• 1
  • 2
2010-03-22, 22:32
Medlem
ESSENT1ALs avatar
Tänk dig att du knäpper på din laptop, loggar in på MSN och kör lite Facebook-poker en kväll.
Efter max 10 minuters poker-spelande överhettas din dator och slocknar.

Så ser det ut för mig, och därför skulle jag förstås behöva hjälp med detta.
Här kommer lite info om min laptop:

Utgivare: Lenovo
OP: Windows Vista Home Edition (32-bitars)
RAM: 3GB
Hårddisk: 143 GB
Grafikort: "Generic PnP Monitor Mobile Intel(R) 965 Express Chipset Family"
Intel(R) Pentium(R) Dual CPU T2390 @ 1.86GHz 1.87 GHz

Vilken knäppskalle som helst ser att datorn är värdelös, men ett enkelt online-spel bör den väl ändå klara av?

**Notera också att det endast är när jag spelar på laptopen som den överhettas. Lyssnar jag på Spotify och surfar håller den sig vaken.**

Hoppas nu att ni förstår mitt hemska i-landsproblem. Har ni några funderingar angående datorn är det bara att hojta

Mvh
Citera
2010-03-22, 22:37
Medlem
ekmannens avatar
Självklart ska den klara det utan problem.
Har det alltid varit såhär?
Hur gammal är datorn?
Citera
2010-03-22, 22:40
Medlem
ESSENT1ALs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Självklart ska den klara det utan problem.
Har det alltid varit såhär?
Hur gammal är datorn?

Det har hänt vid ett fåtal tillfällen, bland annat då jag har kollat på film i sängen.

Jag köpte datorn för ungefär ett och ett halvt år sedan, och har använt den nästan dagligen.
Citera
2010-03-22, 22:52
Medlem
ESSENT1ALs avatar
Har just justerat ett par saker.

Kontrollpanelen > System > Justera visuella effekter > Justera för bästa prestanda

Kontrollpanelen > Energialternativ > Hög prestanda

Gjorde även en diskrensning och rensade papperskorgen på 18500 objekt, motsvarande ~4GB

Kommer detta att hjälpa? Vad mer kan jag isåfall göra?
Citera
2010-03-22, 22:55
Medlem
Extras avatar
Du kan ju köpa en laptop cooler. Det ska jag inom en snar framtid göra
Citera
2010-03-22, 22:55
Medlem
Ropeburns avatar
När det kommer till laptop och kylning så är det en sak som man alltid måste tänka på, nämligen att alltid placera den på ett plant underlag. Lägger du den i sängen så kommer den inte kunna suga in nån luft och den blir därmed överhettad. Antingen så sitter du vid datorn vid skrivbordet eller fixar något plant som du kan ha datorn på om du vill använda den i sängen.

Antar att du dessutom aldrig har dammsugit datorn under tiden du har ägt den? Gör det isåfall, gör stor skillnad.
Citera
2010-03-22, 23:05
Medlem
ESSENT1ALs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ropeburn
När det kommer till laptop och kylning så är det en sak som man alltid måste tänka på, nämligen att alltid placera den på ett plant underlag. Lägger du den i sängen så kommer den inte kunna suga in nån luft och den blir därmed överhettad. Antingen så sitter du vid datorn vid skrivbordet eller fixar något plant som du kan ha datorn på om du vill använda den i sängen.

Antar att du dessutom aldrig har dammsugit datorn under tiden du har ägt den? Gör det isåfall, gör stor skillnad.

Har hört att det kan vara "livsfarligt" att damsuga laptops pga. någon statiskt elektricitet. Aja, får väl skruva upp den och hoppas på det bästa
Citera
2010-03-23, 05:38
Medlem
Ja det är farligt att damsuga den.
Blås med tryckluft, cykelpumpen hemma eller gör rent på andra sätt.
Ta isär den underlättar förstås.
Citera
2010-03-24, 01:58
Medlem
Ropeburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESSENT1AL
Har hört att det kan vara "livsfarligt" att damsuga laptops pga. någon statiskt elektricitet. Aja, får väl skruva upp den och hoppas på det bästa

Vissa tycker att vara datorlös är det värsta som kan hända så för dom är det säkert "livsfarligt" att dammsuga datorn (då det alltid finns en risk för ESD-skador som i värsta fall kan döda datorn).
Men nu när det gäller din laptop så menade jag inte att du skulle skruva isär den och dammsuga utan bara sätta munstycket framför insuget och utsuget.
Skruva för guds skulle inte isär den, garantin är bara att säga adjö till då!
Citera
2010-03-24, 02:09
Medlem
sfdangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESSENT1AL
Har just justerat ett par saker.
Kontrollpanelen > Energialternativ > Hög prestanda
Du bör nog ändra det till "Energisparläge" istället för "Hög prestanda".
När jag har min på "Hög prestanda" så hamnar medeltemperaturen på minst 10°C över det normala(Jämfört med energisparläge)
Citera
2010-03-25, 15:32
Medlem
Dicepools avatar
En kylplatta är helt klart värt att satsa på. vet att Siba har en vettig för några få hundringar.
i övrigt bör du installera programmet core temp så du kan hålla koll på proppens temp.
Citera
2010-03-30, 13:50
Medlem
kaffemedsockeers avatar
Jag dammsög min laptop, med plastmunstycke, och efter det blev den som ny. Och en formatering förstås. Men det kan väl inte va nån fara att dammsuga om man har plastmunstycke på dammsugaren?
En annan grej jag alltid oroar mig för är fläktarna. Om man råkar suga så att nån fläkt råkar snurra åt fel håll, är det stor chans att den går sönder då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in