2010-03-22, 13:58
Medlem
yttriums avatar
Detta fallet jag syftar på är en polare till mig som lämnade tillbaka två stycken filmer för sent i somras.
Men detta trodde han inte var något problem, sen så fick han en faktura från dom nu i vintras. Han hade dåligt med pengar, suckade lite och tänkte att han skulle betala det senare. Så kom det en till rätt kort därpå, likadant då, han brydde sig helt enkelt inte säger han. Sen kom det från inkasso nu som krävde att han skulle betala 460kr tills 13(!) mars. Då blev han lite mer alarmerad, men kunde ändå inte betala. Nu har det gått 10 dagar sen han fick senaste kravet från inkasso.

Hur funkar det? Hur mycket extra får han räkna med att betala om det kanske inte redan är för sent? Kan han förvänta sig någon ytterligare krav från inkasso? Vi har ingen aning om hur det går till...

Men en betalningsanmärkning vill man ju inte ha, och jag är villig att hjälpa min kamrat betala men vi vill veta lite bättre hur situationen ser ut.
Citera
2010-03-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yttrium
Detta fallet jag syftar på är en polare till mig som lämnade tillbaka två stycken filmer för sent i somras.
Men detta trodde han inte var något problem, sen så fick han en faktura från dom nu i vintras. Han hade dåligt med pengar, suckade lite och tänkte att han skulle betala det senare. Så kom det en till rätt kort därpå, likadant då, han brydde sig helt enkelt inte säger han. Sen kom det från inkasso nu som krävde att han skulle betala 460kr tills 13(!) mars. Då blev han lite mer alarmerad, men kunde ändå inte betala. Nu har det gått 10 dagar sen han fick senaste kravet från inkasso.

Hur funkar det? Hur mycket extra får han räkna med att betala om det kanske inte redan är för sent? Kan han förvänta sig någon ytterligare krav från inkasso? Vi har ingen aning om hur det går till...

Men en betalningsanmärkning vill man ju inte ha, och jag är villig att hjälpa min kamrat betala men vi vill veta lite bättre hur situationen ser ut.

Ring inkassobolaget och prata med dom, inkasso och kronofogden är inte samma sak
Citera
2010-03-22, 14:16
Medlem
Persen86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yttrium

Betala fort som fan så får han ingen anmärkning. Han måste få hem ett delgivningkvitto från kronkalle och sända tillbaka det sen om han får ett utslag så blir det en betalningsanmärkning...
Men om han betalar summan som står nu så är det nog inget problem..
Citera
2010-03-22, 14:17
Medlem
sfms avatar
Det har gått nio dagar efter sista betalningsdag opå inkassot, så om det är ett "hårt" inkassobolag så har de redan skickat ärendet vidare till Kronofogden.

Det bästa du/han kan göra är att ringa inkassobolaget och säga att du/han slarvat lite men tänker betala innan veckan är slut. Är det då försent så kan du/han räkna med mer än en fördubbling av skulden genom de avgifter som är inblandade.

Någon betalningsanmärkning har du/han inte fått så länge det inte kommit något brev från Kronofogden där skulden fastslagits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in