2010-03-21, 17:35
Medlem
Ubis avatar
Hej!

Av någon anledning tappar jag internet för en kort stund var 10:e minut. Pratar ofta i skype och samtalet bryts oftast inte även om det har hänt men jag hör ingen och dom hör inte mig under ca 5sekunder. Sjukt irriterande när man spelar online FPS spel och man är död när internet kommer tillbaks.

Det här har jag löst problemet för andra men inte för mig:
* Bytt ut Norton mot AVG
* Installerat senaste drivrutinerna till nätverkskortet direkt från Gigabytes hemsida
* Ändrat inställningar i Realteks Ethernet Diagnostic Utility
* Uppdaterat routern även om jag bara upptäckt problemet på min dator

Kör Windows 7 64bit och har ett Gigabyte GA-P55-UD3 moderkort och använder det inbyggda nätverkskortet.
Moderkortet: http://www.gigabyte.eu/Products/Moth...ProductID=3164

Har någon mer som har det här problemet?
Någon som vet hur man kan lösa det?

Tack på förhand
Ubi
Citera
2010-03-21, 17:42
Medlem
Asystoles avatar
Vad har du för uppkoppling?
Citera
2010-03-21, 17:51
Medlem
cannaBes avatar
Testa en "Clean Boot" och se om problemet är kvar, då märker du snabbt om det är ett program som är orsaken till problemet.

http://support.microsoft.com/kb/331796
Citera
2010-03-21, 18:36
Medlem
Ubis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystole
Vad har du för uppkoppling?
100/50 Telia Fiberlan men har bytt DNS till OpenDNS fast det ska nog inte ha betydelse i det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Testa en "Clean Boot" och se om problemet är kvar, då märker du snabbt om det är ett program som är orsaken till problemet.

http://support.microsoft.com/kb/331796

Problemet kvarstår.
Senast redigerad av Ubi 2010-03-21 kl. 19:15.
Citera
2010-03-21, 19:01
Medlem
Asystoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubi
100/50 Telia Fiberlan men har bytt DNS till OpenDNS fast det ska nog inte ha betydelse i det här fallet.

Ska prova det senare ikväll, återkommer!

Jag har fiber, 100/10. Hade exakt samma problem som dig, uppe 10 min, sedan dök allt.
Bytte nätaggregat till min fiberconverter i fredags, alla problem som bortblåsta.
Citera
2010-03-21, 19:27
Medlem
Ubis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystole
Jag har fiber, 100/10. Hade exakt samma problem som dig, uppe 10 min, sedan dök allt.
Bytte nätaggregat till min fiberconverter i fredags, alla problem som bortblåsta.

Kollade precis och problemet finns på alla datorer i nätverket.
Vill inte bråka om Internet eftersom vi inte fått någon räkning än och vi har haft fiber snart 1år men blir väll tvungen. Bara att hoppas att man kan ta det med hyresvärden och inte Telia.
Citera
2010-03-27, 20:02
Medlem
Ubis avatar
Provade koppla in min dator direkt i väggen och då fungerar det, därför utesluter jag problem med fiberanslutningen och tror på routern.
Kan se att routern uppdaterar IP:n mot Telia var 10:e minut och det är precis då man tappar Internet.
Varför måste den hämta ny IP hela tiden? Den hämtar ju ändå samma.
Kan man ändra så den gör det någon gång per dygn istället? har letat runt men inte hittat något i inställningarna.

Det här skriver den i loggen vid varje disconnect.
Citat:
Ursprungligen postat av Router security log
Get IP Address 78.72.191.109 From DHCP Server => Sat Mar 27 19:59:18 2010

Routern är en Belkin N F5D8235-4 v2000

Ska prova supporten på måndag men vill helst få det att fungera innan dess!

Edit: Kan det vara att telias lease time är på 10minuter? känns väldigt kort men det skulle förklara varför den hämtar ny så ofta...
Senast redigerad av Ubi 2010-03-27 kl. 21:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in