Jag har precis varit huslig och bakat egna baguetter. Nu har de svalnat och jag undrar hur jag ska förvara dem. Ska jag lägga dem i en fryspåse i skafferiet? Eftersom de är ganska långa kommer de ju inte att få plats helt och hållet i en fryspåse. Kan jag bryta dem eller blir de torra då? Eller kan jag lägga dem i en vanlig plastkasse? Hoppas någon kan hjälpa till.
Kocken på stället där jag diskar är sjukt duktig på att baka bröd, och han har lärt mig att ifall man har bakat bröd som fått en fin hård skorpa (vilket man kan få m.h.a. vattenånga i ugnen) så ska det läggas i handdukar eller papperspåse för annars blir skorpan mjuk. Och det vill man då tydligen inte för att den håller brödet färskt. Brukar göra detta själv, men om jag ska ha det framme och vet att jag inte kommer äta upp brödet den/de närmsta dagarna brukar jag lägga det i en plastpåse för när jag väl börjat skära i brödet torkar det ändå.
Ska du frysa in och har fått en fin skorpa på brödet rekommenderar jag att frysa in det i en papperspåse dock. Fast plastpåse borde funka finfint också.
Linda in brödet i en ren kökshandduk, och lägg sen i plastpåse.
Då blir det inte mjukt och saggigt som det lätt blir i plast, då handduken skyddar brödet mot fukten som utvecklas i plastpåsen.
Kocken på stället där jag diskar är sjukt duktig på att baka bröd, och han har lärt mig att ifall man har bakat bröd som fått en fin hård skorpa (vilket man kan få m.h.a. vattenånga i ugnen) så ska det läggas i handdukar eller papperspåse för annars blir skorpan mjuk. Och det vill man då tydligen inte för att den håller brödet färskt. Brukar göra detta själv, men om jag ska ha det framme och vet att jag inte kommer äta upp brödet den/de närmsta dagarna brukar jag lägga det i en plastpåse för när jag väl börjat skära i brödet torkar det ändå.
Ska du frysa in och har fått en fin skorpa på brödet rekommenderar jag att frysa in det i en papperspåse dock. Fast plastpåse borde funka finfint också.
Fryser han in det i en papperspåse blir det ju frystorkat.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!