2010-03-23, 12:10
Medlem
Såg nyss på Grattis Världen med Filip & Fredrik och då jag är en känslig man så kände jag fruktansvärda känslor av att se hur folk kastar bort sina liv i vår tids Sodom. De lyckas fånga den fysiska meningslösheten som personer som älskar synden upplever. Och när meningslöshets-ångesten övergår i panik så dränker dom paniken i en Gin och Tonic, för att inte den vilsna själens ånger ska hindra dem från en riktigt najs festkväll. Ormen i paradiset skrattar säkert gott, medans Guds änglar betraktar det ljuva eländet från ovan.

Det faktumet att vi live forever på jorden kanske känns långsökt att tänka på när man är hög som ett hus, men när ruset går över, tänker de inte på att det är meningslöst att festa bort sitt liv? Jag fördömer inte festandet, men om ens mål i livet är att festa så mycket som möjligt så förvandlas festandet från en rolig sak till en rutin. Jag själv tror att själen är konstruerad på ett sätt så att den inte blir tillfredsställd förren man hjälper andra. Det är väll en moraliskt plikt? Just det "moral är subjektivt".
Citera
2010-03-23, 12:24
Medlem
Stardragons avatar
Det var lite Thomas Di Leva-känsla över ditt inlägg. Får jag gissa på att du är religiös? Kristen rent ut av.

Att det skulle vara en plikt att hjälpa andra vet jag inte om jag kan hålla med om, moraliskt eller inte. Men om du känner tillfredsställelse av att göra det så är det givetvis ingen som stoppar dig.

Det faktum att vi inte lever för alltid är väl en bra orsak till att utnyttja livet till det man själv njuter av. Vilket blir festande och sociala umgängen för många. Det beror nog inte alls på ångest, som du säger. Utan snarare på att folk faktiskt trivs i den tillvaron och på så vis blir tillfredsställda med sig själva.
Citera
2010-03-23, 13:06
Medlem
Vad är det för fel på att kasta bort sitt liv genom att festa jämfört med att kasta bort sitt liv genom att be till Gud.
Det känns som att båda grejerna fyller samma funktion: dämpa ångesten och hitta styrka eller motivation. Båda bryter nog ner personen lika mycket.
Citera
2010-03-23, 13:54
Medlem
WorkingClassBoys avatar
hahaha va fan!

Du har inte tänkt på att te.x både Filip och Fredrik är högskoleutbildade journalister och väldigt framgångsrika inom mediavärlden och båda två är väldigt intelligenta så du har aldrig tänkt på att man festar för att man tycker det är kul, kul att gå ut och träffa folk istället för att sitta i en kyrka varje söndag tillsammans med 4 pensionärer. Nej då ligger jag hellre hemma bakfull med en treo och en härlig film och bara har de allmänt gött sista dagen på helgen.

Finns något som kallas "Att leva livet" också.
Citera
2010-03-23, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WorkingClassBoy
hahaha va fan!

Du har inte tänkt på att te.x både Filip och Fredrik är högskoleutbildade journalister och väldigt framgångsrika inom mediavärlden och båda två är väldigt intelligenta så du har aldrig tänkt på att man festar för att man tycker det är kul, kul att gå ut och träffa folk istället för att sitta i en kyrka varje söndag tillsammans med 4 pensionärer. Nej då ligger jag hellre hemma bakfull med en treo och en härlig film och bara har de allmänt gött sista dagen på helgen.

Finns något som kallas "Att leva livet" också.
Då har du inte sett avsnittet. F&F fördömer Ibiza vid flertalet tillfällen.
Citera
2010-03-23, 15:13
Bannlyst
Det är en tillfällig lycka som är konstgjord pga alkohol. I längden inte att föredra det kommer alltid en morgondag och det går inte att dricka varje dag då är du snart i ett helvete.
Citera
2010-03-23, 15:19
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riorio
Då har du inte sett avsnittet. F&F fördömer Ibiza vid flertalet tillfällen.
Har sett alla grattis världen, high chapparall, 100 höjdare, boston tea party, ursäkta röran, söndagsparty och vem kan slå filip och fredrik. Så Jo jag har sett Ibiza avsnittet och det är helt underbart
Citera
2010-03-23, 15:22
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspera
Det är en tillfällig lycka som är konstgjord pga alkohol. I längden inte att föredra det kommer alltid en morgondag och det går inte att dricka varje dag då är du snart i ett helvete.
Så du menar av varje människa på denna jorden dricker ENDAST för att dom har ångest över något? hahaha

Själv väljer jag att avstå alkohol när jag är nere eftersom med alkohol blir det bara värre och kvällen slutar i skit.
Citera
2010-03-23, 16:18
Bannlyst
Citat:
Så du menar av varje människa på denna jorden dricker ENDAST för att dom har ångest över något? hahaha

Själv väljer jag att avstå alkohol när jag är nere eftersom med alkohol blir det bara värre och kvällen slutar i skit.
Håller med. Inte dricka för att dämpa ångest. Sedan dricker väl mertalet alkohol för njutning och inte bara för att få ett rus.
Citera
2010-03-23, 17:05
Medlem
Chucumbas avatar
Jag skulle välja att kasta bort mitt liv på festande, hellre än att kasta bort det på ekorrhjulet.
Dessa människor har snarare insett det moderna livets meningslöshet, alternativt valt att se livets mening som 'att ha kul'.

Men nog är då den vanlige genomsnittsmedborgaren bra mer vilsen, som jobbar 5/7 dagar till kl 17, går hem till soffan, och inte tänker ett bull. För att inte tala om alla nötter som dyrkar en gud, istället för gudar
Citera
2013-11-13, 20:46
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:

Hade folk inte haft existentiell ångest och känt sig tvingade till att fly verkligheten för att orka leva vidare, så hade alkoholen inte haft något värde.

Tyvärr är vi meningslösa djur på en planet bland många andra och bara den tanken ger iaf mig ångest, så SAY HELLO TO THE LIQUOUR!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in