• 1
  • 2
2010-03-23, 06:14
Medlem
Krafses avatar
Hej på er.

Jo som topic så undrar jag om det är möjligt, eller ja möjligt är det väl men tänkte om det är stor sannolikhet för det? Man vill ju tro att jägarna håller koll på vargar, men vem vet?

Vi bor på landet och här finns som ni förstår gott om harar, rådjur och annat småknytt.
Men jag misstänker att det kan finnas minst en varg här också.

När vi flyttade in (februari 09) så körde vi upp med bilen som vanligt, det hade mörknat ute men billyktorna lyste upp ett djur drygt 100 m framför oss som var grått och gick som en hund i rask takt. Den försvann dock ur sikte snabbt så jag hann inte se så tydligt. Tror inte ens jag sa nåt för jag var inte så säker på vad det var även om det faktiskt såg ut som en varg.

Men iaf, strax därefter var jag och brorsan ute och glodde i området, det var fortfarande snö på marken och vi hittade en massa spår från en hund med anmärkningsvärt stora tassar. Det var såklart inget att hojta högt om, självklart kan det ha varit en lösspringande hund som bor här någonstans, en med anmärkningsvärt stora tassar. Har dock aldrig sett en hund gå med sin ägare här, inte heller har jag hört hundskall från grannarna. Fast det kanske är en tyst hund isåfall haha..

Nåja, tiden har gått och jag har inte sett något mer på säkert ett helt år, förrän igår och i morse. Igår hittade jag skitkorvar på grusvägen utanför, men något som slog mig DIREKT var hur mycket konstiga saker som fanns inbakat i skiten. Det såg inte ut som vanlig hundskit, förutom formen då, hundskit brukar ju vara fritt från märkliga stora kadaverbitar, eftersom de i regel inte äter hela djur utan hundmat som malts ner.
Skitkorvarna var djupfrysta så jag tog tillfället i akt att sparka bort dem från vägen så man inte trampar på dem, sen gick jag in och har inte inte mer på det.

Men sen i morse så gick jag upp vid 4-tiden. Gatubelysningen lös utanför som vanligt och jag kikade ut i fönstret för att se om det fanns något kul där. (vilket är sällan, men ibland ser man älgar och sånt och det är ju coolt) Då såg jag den där vargliknande jycken igen!
Först trodde jag det var ett rådjur, men sen såg man snabbt att benen var alldeles för kraftiga, så rådjur uteslöt jag snabbt. Sen var inte djuret ljust färgat _endast_ i arslet som på rådjur, utan överallt på kroppen. Typ ljusgråaktigt eller så, ja ni vet väl hur vargpäls ser ut?
Som vanligt så var den så nedrans kvick att irra sig iväg bakom buskar och sånt, så jag kunde inte se den så bra denna gången heller, men det lutar helt klart åt ett djur som liknar en varg.

Det fanns inte en människa här förresten, det hade jag nog sett. - Såvida inte människan krälade runt i diket eller svingade sig i trädtopparna eller nåt då förstås, men hur ofta gör människor det? De håller sig i regel på vägen, relativt nära jycken.

Om det var en varg så var den dock inte stor eller välgödd, den kan nog ha haft en tuff vinter. Storleken var i princip som vilken Schäfer som helst. Kanske lite längre ben iofs, men inte mycket längre. Det kanske är en hona?

Men iaf, vad tror ni, kan det på fullaste allvar finnas en varg här eller håller jag på att bli knäpp?
Citera
2010-03-23, 07:49
Medlem
Goodwrenchs avatar
Det är möjligt, men jag tvivlar på det kanske någon varg som gått igenom. Ska man tro på allt dem säger vi har i Älvsborg skulle det finnas både björn och varg där jag bor.

Fast visst kan det varit en varg du sett, det låter ju lite så.
Citera
2010-03-23, 09:54
Medlem
edge22s avatar
Om det Älvsborg stadsdelen i Göteborg du bor i, är jag tveksam men om det är "länet" Älvsborg kan det mycket väl var en varg.

