• 1
  • 2
2010-03-21, 18:59
Medlem
buyzabas avatar
När jag ska sova så börjar det liksom klia, precis som att det springer något jävla kryp på mig, framförallt på armarna men också på magen och låren, och på händerna

Först trodde jag att jag kanske hemsökts av vägglöss eller liknande, men flera har sovit över i samma lilla rum som mig eller vilat på samma säng....Sen flyttade jag till mina föräldrar igen och det kliar, framför allt när jag precis ska somna men också när jag ligger ner o vilar? När jag står upp eller sitter eller vad som helst finns inte detta fenomen.

Hade för några veckor sen svårt att somna men antog att det berodde på stress och att det var för ljust i rummet. Läste lite om restless legs syndrome men det verkar ju främst sitta i benen och fötterna? Och djupt inne? Detta är mer som på ytan.

Kan det vara någon brist på vitaminer eller något? https://static.flashback.info/img/smilies2/whoco5.gif
Eller har jag helt enkelt loppor som är vakna nattetid?

Jag är 20-25 år, tränar inte, intar koffein dagligen och alkohol har det blivit i större mängder de senaste månaderna på helgerna pga billig sprit i utlandet men slutat med det. Talar ofta i sömnen
Senast redigerad av buyzaba 2010-03-21 kl. 19:02.
Citera
2010-03-21, 19:04
Medlem
Marsovs avatar
Hade samma problem! Dock kliade det främst på låren och överarmarna..
Det försvann långsamt, tillslut märkte jag inte av det..

Jag kanske var torr, jag vet inte. Men testa bre på ett fett lager med fetsalva.
Citera
2010-03-21, 19:04
Medlem
Teskeds avatar
Torr hud? Prova duscha så kort som möjligt, och gärna inte så varmt.
Citera
2010-03-21, 19:10
Medlem
Extras avatar
Kanske är skabb? Har haft det en gång och till en början så kliade det som mest när jag skulle sova
Citera
2010-03-21, 19:13
Medlem
cpt.melonmans avatar
det är skabb
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skabb
de lägger äggen som kliar på natten
Citera
2010-03-21, 19:18
Medlem
buyzabas avatar
Skabb smittar människa till människa, och inte från djur? Är oskuld

Får hoppas på torr hud... Fast det är ju säkert inte det för det märks mest när jag sitter still, ska sova eller ligger ner.
Senast redigerad av buyzaba 2010-03-21 kl. 19:21.
Citera
2010-03-21, 19:26
Medlem
cpt.melonmans avatar
jag tror det beror på det faktum att du talar i sömnen!
vad skulle det annars vara, loppor, löss ,skabb, klamydia,många lager död äcklig hud eftersom du aldrig duschar och skrubbar huden. Eller växtvärk kanske
Citera
2010-03-21, 19:38
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpt.melonman
jag tror det beror på det faktum att du talar i sömnen!
vad skulle det annars vara, loppor, löss ,skabb, klamydia,många lager död äcklig hud eftersom du aldrig duschar och skrubbar huden. Eller växtvärk kanske
Det har jag ju gjort hela mitt liv och vad har det med hud att göra?
Klamydia är ju ganska så uteslutet med tanke på mitt förra svar.

Duschar dagligen. Växtvärk? I så hög ålder? Någon påstod faktiskt att jag blivit längre men det har nog med viktutjämning att göra

Alternativen som kvarstår är således loppor, löss, skabb eller torr hud.

Anser flashbackeliten att jag ska boka tid på vårdcentralen?
Citera
2010-03-21, 19:39
Medlem
Dosordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
När jag ska sova så börjar det liksom klia, precis som att det springer något jävla kryp på mig, framförallt på armarna men också på magen och låren, och på händerna

Testa kortison salva. Det finns massa inlägg här på FB som handlar om det.

Kolla även: http://www.fass.se/LIF/lakarbok/arti...articleID=6468

Det behöver ju inte vara en hudsjukdom du har. Men du är säkert torr. Kortison salva är recept belagt vad jag vet. Jag har haft samma symptom som dig. Jag klia sönder armvecken. Kortison hjälpte. Snacka med din doktor innan det blir värre. Det kan gå fort!

Annars låter det som kryptningar. Har du någon medicin?
Citera
2010-03-21, 19:40
Medlem
Veeoons avatar
Jag har samma problem, det börjar med att det sticker sen övergår det till grym klåda, speciellt på dom delarna som rör madrassen. Det är inte skabb, verkar vara torr hud. Jag blir torr då jag duschar varje dag så testa smörja in dig lite.
Citera
2010-03-21, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Skabb smittar människa till människa, och inte från djur? Är oskuld

då har du ett större problem att ta hand om
Citera
2010-03-21, 19:53
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Har du någon medicin?
Nej

Citat:
Jag har samma problem, det börjar med att det sticker sen övergår det till grym klåda, speciellt på dom delarna som rör madrassen. Det är inte skabb, verkar vara torr hud. Jag blir torr då jag duschar varje dag så testa smörja in dig lite.
Kan det i mitt fall ha varit solen nere i Spanien och hemkost med mindre luftfuktighet och kyla som ställt till detta? Duschade precis o det kliade mindre men nu när jag torkat så kliar det igen. O ju mer jag tänker på det ju mer kliar det. Tänk så är det bara inbillning och jag är ett psykfall?

Citat:
då har du ett större problem att ta hand om
Var sak har sin tid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in