• 1
  • 2
2010-03-27, 22:21
Medlem
Baalzamons avatar
Jag tror absolut det kan finnas varg utanför Borås. Här runt Uddevalla finns ett flertal, och det är ju bara tio mil skog emellan. Det avverkar en varg på max två nätter. Här finns rätt gott om dovhjort också för den delen.
Citera
2010-03-27, 22:32
Medlem
Jaaa, det finns varg här i Älvsborg. Vi hade en i vårt samhälle (3500 inv.). den var kanske 200m från centrum och kollade läget. det var för ca ett halv år sedan. sen för ca 3 år sedan hade vi en som hade gått ett varv runt vårat hus, men vi på ju 8 km från själva samhället så, aaa. så jag har full övertygelse att det finns varg i Älvsborg.
Citera
2010-03-28, 04:26
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Här har jag hört om minst två tillfällen där vargar har gett sig på hundar, inte så långt från Uddevalla. Jag svarar mest i tråden därför att jag också såg något i skogen idag, där jag brukar gå med hunden lös. Rådjur har vi sett flera gånger, men ändå, klart man blir lite orolig när man vet att det finns vargar i trakten.

Vad gör man om en varg skulle ge sig på hunden? Får man fängelse om man dänger en sten i skallen på den? Får man böter om man skäller på den?
Citera
2010-03-28, 05:57
Medlem
Året är 1997. Nej det är det väl inte, men det var när följande inträffade.

Farsan lånade en herrgård i småland av den av judiska rasen familjen Bonnier. Hela familjen var samlad samt bekanta då en varg dök upp. Många ortsbor samt nägra från vårt tillhåll observerade vargen under cirka en minut. Travandes längsmed "stora vägen" Inte jag, för jag var inte närvarande den metroploit jag var. Hur som helst. Fasran var den enda som vågade rapportera till länstyrelsen, och därmed lokaltidningen!

Smålandsnytt eller vad tidningen hette rapporterade saken med bild på och allt. I samma artikel tilläts en "vargexpert" svara. Han sade. Tokar, det finns ingen varg i småland och kommer aldrig finnas. Stabben och kompaniet vart alltså till åtlöje i lokalpressen till allas vås förtjusning.

En vecka senare påträffas en ihjälkörd varg i Växjö-trakten. Innan dess hade inte en vargjäkel synats under Norrlandstrakterna på 100 år.

Därför: Viist kan det vart en varg hur osannolikt det än må verka.
Citera
2010-03-30, 08:48
Medlem
r2d2r2d2s avatar
Det har observerats varg i Älvsborg, Härryda, Bollebygd, Lerum, Alingsås och Kungälv under flera år. De rör ju sig över stora områden som tidigare inlägg redan påpekat.

Om det är varg Du sett låter jag var osagt. Kanske en hybrid Rådjur/Dovhjort/Varg

Citera
2010-04-07, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jungfruben
Året är 1997. Nej det är det väl inte, men det var när följande inträffade.

Farsan lånade en herrgård i småland av den av judiska rasen familjen Bonnier. Hela familjen var samlad samt bekanta då en varg dök upp. Många ortsbor samt nägra från vårt tillhåll observerade vargen under cirka en minut. Travandes längsmed "stora vägen" Inte jag, för jag var inte närvarande den metroploit jag var. Hur som helst. Fasran var den enda som vågade rapportera till länstyrelsen, och därmed lokaltidningen!

Smålandsnytt eller vad tidningen hette rapporterade saken med bild på och allt. I samma artikel tilläts en "vargexpert" svara. Han sade. Tokar, det finns ingen varg i småland och kommer aldrig finnas. Stabben och kompaniet vart alltså till åtlöje i lokalpressen till allas vås förtjusning.

En vecka senare påträffas en ihjälkörd varg i Växjö-trakten. Innan dess hade inte en vargjäkel synats under Norrlandstrakterna på 100 år.

Därför: Viist kan det vart en varg hur osannolikt det än må verka.

Jaså det säger du. Min farsa sa till mig när jag var yngre att min farbror såg en varg utanför hans hus i Borås när han bodde här. Han flyttade väl på 90-talet kan jag tänka mig.

Självklart finns det varg i Älvsborg. Vore en dröm att få se en! Finns det lodjur?
Citera
2010-04-07, 09:30
Medlem
Goodwrenchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skipperfield
Jaså det säger du. Min farsa sa till mig när jag var yngre att min farbror såg en varg utanför hans hus i Borås när han bodde här. Han flyttade väl på 90-talet kan jag tänka mig.

Självklart finns det varg i Älvsborg. Vore en dröm att få se en! Finns det lodjur?

Det finns säkert lodjur, men dem är ju ganska skygga så du lär nog inte se ett så lätt.
Citera
2010-04-09, 14:43
Medlem
Dom sköt väll ett lodjur i borgstena har jag för mig
Citera
2025-03-20, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns flera vargpar i Älvsborg och eftersom de rör sig över stora områden så är det ganska lätt hänt att man får syn på dem. Det kan dock vara svårt att skilja varghonor och ungvargar från hundar. Äldre hanvargar är dock betydligt större och där kan man också se skillnaden i t.ex. spår i snön.

Vargar håller ofta till i de områden som har gott om rådjur och vildsvin. så har man mycket rådjur och vildsvin i sina omgivningar så är chansen stor att man får se varg också.
Häromdagen syntes varg i centrala Alingsås. Lite kul att den fångades på film och en extra twist på historien då mannen i paret gick ut ur bilen och kallade på vargen när den sprang förbi dom. Undrar hur han tänkte där 😃

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...tad-i-alingsas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in