Det är ju sen länge konstaterat att det finns varg på flera ställen i Älvsborgs län.
Citera
2010-03-23, 12:41
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Om det Älvsborg stadsdelen i Göteborg du bor i, är jag tveksam men om det är "länet" Älvsborg kan det mycket väl var en varg.

Det är ju sen länge konstaterat att det finns varg på flera ställen i Älvsborgs län.

Jasså, coolt då kanske jag inte är knäpp då haha.

Jodå det är länet jag menar, typ i närheten av Borås om man ska beskriva det i grova drag, fast ändå en bra bit utanför då på landsbygden. Visste förresten inte att det finns en stadsdel i Gbg som heter Älvsborg.

Goodwrench, ja de säger ju mycket, man är ju lite skeptisk ändå speciellt när det gäller björn. Vildsvin finns här iaf, fast jag tror ändå de överdriver så de storknar angående antalet. När vildsvinsparanoian var som värst (tror det var typ 04-05 eller nåt sånt) så höll de tal om det i skolor och lokaltidningarna skrev så bläcket sprutade och folk fick värsta paniken haha.. Men jag tror som sagt det är grovt överdrivet även om det finns sanning i det också.
Senast redigerad av Krafse 2010-03-23 kl. 12:47.
Citera
2010-03-23, 14:26
Medlem
Goodwrenchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jasså, coolt då kanske jag inte är knäpp då haha.

Jodå det är länet jag menar, typ i närheten av Borås om man ska beskriva det i grova drag, fast ändå en bra bit utanför då på landsbygden. Visste förresten inte att det finns en stadsdel i Gbg som heter Älvsborg.

Goodwrench, ja de säger ju mycket, man är ju lite skeptisk ändå speciellt när det gäller björn. Vildsvin finns här iaf, fast jag tror ändå de överdriver så de storknar angående antalet. När vildsvinsparanoian var som värst (tror det var typ 04-05 eller nåt sånt) så höll de tal om det i skolor och lokaltidningarna skrev så bläcket sprutade och folk fick värsta paniken haha.. Men jag tror som sagt det är grovt överdrivet även om det finns sanning i det också.

Jo jag vet, mycket har en tendens att överdrivas här, speciellt när det kommer till djur. Ibland verkar det ju som att det enda somverkligen finns här är rådjur.
Citera
2010-03-25, 03:57
Bannlyst
ladda bössan och koppla hunden å börja spåra =)
Citera
2010-03-25, 18:35
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
ladda bössan och koppla hunden å börja spåra =)

Fast jag har varken hund eller bössa.

UPDATERING AV TRÅDEN:

Skratta inte nu, men jag tror bannemig det var en jävla DOVHJORT jag såg! Iaf senaste observationen.

För drygt 15 minuter sen såg jag något på åkern, jag tyckte det såg ut som älgkalvar först, men de var så jävla små men välskapta (älgkalvar ser som bekant totalt icke-utvecklade ut när de är riktigt små) och nosen var för kort för att vara älg, så jag drog fram kikaren och fick syn på något som liknade detta: http://www.vilt-recept.com/images/dovhjort.jpg

Dock så hade inte "mina" några såna horn utan bara två 15cm pinnar på skallen, täckta av bast såg det ut som. De såg i princip EXAKT ut som om en älg hade fått barn med ett rådjur och avkomman blev ett mellanting, bara lite större än rådjur.

Edit, dessa små kräk måste vara galet ovanliga här alltså, rådjur kryllar det av men dessa var något nytt. Kul att få se dem.

Edit igen: Fan, vid närmare eftertanke var det nog inte dovhjort heller. De jag såg hade stora runda öron med en mörk kant runt, också var nosen mörk också, kanske rent av svart. Men de var ganska lika den på bilden ändå. Kroppsformen är i princip identisk fast ansiktet var inte så brett utan mer som ett tjockt rådjursansikte.

