• 1
  • 2
2010-03-22, 16:07
Medlem
Hejsan!

Behöver lite hjälp med ett kostschema som jag skulle kunna använda för att förbränna underhudsfett.

Lite kort om mig själv:
Längd: 1,92
Vikt: 84kg (inte speciellt vältränad)

Jag spelade fotboll i sju år, men slutade för två år sedan och sedan dess har jag gått upp i vikt. Jag vill få tillbaka min gamla kroppsform. Bränna lite fett så att man ser lite rutor i alla fall.

Idag så tänker jag inte så mycket på vad jag stoppar i mig, äter det morsan och farsan lagar, en macka eller lite flingor på eftermiddagen och kvällen. Lite chips ibland, men inte ofta.
Äter ordentlig frukost(?) Två mackor med ost och ofta flingor i mjölk.
Lunchen käkar jag på skolan och då tar jag oftast en stor portion av det som serveras.
Kvällsmaten så gäller det som föräldrarna har lagat.

Men nu tänkte jag att om jag börjar jogga/gå (vilket av det som nu är bäst för att bränna fett) och äter enligt ett schema så kanske jag kan få tillbaka min gamla form igen.

Är inte jätte kunnig inom området så jag hade uppskattat om ni förklarade noggrant! Är det mycket fett eller kolhydrater som gäller? Gillar förövrigt ost väldigt mycket så om det går att ha kvar så är det positivt!

Uppskattas om någon gör ett exempel på ett schema!

Mvh Mackiiie!
Citera
2010-03-22, 16:19
Medlem
smhi2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackiiie
Hejsan!

Behöver lite hjälp med ett kostschema som jag skulle kunna använda för att förbränna underhudsfett.

Lite kort om mig själv:
Längd: 1,92
Vikt: 84kg (inte speciellt vältränad)

Jag spelade fotboll i sju år, men slutade för två år sedan och sedan dess har jag gått upp i vikt. Jag vill få tillbaka min gamla kroppsform. Bränna lite fett så att man ser lite rutor i alla fall.

Idag så tänker jag inte så mycket på vad jag stoppar i mig, äter det morsan och farsan lagar, en macka eller lite flingor på eftermiddagen och kvällen. Lite chips ibland, men inte ofta.
Äter ordentlig frukost(?) Två mackor med ost och ofta flingor i mjölk.
Lunchen käkar jag på skolan och då tar jag oftast en stor portion av det som serveras.
Kvällsmaten så gäller det som föräldrarna har lagat.

Men nu tänkte jag att om jag börjar jogga/gå (vilket av det som nu är bäst för att bränna fett) och äter enligt ett schema så kanske jag kan få tillbaka min gamla form igen.

Är inte jätte kunnig inom området så jag hade uppskattat om ni förklarade noggrant! Är det mycket fett eller kolhydrater som gäller? Gillar förövrigt ost väldigt mycket så om det går att ha kvar så är det positivt!

Uppskattas om någon gör ett exempel på ett schema!

Mvh Mackiiie!
Räkna ut ditt energibehov och lägg dig sedan på en negativ energibalans med ca 500kcal i underskott(du går då ner ca 0.5kg/vecka). Till det kan du ha hjälp av denna sida: http://www.kaloritabell.com/kaloriraknare.php ditt behov skall sedan multipliceras med en aktivitetsfaktor mellan 1.2-2.0 där 2.0 representerar en elitidrottares aktiv.faktor och 1.2 en dag vid datorn. För mer info kan du läsa alla FAQs som finns.
Citera
2010-03-22, 16:28
Medlem
Tack! Finns det någon tråd om hur man kan lära sig lägga upp kostscheman samt veta ungefär hur mycket kcal det är i en måltid?
Citera
2010-03-22, 16:31
Medlem
smhi2s avatar
Citat:
Tack! Finns det någon tråd om hur man kan lära sig lägga upp kostscheman samt veta ungefär hur mycket kcal det är i en måltid?
Det blir tämligen svårt att uppskatta vikten på maten. Men om du köper en köksvåg så kan denna länk(http://www7.slv.se/livsmedelssok/) vara passande!
Citera
2010-03-22, 16:39
Medlem
haha! Men hur räknar man ut det då?
Citera
2010-03-22, 16:42
Medlem
smhi2s avatar
Citat:
haha! Men hur räknar man ut det då?
Du väger livsmedlet och för in det i databasen hos livsmedelsverket som sedan räknar ut antalet kalorier.
Citera
2010-03-22, 16:55
Medlem
Nu vet jag inte om du driver med mig eller inte? Finns det verkligen inget lättare sätt att hålla reda på ungefär hur mycket det man äter innehåller?
Citera
2010-03-22, 17:35
Medlem
När du joggar förbränner du mer fett än om du går, så satsa på det.
När det gäller kosten, ät inte mindre bara nyttigare isåfall
Citera
2010-03-22, 17:37
Medlem
GainomaxamoniaGs avatar
Du har relativt bra vikt. Jag skulle istället satsa på att träna för att bli vältränad istället för att du stirrar på vikten. Jag är själv 1.79 och väger som dig, och jag är inte det minsta fet kan jag lova.
Citera
2010-03-22, 20:20
Medlem
smhi2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steakforehead
När du joggar förbränner du mer fett än om du går, så satsa på det.
När det gäller kosten, ät inte mindre bara nyttigare isåfall
Det beror på varaktigheten.
Citera
2010-03-22, 22:06
Medlem
GainomaxamoniaGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smhi2
Det beror på varaktigheten.
Förbränningen efter ett hårt löppass slår ofta ut den förbränning som sker under en promenad.
Citera
2010-03-22, 22:24
Medlem
smhi2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GainomaxamoniaG
Förbränningen efter ett hårt löppass slår ofta ut den förbränning som sker under en promenad.
"Ja", och efterförbränningen är ju såååååååå stor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in