2010-03-22, 21:09
Medlem
IngridBergmans avatar
Jag har precis varit huslig och bakat egna baguetter. Nu har de svalnat och jag undrar hur jag ska förvara dem. Ska jag lägga dem i en fryspåse i skafferiet? Eftersom de är ganska långa kommer de ju inte att få plats helt och hållet i en fryspåse. Kan jag bryta dem eller blir de torra då? Eller kan jag lägga dem i en vanlig plastkasse? Hoppas någon kan hjälpa till.
Citera
2010-03-22, 21:14
Medlem
Hej !

För att behålla brödet riktigt färskt så skulle dela brödet i två och frysa det direkt.

Stoppar du det i skafferiet finns det risk för att det blir torrt ganska fort.

// D
Citera
2010-03-22, 21:18
Medlem
IngridBergmans avatar
Tack så mycket!
Då gör jag så och tinar i ugnen efterhand.
Citera
2010-03-22, 22:51
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBergman
Tack så mycket!
Då gör jag så och tinar i ugnen efterhand.

Du kan frysa dem hela i vanliga plastkassar med.
Citera
2010-03-23, 00:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Du kan frysa dem hela i vanliga plastkassar med.
Vanliga soppåsar på rulle är väldigt användbara när det är lite större saker som ska frysas in.
Citera
2010-03-23, 14:36
Medlem
Kocken på stället där jag diskar är sjukt duktig på att baka bröd, och han har lärt mig att ifall man har bakat bröd som fått en fin hård skorpa (vilket man kan få m.h.a. vattenånga i ugnen) så ska det läggas i handdukar eller papperspåse för annars blir skorpan mjuk. Och det vill man då tydligen inte för att den håller brödet färskt. Brukar göra detta själv, men om jag ska ha det framme och vet att jag inte kommer äta upp brödet den/de närmsta dagarna brukar jag lägga det i en plastpåse för när jag väl börjat skära i brödet torkar det ändå.

Ska du frysa in och har fått en fin skorpa på brödet rekommenderar jag att frysa in det i en papperspåse dock. Fast plastpåse borde funka finfint också.
Citera
2010-03-23, 17:08
Medlem
Tant_Gröns avatar
Linda in brödet i en ren kökshandduk, och lägg sen i plastpåse.
Då blir det inte mjukt och saggigt som det lätt blir i plast, då handduken skyddar brödet mot fukten som utvecklas i plastpåsen.
Citera
2010-03-23, 22:40
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C586
Kocken på stället där jag diskar är sjukt duktig på att baka bröd, och han har lärt mig att ifall man har bakat bröd som fått en fin hård skorpa (vilket man kan få m.h.a. vattenånga i ugnen) så ska det läggas i handdukar eller papperspåse för annars blir skorpan mjuk. Och det vill man då tydligen inte för att den håller brödet färskt. Brukar göra detta själv, men om jag ska ha det framme och vet att jag inte kommer äta upp brödet den/de närmsta dagarna brukar jag lägga det i en plastpåse för när jag väl börjat skära i brödet torkar det ändå.

Ska du frysa in och har fått en fin skorpa på brödet rekommenderar jag att frysa in det i en papperspåse dock. Fast plastpåse borde funka finfint också.

Fryser han in det i en papperspåse blir det ju frystorkat.
Citera
2010-03-23, 23:48
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Fryser han in det i en papperspåse blir det ju frystorkat.
Japp, men det blir inte mjukt, och det var väl det som var grejen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in