2010-03-23, 18:17
Medlem
FordEscis avatar
Hej! Det är så att jag för snart 1/½ år sedan köpte mig ett hus. PÅ visningen syntes det att det hade läckt in vatten på ett ställe vid murstocken. Detta berodde på att fogarna runt skorstenen var söndervittrad. En takplåtslagare anlitades och klädde in skorstenen med plåt. Efter dethar det inte läckt in på det stället alls mer. Men nu läcker det in i den andra kupan istället. Taket på den kupan där det läcker in hade dåligt tak, så det har bytts. MEn det läcker fortfarnade in. En tanke som har slagit mig är att vattnet kommer längre upp i från och sipprar in där.

Huset har eternittak som till synes är i bra skick. Köparen sålde inte huset med friskrivningsklausul, men jag gjorde heller ingen besiktning på huset vid köp. I mitt avtal med mitt försäkrningsbolag står det att min försäkring även innefattar vattenläckage.

Är det någon som kan ge lite mer infonrmation om detta innan jag går vidare till mitt f-bolag. Kanske någon med liknande erfarenheter?
Citera
2010-03-23, 18:36
Medlem
Försäkringen täcker säkert vattenläckage men inte om vattnet kommer utifrån. Utan med vattenläckage brukar det menas läckande rör (avlopp eller färskvatten). Och om felet (läckaget) på taket går att upptäcka utan att bryta sönder nått eller om taket är gammalt så lär du inte kunna få ut nått från den du köpte huset av heller.
Citera
2010-03-23, 18:45
Medlem
norrlandssnubbes avatar
Dennis har rätt, så gott som aldrig gäller försäkringarna för vattenläckage utifrån.
Citera
2010-03-23, 19:15
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Ett äldre hus förutsätts vara behäftat med fel, slitage och skavanker. Därför är det köparens ansvar att hitta felet och eventuellt äska prisavdrag.

Försäkringsbolaget ersätter inte skador som uppkommit på grund av bristande underhåll. Som redan påpekats. (läckage i tak, vatten utifrån = bristande underhåll)
Citera
2010-03-23, 20:53
Medlem
FordEscis avatar
Tackar för alla svar. Ska ändå ge det där med försäkringsbolaget en chans. Försöka går ju. Har fått lån till att byta tak, men det hade känts pissigt om man kan få det på försäkringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in