Hur som helst, jag är 100% säker på att det inte var rådjur, iaf inte renrasiga sådana. Men ta mig fan om det inte var en blandras mellan rådjur och något annat hjortdjur alltså! De hade helt klart mycket likheter med rådjur, men samtidigt rådde det ingen som helst tvivel om att benen var avsevärt kraftigare och lite längre, öronen större och med den mörka kanten runt osv. Vet iofs att rådjur kan se lite olika ut i pälsen, har faktiskt sett ett rådjur med två vita ränder i ansiktet, men dessa var helt klart inte vanliga rådjur.
Senast redigerad av Krafse 2010-03-25 kl. 18:50.
Citera
2010-03-26, 04:40
Bannlyst
om det är spårsnö så kan du ju kolla spåren, varg ser ut som det gått en stor hund där typ, en hjort har klövar, är det inte spårsnö kan du ju kolla om du hittar en hög med bajs och lägga upp en bild så ska jag tala om vad det är :P
Citera
2010-03-26, 07:59
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
om det är spårsnö så kan du ju kolla spåren, varg ser ut som det gått en stor hund där typ, en hjort har klövar, är det inte spårsnö kan du ju kolla om du hittar en hög med bajs och lägga upp en bild så ska jag tala om vad det är :P

Aah klövspår finns garanterat kors och tvärs här, de går ju fram och tillbaks här de små rackarna.
Kan dock ta tillfället i akt att kolla efter vargspår då, det är möjligt att det finns tillräckligt med snö kvar även om det nästan är helt borta.

Men iaf, angående min senaste "varg sighting" så var det nog en av de där hjortarna trots allt, jag såg aldrig huvudet så tydligt då utan mest bara kroppen, och den såg ut ungefär som på bilden jag länkade, men nu såg jag ju hjortarna igår igen, denna gången kunde jag inspektera dem länge och väl med kikare.

Men, de där hjortarna förklarar ju inte skitkorvarna med en massa konstiga bitar i och de stora hundspåren jag såg för nåt år sen osv, så än finns det hopp antar jag.

Förresten, stämmer det att vargar håller till på berg? Vi har faktiskt ett berg här och om man står där på vissa ställen så har man en bra vy ut mot åkrar och hus och sånt. En varg skulle nog lätt kunna ta sig ner för berget också även om terrängen är lite knagglig på vissa ställen, men de vet väl sina stigar antar jag.
Kanske är vargen där uppe på berget? Det var där i närheten som vi såg de stora tassavtrycken förra året också, de gick liksom kors och tvärs genom skogen där. Kan förresten tillägga att det inte rörde sig om gamla hundspår som smält och blivit större, det var färska och tydliga spår så det var rejäla tassar som gått där.

Nåja, jag ska hålla utkik iaf, uppdaterar väl om jag hittar något intressant. Ser jag en konstig skitkorv så ska jag ta kort på den också.
Citera
2010-03-26, 09:17
Medlem
Carl Serungs avatar
Krafse du håller inte alls på att bli knäpp!

Citera
2010-03-26, 16:21
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Krafse du håller inte alls på att bli knäpp!

Mjaa, true.. Fast du ska inte säga nåt heller haha, sjuke jävel.

OnT: Jag glömde visst av att kolla i snön och nu har den smält bort mer. Så kan det gå.. Jaja, jag ska kolla ändå, det finns lite snö kvar på vissa ställen.
Citera
2010-03-26, 16:49
Medlem
Megaforces avatar
Det finns flera vargpar i Älvsborg och eftersom de rör sig över stora områden så är det ganska lätt hänt att man får syn på dem. Det kan dock vara svårt att skilja varghonor och ungvargar från hundar. Äldre hanvargar är dock betydligt större och där kan man också se skillnaden i t.ex. spår i snön.

Vargar håller ofta till i de områden som har gott om rådjur och vildsvin. så har man mycket rådjur och vildsvin i sina omgivningar så är chansen stor att man får se varg också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in