• 1
  • 2
2010-03-23, 08:46
Medlem
Jag har råkade se Saltön på svt häromdagen och kärade ner mig i västkusten och Gunhild (hon som spelar prästens fru). Jag är inte så van vid västkustmat, så det är lite främmande för mig. Visserligen brukar jag äta Baguetter med sallad + räksallad ibland när jag lunchar på stan. Men jag har aldrig ätit riktigt genuin västkustmat. Jag snackade med en polare som bor väster om Göteborg och han sa att västkustmat är bland det ljuvligaste man kan spisa, med undantag för sill. Men nu är det ju så med mat att det är väldigt subjektivt med mat och vad som är gott eller inte. Men om väldigt många tycker att en viss fisk är god så borde det ändå ge nåt objektivt smakintryck. Så vad säger ni, är det gott med sill. Eller om jag ska omformulera frågan, är det "lättsmält"/lätt att vänja sig vid?

Edit: Luktar det äckligt?
Senast redigerad av Riorio 2010-03-23 kl. 08:55.
Citera
2010-03-23, 08:48
Bannlyst
Sill i små burkar är så jävla gott med cola och bröd.
Citera
2010-03-23, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaffe1337
Sill i små burkar är så jävla gott med cola och bröd.
Bor i söderort (söder om Stockholm), så det finns inga fisk-specialbutiker. Men tror du dom säljer sådana burkar i vanliga ica-affärer?
Citera
2010-03-23, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riorio
Jag har råkade se Saltön på svt häromdagen och kärade ner mig i västkusten och Gunhild (hon som spelar prästens fru). Jag är inte så van vid västkustmat, så det är lite främmande för mig. Visserligen brukar jag äta Baguetter med sallad + räksallad ibland när jag lunchar på stan. Men jag har aldrig ätit riktigt genuin västkustmat. Jag snackade med en polare som bor väster om Göteborg och han sa att västkustman är bland det ljuvligaste man kan spisa, med undantag för sill. Men nu är det ju så med mat att det är väldigt subjektivt med mat och vad som är gott eller inte. Men om väldigt många tycker att en viss fisk är god så borde det ändå ge nåt objektivt smakintryck. Så vad säger ni, är det gott med sill. Eller om jag ska omformulera frågan, är det "lättsmält"/lätt att vänja sig vid?

Edit: Luktar det äckligt?

Haha, jag vill också spisa mig en fin västkustman
Citera
2010-03-23, 08:57
Medlem
Sill i små burkar? Antar att ni snackar om inlagd sill? Och det finns på närmaste ICA butik.

Att köpa inlagd sill över fiskdisk är 1000 gånger godare än burksill, ett alternativ kan ju vara att lägga in den själv .
Citera
2010-03-23, 09:12
Medlem
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multim...368_80408w.jpg

Matporr
Citera
2010-03-23, 09:16
Medlem
Carl Serungs avatar
Köp ett paket sillfileer (Sill, alltså inte den skinntorra fisken kallad strömming. Köper du saltsill, så se till att skölja dessa i kallt vatten först.). Vispa upp några ägg lite lätt. Hacka lite persilja. vänd sillen i ägg därefter skorpmjöl och lite vetemjöl. Lägg fileerna mot varandra med persiljan imellan. Stek i riktigt smör och servera med potatismos och rårörda lingon.

Matporr!
Citera
2010-03-23, 09:43
Medlem
TS måste skoja med oss.
Citera
2010-03-23, 09:51
Medlem
helvete!s avatar
Har du aldrig ätit sill? Alltså, vanlig jävla sill?
http://www.abba.se/produkter/sill/sillinlaggningar/
Sill finns i varenda matbutik i hela sverige, förmodligen till och med i din närmaste turklivs i söderort.
Citera
2010-03-23, 11:50
Medlem
minutz3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helvete!
Har du aldrig ätit sill?
Blev också "något" paff XD
Själv äter man ju sill åtminstone ett tiotal gånger om året (det är ju en självklarhet vid midsommar, julafton, och påsken såklart).

Men till TS, sill är grymt gott. Bästa "färdiga" sillen från Abba tycker jag är skärgårdssill och senapssill.
Annars om man har den mera "naturella" sorten så är det gott med gräddfil och gräslök till.

...och man har i princip alltid kokt potatis till det...
Citera
2010-03-23, 12:01
Medlem
Ondves avatar
Köp en burk senapssill och käka med potatis till! Det är nog den bästa nybörjarsillen, samt mycket god
Citera
2010-03-23, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Köp en burk senapssill och käka med potatis till! Det är nog den bästa nybörjarsillen, samt mycket god
Haha "nybörjarsill", det lät sött!

On.t: Har tjackat sill och västkuströra och bröd. Ska bli spännande!

Uppdatering: Har smakat nu. Väldigt gott faktiskt, sill smakar lite som strömming faktiskt.
Senast redigerad av Riorio 2010-03-23 kl. 12:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in