• 1
  • 2
2010-03-21, 23:39
Medlem
Nej, jag kommer inte ta självmord. Och har aldrig tänkt det..

Aja, är det bara jag som tycker att de personer som tar självmord är idioter? Döden är en sak som kommer, och VARFÖR ska man komma till den så fort?

Sen bör man ju tänka på..

*Vänner
*Familj
*Övriga

Tänk dig att du tar självmord. Du har både många goda vänner och familj. Du kanske tycker synd om dig själv. Men tänk då hur dina vänner skulle bli ledsna?

Sen så har jag aldrig ens tänkt på självmord utan jag vill leva mitt liv fullt ut tills jag blir gammal och dör, eller dör för något viktigt och inte genom självmord.

Så, vad tycker ni? Är de idioter, smarta (?) eller tycker du dessa personer var värda att dö?

(Edit - insåg nu att jag säkert är i helt fel forum.. men jag vet inte riktigt vart annars..)
Citera
2010-03-21, 23:42
Medlem
sunderlings avatar
Klart det är idiotiskt, men det är framför allt själviskt.
Men klart , vissa personer kan vara så deppiga och ha så mycket på sig så dom känner att dom vill bli av med allt och ta sitt liv. Jag skulle själv aldrig göra det.
Senast redigerad av Kivan 2010-03-23 kl. 22:01. Anledning: quote
Citera
2010-03-21, 23:43
Medlem
Well, är man i det stadiet att man tänker på att ta livet så orkar man oftast inte längre bry sig om alla runt omkring.

Och sen kan man ju vända på det också, om ens vänner och familj vet att man verkligen lider av livet, är det inte de som är själviska då om de "tvingar kvar en"?
Citera
2010-03-21, 23:45
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makla
Nej, jag kommer inte ta självmord. Och har aldrig tänkt det..

Aja, är det bara jag som tycker att de personer som tar självmord är idioter? Döden är en sak som kommer, och VARFÖR ska man komma till den så fort?

Sen bör man ju tänka på..

*Vänner
*Familj
*Övriga

Tänk dig att du tar självmord. Du har både många goda vänner och familj. Du kanske tycker synd om dig själv. Men tänk då hur dina vänner skulle bli ledsna?

Sen så har jag aldrig ens tänkt på självmord utan jag vill leva mitt liv fullt ut tills jag blir gammal och dör, eller dör för något viktigt och inte genom självmord.

Så, vad tycker ni? Är de idioter, smarta (?) eller tycker du dessa personer var värda att dö?

(Edit - insåg nu att jag säkert är i helt fel forum.. men jag vet inte riktigt vart annars..)

Jag tror alla människor har rätt till att bestämma över sitt eget liv. Vill man begå självmord så ska man även ha den rätten. Jag hoppas de flesta människor tänker på sig själva innan de tänker på sina vänner och hur ledsna dom blir. Enda anledningen som jag kan se till att en person ska hindras från att ta sitt liv är om personen har barn. Men o andra sidan kan det ju inte va så kul och ha en pappa/mamma som mår som han/hon gör. Visst, terapi och mediciner finns, men fungerar inte det så har man själv rätt att bestämma vad som är bäst.

Och kul för dig att du inte velat begå självmord. Hoppas det fortsätter så.

btw. finns det inte redan flera sånna här trådar..?
Citera
2010-03-21, 23:46
Medlem
modo24s avatar
För allt är så enkelt som du vill ge sken av? Sen kan man knappast sätta in alla som tar självmord i en kategori av dumma/smarta. Sen var ditt namn på tråden inte det bästa heller
Citera
2010-03-21, 23:51
Medlem
Owers avatar
Dom som tar självmord brukar inte tänka på deras familj och vänner, vad jag har förstått.
Och bara för det är dom väl inte värda att dö..
Dom mår helt enkelt dåligt och tänker som så att om dom försvinner
så "slipper alla mig". (i dom flesta fall?)
Vad vet jag. Detta är iallafall vad jag tror om självmordsbenägna.

För övrigt tycker jag det är jävligt fegt och egoistiskt att ta självmord,
dvs när man lämnar sin familj och barn!
Citera
2010-03-21, 23:52
Medlem
Macgarvers avatar
Det finns inga döda idioter. Man vet aldrig vad som väntar bakom hörnet. Mår man så pass dåligt att man tar sitt liv så har man med stor sannolikhet satt stopp för sitt lidande.

