• 1
  • 2
2010-03-23, 20:10
Medlem
Har råkat ut för något skumt. Min dotters dator började bli jävligt varm och lukta bränt efter att ha varit påslagen i typ en timme. Öppnade den och konstaterade att det troligen var nätaggregatet. Nåväl..så hade jag ett nätaggregat som förefaller identiskt liggande hemma och bytte till detta. Allt satt som en smäck och datorn startade upp utan problem. Men sen kom det skumma; när datorn varit på cirka en halvtimme så startar den om sig själv. Detta har nu upprepats tre gånger. Är den någon som har en aning vad detta kan tänkas bero på?
Citera
2010-03-23, 20:16
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggefrasse
Har råkat ut för något skumt. Min dotters dator började bli jävligt varm och lukta bränt efter att ha varit påslagen i typ en timme. Öppnade den och konstaterade att det troligen var nätaggregatet. Nåväl..så hade jag ett nätaggregat som förefaller identiskt liggande hemma och bytte till detta. Allt satt som en smäck och datorn startade upp utan problem. Men sen kom det skumma; när datorn varit på cirka en halvtimme så startar den om sig själv. Detta har nu upprepats tre gånger. Är den någon som har en aning vad detta kan tänkas bero på?

Ja du, hur såg det ut i övrigt i burken? Dammigt kring kylflänsar osv "blås" rent så mycket som möjligt.
Citera
2010-03-23, 20:18
Medlem
Dammsög den. Men visst var det en del damm kvar ,kanske skulle behövas blåsa rent med tryckluft också. Kan det vara därför den startar om?
Citera
2010-03-23, 20:24
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggefrasse
Dammsög den. Men visst var det en del damm kvar ,kanske skulle behövas blåsa rent med tryckluft också. Kan det vara därför den startar om?
Det är inte helt lämpligt att dammsuga i en dator det bildas väldigt lätt ESD som kan döda komponenter. Bättre är isf som du säger tryckluft, men eftersom skadan redan är gjord så kanske det kan vara lämpligt att kolla så att saker sitter på plats ordentligt, minnen grafikkort osv så att inget glappar.
Citera
2010-03-23, 20:26
Medlem
Nu höll jag dammsugarn på avstånd så jag tror nog det är lugnt. Sög nog bara upp löst damm som låg inuti.
Citera
2010-03-24, 00:26
Bannlyst
Vad har du för temp på din cpu?
Citera
2010-03-24, 03:33
Medlem
Moderkaka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det är inte helt lämpligt att dammsuga i en dator det bildas väldigt lätt ESD som kan döda komponenter. Bättre är isf som du säger tryckluft, men eftersom skadan redan är gjord så kanske det kan vara lämpligt att kolla så att saker sitter på plats ordentligt, minnen grafikkort osv så att inget glappar.

Finns ju även "datormunstycke" för dammsugare, Dom bildar väll inte ESD vad det än nu är? ;D
Citera
2010-03-24, 11:24
Medlem
DennisOlofs avatar
Kan vara trasiga minnen du drabbats av. Hade samma problem förut, pågick i 2månader.

Jag kunde köra dator, den funkade, men ibland startade den om, programen krachade då och då osv. Visade sig (när jag körde ett minnestest från hirens boot cd som du kan ta hem från nätet) att en liten del av minnet på en av stickorna var trasigt.

Bytte den och sedan dess funkar allt perfekt.

Att du bytte kraftdelen var rätt då den förmodligen var slut, men att du sedan damsög datorn var inte bra, det bästa och säkraste är att montera loss datorn och flytta den till annat rum, garaget eller bara tillfälligt utomhus på en stol. Köp tryckluft på burk på kjell, chlaes ohlsson osv, sedan bara låsa rent datorn.
Citera
2010-03-24, 12:34
Medlem
Som sagt, som andra har påpekat så ska man aldrig försöka att dammsuga datorn utan använd tryckluft för att rensa datorn ifrån damm.

Och något annat, när du märkte att din dotters dator började att lukta bränt och bli varm, försökte du att starta om datorn efter ett tag eller bytte du nätagg direkt? För om du inte testade att starta datorn utan bytte nätagg direkt så kan det vara en annan komponent i din dator som t.ex moderkortet.

Något annat som jag kan påpeka och har haft erfarenhet av och som även är väldigt vanligt med datorer som startar om sig själv är att det är ett tecken på att någonting i datorn som blir överhettat.

Den komponent som jag tror krånglar hoss dig är din processor. Ladda ner ett program som registrerar temperaturen på din processor men även för ditt grafikkort. Ett bra program är speedfan som registrerar cpu:ns temperatur men även grafikkortet. Som regel så ska temperaturen i cpu:n aldrig bli över 60 grader men det är någorlunda individuellt beroende på vilken processor du har.

Även dåliga ram-minnen kan skapa en omstart utav datorn. felaktiga nätaggregat kan även göra så att datorn startas om.
Senast redigerad av Xzone 2010-03-24 kl. 12:39.
Citera
2010-03-24, 13:34
Medlem
Tackar för alla tips! Ska ta o kolla upp en del grejer...
Citera
2010-03-24, 16:03
Medlem
Det är nog processorn... Kollade med speedfan och det visar att processorn ligger mellan 80-90 grader när datorn har stått på 5-10 minuter.
Citera
2010-03-24, 16:27
Medlem
Som jag misstänkte.

Det som skapar den höga värmen är att antingen är något fel med cpu-fläkten eller så har kylpastan mellan kylspridaren och din cpu torkat ut, i vissa fall så kan det även vara fel på moderkortet men det är bättre att kolla upp det mest påtagliga innan du kollar igenom dom andra komponenterna.

Att ha en processor utan kylpasta är som att köra en bil utan motorolja, och om datorn är några år gammal så är det med stor sannolikhet att kylpastan har blivit "dålig".

Det första du kan göra när du startar datorn är att kolla om cpu-fläkten faktiskt rör på sig och det är ju såklart att bara öppna chassit och kolla. Om den ser bra ut och du har avlägsnat allt damm ifrån den så kan du åka och köpa kylpasta vid närmaste butik, webhallen säljer den billigt också:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=22645

Om du inte vet hur man tar bort den gamla kylpastan ifrån cpu:n och lägger på ny så finns det flera guider på internet.

När du byter kylpasta så kan du även rensa kylspridaren ifrån damm också med tryckluft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in