2010-03-23, 01:35
Medlem
Psil0Xs avatar
Min dator började få problem för ett litet tag sen, har inte haft några problem med den innan men nu kan jag knappt spela nånting på den längre, allt går segt och till och med film är outhärdligt hackigt. Har uppdaterat alla drivrutiner å sånt samt defragmenterat och gjort rent i registret, och gjort en virussökning (där 2 virus hittades). Trycker jag CTRL+ALT+DEL och kollar på performance-fliken så ligger CPU på 100% hela tiden men det finns inga processer uppe förutom dom vanliga.
Idéer?
Mina två teorier är antingen virus som inte hittades eller dålig kylning på cpu'n, men ja e verkligen ingen expert.
Tacksam för svar!
Citera
2010-03-23, 01:42
Medlem
the_c00l_guys avatar
Kolla så att du ser alla processer när du är inne i aktivitetshanteraren, om du har 7an måste du klicka i ett alternativ där för att se alla processer.
Min bror hade samma problem hör om dagen, då var det 4 processer där som tog upp all kraft.
Bara att gå in i msconfig och bocka ur dom tjänsterna och starta om datorn.
Citera
2010-03-23, 01:50
Medlem
Psil0Xs avatar
A juste, kanske ska nämna mina specs:
Intel Dual core 2.13 Ghz
3 gb ram
WINDOWS XP

Verkar vara bägge mina cpu:er som används.
Finns det ngt sätt att se lite mer detaljerat vad som använder all kraft?
Citera
2010-03-23, 02:47
Medlem
Testa några här: http://technet.microsoft.com/en-us/s.../bb795533.aspx
Citera
2010-03-23, 03:27
Medlem
Psil0Xs avatar
Testade ett program som heter CPUMon och enligt det verkar det bara vara en processor som arbetar.
Så om jag utgår från att bara 1/2 tickar, finns det någon lösning då?
Citera
2010-03-23, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psil0X
Testade ett program som heter CPUMon och enligt det verkar det bara vara en processor som arbetar.
Så om jag utgår från att bara 1/2 tickar, finns det någon lösning då?
Du har alltså två kärnor men det är bara den ena som jobbar 100%? Rent logiskt så kan man ju tycka att den isf borde rapportera att din CPU jobbar med 50%.

Starta Task Manager, och under Processes så klickar du på CPU där uppe för att lista processerna efter hur många % dom använder. Kolla vilka processer det är som ligger i topp där.
Kommer inte ihåg hur det är i XP, men om jag inte minns fel så finns där också någon knapp eller liknande för att den ska lista processer för alla användare, även admin. Klicka på den isf.

GL
Citera
2010-03-23, 13:27
Medlem
tantrs avatar
Såhär ska du göra.

1. Ctrl + alt + delete.
2. Tryck på Task manager -> performance -> Resource monitor
3. Tryck på fliken CPU

kolla igenom alla processer och services och se vad som äter på din cpu.
Antar att det är någon service som spökar i ditt fall):

såg att du hade Xp. Kommer inte ihåg hur man gör dör

/marre
Senast redigerad av tantr 2010-03-23 kl. 13:30.
Citera
2010-03-23, 13:34
Medlem
danneohs avatar
Skulle gissa på virus alt någon process som spökar, men det borde du väl kunna se direkt i process fliken?

Annars tänkte jag på kylpastan ifall beroende på hur gammal "hon" är? det är väl möjligt att kylpastan kan vara lite väl välanvänd och således orsaka värme som i sin tur orsakar flaskhalsning?
Citera
2010-03-23, 15:27
Medlem
Psil0Xs avatar
Som jag skrev så är det inga processer som ligger och stjäl cpu och den vanliga taskmanager visar två staplar som visar 100% (Se bifogad bild).
Däremot har ja ett annat cpu program som säger att en processor jobbar 100% och den andra 0%
Är också lite inne på kylpastan, hade som sista utväg tänkt testa en ominstallation av windows ikväll.
Kompisen berättade att han haft samma problem dock och nån kunnig hade pillat i bios sebn blev det bättre.
Håller på bli tokig på det här

Aktivitetshanteraren 1: http://www.dustyfox.org/cpu.JPG
Aktivitetshanteraren 2: http://www.dustyfox.org/process.JPG
Citera
2010-03-23, 16:26
Medlem
hasenfrasens avatar
Det är Kerneln som drar all CPU, förmodligen trasig hårdvara eller ej uppdaterade drivrutiner. Använd Sysinternals PROCESSEXPLORER för att kika om det är hårdvarugenererat.
Citera
2010-03-23, 16:37
Medlem
Psil0Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Det är Kerneln som drar all CPU, förmodligen trasig hårdvara eller ej uppdaterade drivrutiner. Använd Sysinternals PROCESSEXPLORER för att kika om det är hårdvarugenererat.

Ok, tack!
Tog hem programmet men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter?
Citera
2010-03-23, 19:47
Medlem
Psil0Xs avatar
Bump
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in