga, ibland när man har ett antal mozilla-fönster uppe, mycket övriga grejer på toolbaren och sen klickar i ett mozilla-fönster, på flashbacklänk till exempel så stänger datorn av sig. Ingen seghet eller liknande innan utan bara slocknar och rebootar. Händer inte ofta men funderar på vad det kan vara. Kommer upp "återställt efter allvarligt fel" när man startar men ingen felkod har jag för mig. Nån som vet?

Mvh bonnlurk
Citera
2010-03-23, 23:59
Medlem
edge22s avatar
Om du vill ha nytta av alla 4GB minne måste du köra x64.
Citera
2010-03-24, 00:17
Medlem
Prestandamässigt är Windows XP fortfarande snabbast. Sedan kommer Windows 7.
Citera
2010-03-24, 00:26
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonnlurk
Tjenis!

Har nyligen köpt denna dator:

http://www.prisjakt.nu/produktlistor...lista&k=817510

Och har lite frågor.

Kör XP på den nu, vet inte om det är 64 eller 32-bit. Spelar det nån roll vilken bit det är för prestandan i övrigt? Får jag bättre prestanda i W7? Är det något övrigt "enkelt" jag bör ändra på bland komponenterna (bios etc) som inte är förinställt från fabrik?

En annan fråga, ibland när man har ett antal mozilla-fönster uppe, mycket övriga grejer på toolbaren och sen klickar i ett mozilla-fönster, på flashbacklänk till exempel så stänger datorn av sig. Ingen seghet eller liknande innan utan bara slocknar och rebootar. Händer inte ofta men funderar på vad det kan vara. Kommer upp "återställt efter allvarligt fel" när man startar men ingen felkod har jag för mig. Nån som vet?

Mvh bonnlurk

Som sagt; det krävs ett 64-bitars operativesystem för att du ska kunna använda dina 4 GB ram. Sen på den datorn så kan jag inte se nån direkt prestandaförlust i att köra Windows 7 som för övrigt är ett alldeles utmärkt operativsystem. Det känns korkat att köra ett omodernt OS på en modern dator.
Citera
2010-03-24, 07:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows Support

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem