Läste preics här:
http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/19
I botten står det som jag reagerade på:
Citat:
Kosttillskott och dopingpreparat
Tänk på följande när du köper kosttillskott:
Att undvika kosttillskott som innehåller dopingpreparat. Vid en undersökning av 634 europeiska kosttillskott visade 94 st positivt A-prov vid dopingtest. De svenska tillskott som ingick visade alla negativt provsvar.
Att på de allra flesta kosttillskott står det inget om dopingpreparaten i näringsdeklarationen. Köp därför tillskott från svenska etablerade företag eller allra helst från apoteket, som testar alla sina varor.
Att dopingpreparat är prohormoner (höjer testosteronet i kroppen), anabola steroider (konstgjort testosteron som ökar muskeluppbyggnaden) och effedrin.
Jag bor i Grekland och tränar på gym här 4 ggr i veckan, ska börja med protein + whey kombinerat har jag tänkt och kunde köpa det direkt på gymmet. Fick informationen att en riktigt god kvalitet kunde ordnas för 75euro / 3,5 kilo och det skulle räcka cirka 2 1/2 månad.
Frågan är hur kan jag veta att det inte är skit i det? Räcker det att jag nämner namnet här på FB (som jag inte vet ännu) eller finns det någon annan källa/internetsida med liknande en lista?
Den andra frågan är helt enkelt; är det okej pris för detta? DVS 75euro / 3,5 kilo "toppkvalitet" med kombinerad protein+whey (Vassle + kasein antar jag)
Tack FB!
Edit: Självklart har jag läst alla guider (om proteintillskott etc) åtminstone inne på träningsdelen här på forumet.