Snart är det ju dags att deklarera och jag har lite huvudbry.
Story: Köpte en lgh (2006), sålde (2007) och gjorde vinst (betalade inte in skatten på vinsten) Flyttade ihop och köpte en lgh där jag pytsade in vinsten. Gjorde slut och överlät min andel av lägenheten (juli 2009).
Min fråga är då: Måste jag nu betala vinstskatten eller ligger den kvar i fastigheten vi köpte tillsammans?
Vi kollade lite på hur mycket vi kunde få för den och allt tydde på att vi skulle gå back om vi skulle sälja den. Så jag tänkte antingen går båda back eller en. Ibland orkar man inte hålla på helt enkelt.
Du får skriva i din deklaration att hon ska ta över beloppet, vägrar hon göra det och ni inte har avtalat att hon ska göra det så blir det du som får betala.
Du får skriva i din deklaration att hon ska ta över beloppet, vägrar hon göra det och ni inte har avtalat att hon ska göra det så blir det du som får betala.
Alright! Vi har inte snackat om det faktiskt. Vet du om jag fortfarande kan få uppskov på det även om jag köpt en egen lgh?
Snart är det ju dags att deklarera och jag har lite huvudbry.
Story: Köpte en lgh (2006), sålde (2007) och gjorde vinst (betalade inte in skatten på vinsten) Flyttade ihop och köpte en lgh där jag pytsade in vinsten. Gjorde slut och överlät min andel av lägenheten (juli 2009).
Min fråga är då: Måste jag nu betala vinstskatten eller ligger den kvar i fastigheten vi köpte tillsammans?
Hoppas jag varit tydlig nog och tacksam för svar.
Hur skedde "överlåtelsen"? Jag hoppas att du "överlät" den till henne i en bodelninghandling.
Annars har du mer info här:
Sambolagen och ”gamla uppskov”
Njae, vi skrev "bara" ett överlåtelseavtal där det står att hon övertar min andel. Nu är vi ju inte ovänner på något sätt men jag vill bara veta vad praxis är liksom.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!