Givetvis har man makten om sitt eget liv och rätten till en värdig död. Din frågeställning är naiv och av filosofisk karaktär.
Citera
2010-03-21, 23:59
Medlem
modo24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ower
Dom som tar självmord brukar inte tänka på deras familj och vänner, vad jag har förstått.
Och bara för det är dom väl inte värda att dö..
Dom mår helt enkelt dåligt och tänker som så att om dom försvinner
så "slipper alla mig". (i dom flesta fall?)
Vad vet jag. Detta är iallafall vad jag tror om självmordsbenägna.

För övrigt tycker jag det är jävligt fegt och egoistiskt att ta självmord,
dvs när man lämnar sin familj och barn!

Du tror att dom mår dåligt och att dom tror att alla andra kommer må bättre av att slippa dom. Jag tror också det är så i dom flesta fallen. Dom är psykiskt instabila med andra ord. Ändå tycker du att dom är fega och egoistiska? Dom mår ju för fan inte bra och är inte sig själva!

Samma sak som att säga att nån som får ett psykbryt och hamnar på mentalsjukhus och inte kan ta hand om sin familj är feg och egoistisk. Förklara dig ..
Citera
2010-03-22, 00:23
Medlem
Owers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modo24
Du tror att dom mår dåligt och att dom tror att alla andra kommer må bättre av att slippa dom. Jag tror också det är så i dom flesta fallen. Dom är psykiskt instabila med andra ord. Ändå tycker du att dom är fega och egoistiska? Dom mår ju för fan inte bra och är inte sig själva!

Samma sak som att säga att nån som får ett psykbryt och hamnar på mentalsjukhus och inte kan ta hand om sin familj är feg och egoistisk. Förklara dig ..
Klart dom är fega, dom lämnar sina nära och kära? Och nej dom mår inte bra,
men dom kämpar ju fan inte för att kunna må bra heller!
Och nej det är inte samma sak som att ligga på mentalsjukhus,
dom tar fortfarande inte sitt liv och försvinner för gott.
Ville inte alls diskutera detta, sa bara vad jag tycker.
Sen vad du anser självmord är bryr jag mig inte om.
Citera
2010-03-22, 00:26
Medlem
rooys avatar
Personligen tror jag att korrelationen är starkare mellan folk som skriver "tar självmord" och idioti, än mellan folk som begår självmord och idioti.
Citera
2010-03-22, 00:29
Medlem
Krankenkoffs avatar
Självmord är vekt, hänsynslöst mot sina nära och kära, och allmänt dumt.
Gör något åt problemen istället för att fly undan dem, eller bit ihop, det blir bättre
Citera
2010-03-22, 00:42
Medlem
modo24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ower
Klart dom är fega, dom lämnar sina nära och kära? Och nej dom mår inte bra,
men dom kämpar ju fan inte för att kunna må bra heller!
Och nej det är inte samma sak som att ligga på mentalsjukhus,
dom tar fortfarande inte sitt liv och försvinner för gott.
Ville inte alls diskutera detta, sa bara vad jag tycker.
Sen vad du anser självmord är bryr jag mig inte om.

Dom gör det för att dom mår dåligt eller av tillfällig sinnesförvirring. Dom flesta tror på riktigt att dom efterlevande kommer ha det bättre utan dom. Det skrev du ju tom själv. Då handlar det inte om feghet utan om ett starkt psykiskt problem. Det är väldigt stor skillnad.

Sen har du ingen aning om hur mycket "dom" kämpar eller inte. Att må dåligt kan bero på så många saker och orsakerna kan vara så komplexa och komplicerade att det i många fall är väldigt svårt att ta sig tillbaka.

Sa inte att ta självmord är synonymt med att ligga på mentalsjukhus. Då förstod du mig inte riktigt. Det jag sa var att en person som får "psykbryt" och hamnar på mentalsjukhus gör det just för att h*n är sjuk. Kontentan blir att h*n inte kan ta hand om sin familj under den tiden men det är inte för att h*n är feg utan för att h*n är sjuk. Samma princip är det när någon begår självmord pga psykisk ohälsa som dom allra flesta självmorden beror på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in