2010-03-21, 00:22
Medlem
SteveZissous avatar
Fick något slags systemfel för ett tag sedan när jag spelade datorspel som gjorde att jag startade om datorn. När den kom igång igen stod det att att master disk error 3 eller dylikt inträffat. Jag startade om och datorn gjorde någon slags check i tre steg för att kontrollera diskarna. När allt kom igång igen så gick det mycket långsammare än normalt vid uppstart.

Nu så kan jag på min höjd se på film, men så fort jag typ rör musen eller startar mozilla så laggar ljudet ur fullständigt och det låter som supersnabba små hack.

Uppenbarligen har någonting fuckat upp sig att a bara helvete, så jag undrar om det bara är att formatera hela skiten direkt eller om det finns något sätt att lösa det? Har defragmenterat disken.

En till kanske dum fråga - men jag antar att man inte kan installera windows från ett usbminne?
Citera
2010-03-21, 07:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Låter som något systemfel på HDD. Ta en backup för säkerhetens skull. Hämta hem ifrån HDD.s hemsida deras analysverktyg och gör en kontroll på HDD.

Att göra en ominstallation kan lösa ditt problem. Det kan även vara operativsystemet som har blivit skadad av någon anledning.

Ja, man kan installerar Windows via ett USB-minne. Det kräver en extra noga försiktighet än den klassiska installationen med hjälp av en CD / CD/DVD-enhet.
Citera
2010-03-21, 11:06
Medlem
SteveZissous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Låter som något systemfel på HDD. Ta en backup för säkerhetens skull. Hämta hem ifrån HDD.s hemsida deras analysverktyg och gör en kontroll på HDD.

Att göra en ominstallation kan lösa ditt problem. Det kan även vara operativsystemet som har blivit skadad av någon anledning.

Ja, man kan installerar Windows via ett USB-minne. Det kräver en extra noga försiktighet än den klassiska installationen med hjälp av en CD / CD/DVD-enhet.

Se där! Tack för svar.

Skulle vara mycket tacksam till varför man ska vara extra försiktig när man installerar via USB och hur denna extra försiktighet utförs, om man så säger. Om du inte orkar skriva själv får du gärna peka mig i rätt riktning.

Vidare, när det hände noterade jag att det kom ett ljud från disken (jag antar att det var från disken). Det var ett knäppande ljud av ganska låg karaktär men ändå så pass tydligt att det utan tvivel var ett ljud, om man så säger. Ljudet återkom med jämna intervaller om ca 4 sekunder.

Jag har bara en disk, är det vist att köpa en till disk som man kör win på bara medan man använder den andra för hemladdning av film och dylikt? Samt installation av spel. D.v.s är det mer än bara en känsla av att det är bra att göra så eller är det de facto bra att göra så?
Citera
2010-03-21, 11:37
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Att läsa in ett operativsystem med hjälp av ett USB-minne är dock inga problem. Snarare är om datorns hårdvara, te.x moderkort har detta stöd och så vidare. Kringutrustningen för detta ändamål har en stor betydelse. Du nämner inte så mycket om datorns ålder eller om datorns komponenter förutom att HDD börja sjunga på sin sista vers [ om du har oturen framme ]

Det finns utmärkta guider på nätet som berättar själva utförandet av ovan. Det finns även nLite-version, se google om du är nu lite nyfiken på åtgärden.

Hade jag nu vore i dina kläder så hade jag inskaffat en HDD på billigaste sett. Det finns många bra köpställen där en HDD idag kostar ett par hundra kronor.

Köp te.x en 500GB lagringsdisk och lägg upp en partition på te.x 60GB. Resten av HDD ligger som en förvaringsutrymme. Om nu behöver göra en ominstallation av OS så utför du bara på 60GB-delen.

Den HDD som du har idag som är eventuellt något tekniskt fel på kan du använda sedan som lagringsdisk. Har man lite tur så räcker det kanske med en formatering på HDD för att den ska kunna klara sig. Man får se där vad analysverktyget säger efter en genomsökning på denna HDD.
Citera
2010-03-21, 11:38
Medlem
hasenfrasens avatar
Köp en ny disk och släng den gamla.
Citera
2010-03-21, 16:53
Medlem
SteveZissous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Att läsa in ett operativsystem med hjälp av ett USB-minne är dock inga problem. Snarare är om datorns hårdvara, te.x moderkort har detta stöd och så vidare. Kringutrustningen för detta ändamål har en stor betydelse. Du nämner inte så mycket om datorns ålder eller om datorns komponenter förutom att HDD börja sjunga på sin sista vers [ om du har oturen framme ]

Det finns utmärkta guider på nätet som berättar själva utförandet av ovan. Det finns även nLite-version, se google om du är nu lite nyfiken på åtgärden.

Hade jag nu vore i dina kläder så hade jag inskaffat en HDD på billigaste sett. Det finns många bra köpställen där en HDD idag kostar ett par hundra kronor.

Köp te.x en 500GB lagringsdisk och lägg upp en partition på te.x 60GB. Resten av HDD ligger som en förvaringsutrymme. Om nu behöver göra en ominstallation av OS så utför du bara på 60GB-delen.

Den HDD som du har idag som är eventuellt något tekniskt fel på kan du använda sedan som lagringsdisk. Har man lite tur så räcker det kanske med en formatering på HDD för att den ska kunna klara sig. Man får se där vad analysverktyget säger efter en genomsökning på denna HDD.

Okej. Jag vet inte om jag får vara så bold, men kan man installera exv. det här edit: Får man länka direkt till en torrent? på ett usb-minne. Jag har supit bort min xpskiva.

Jag har kikat på installationsguider och det verkar inte helt omöjligt, men ja... usch, det här gör mig något förvirrad.
Senast redigerad av SteveZissou 2010-03-21 kl. 17:04.
Citera
2010-03-22, 00:16
Medlem
SteveZissous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveZissou
Okej. Jag vet inte om jag får vara så bold, men kan man installera exv. det här edit: Får man länka direkt till en torrent? på ett usb-minne. Jag har supit bort min xpskiva.

Jag har kikat på installationsguider och det verkar inte helt omöjligt, men ja... usch, det här gör mig något förvirrad.

Jag är osäker på om jag ska starta en ny tråd men det känns onödigt.

Så jag frågar helt enkelt i denna:

Kan jag mounta en fil med exv. daemon tools och sedan "installera" den till USBstickan för att låta den verka såsom en normal XPskiva hade fungerat? Är frågan oklar på något sätt? Jag vill alltså installera Xp från ett USBminne och jag har en nedladdad "fil".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in