2010-03-21, 00:22
Medlem
SteveZissous avatar
Fick ngot slags systemfel fr ett tag sedan nr jag spelade datorspel som gjorde att jag startade om datorn. Nr den kom igng igen stod det att att master disk error 3 eller dylikt intrffat. Jag startade om och datorn gjorde ngon slags check i tre steg fr att kontrollera diskarna. Nr allt kom igng igen s gick det mycket lngsammare n normalt vid uppstart.

Nu s kan jag p min hjd se p film, men s fort jag typ rr musen eller startar mozilla s laggar ljudet ur fullstndigt och det lter som supersnabba sm hack.

Uppenbarligen har ngonting fuckat upp sig att a bara helvete, s jag undrar om det bara r att formatera hela skiten direkt eller om det finns ngot stt att lsa det? Har defragmenterat disken.

En till kanske dum frga - men jag antar att man inte kan installera windows frn ett usbminne?
Citera
2010-03-21, 07:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Lter som ngot systemfel p HDD. Ta en backup fr skerhetens skull. Hmta hem ifrn HDD.s hemsida deras analysverktyg och gr en kontroll p HDD.

Att gra en ominstallation kan lsa ditt problem. Det kan ven vara operativsystemet som har blivit skadad av ngon anledning.

Ja, man kan installerar Windows via ett USB-minne. Det krver en extra noga frsiktighet n den klassiska installationen med hjlp av en CD / CD/DVD-enhet.
Citera
2010-03-21, 11:06
Medlem
SteveZissous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Lter som ngot systemfel p HDD. Ta en backup fr skerhetens skull. Hmta hem ifrn HDD.s hemsida deras analysverktyg och gr en kontroll p HDD.

Att gra en ominstallation kan lsa ditt problem. Det kan ven vara operativsystemet som har blivit skadad av ngon anledning.

Ja, man kan installerar Windows via ett USB-minne. Det krver en extra noga frsiktighet n den klassiska installationen med hjlp av en CD / CD/DVD-enhet.

Se dr! Tack fr svar.

Skulle vara mycket tacksam till varfr man ska vara extra frsiktig nr man installerar via USB och hur denna extra frsiktighet utfrs, om man s sger. Om du inte orkar skriva sjlv fr du grna peka mig i rtt riktning.

Vidare, nr det hnde noterade jag att det kom ett ljud frn disken (jag antar att det var frn disken). Det var ett knppande ljud av ganska lg karaktr men nd s pass tydligt att det utan tvivel var ett ljud, om man s sger. Ljudet terkom med jmna intervaller om ca 4 sekunder.

Jag har bara en disk, r det vist att kpa en till disk som man kr win p bara medan man anvnder den andra fr hemladdning av film och dylikt? Samt installation av spel. D.v.s r det mer n bara en knsla av att det r bra att gra s eller r det de facto bra att gra s?
Citera
2010-03-21, 11:37
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Att lsa in ett operativsystem med hjlp av ett USB-minne r dock inga problem. Snarare r om datorns hrdvara, te.x moderkort har detta std och s vidare. Kringutrustningen fr detta ndaml har en stor betydelse. Du nmner inte s mycket om datorns lder eller om datorns komponenter frutom att HDD brja sjunga p sin sista vers [ om du har oturen framme ]

Det finns utmrkta guider p ntet som berttar sjlva utfrandet av ovan. Det finns ven nLite-version, se google om du r nu lite nyfiken p tgrden.

Hade jag nu vore i dina klder s hade jag inskaffat en HDD p billigaste sett. Det finns mnga bra kpstllen dr en HDD idag kostar ett par hundra kronor.

Kp te.x en 500GB lagringsdisk och lgg upp en partition p te.x 60GB. Resten av HDD ligger som en frvaringsutrymme. Om nu behver gra en ominstallation av OS s utfr du bara p 60GB-delen.

Den HDD som du har idag som r eventuellt ngot tekniskt fel p kan du anvnda sedan som lagringsdisk. Har man lite tur s rcker det kanske med en formatering p HDD fr att den ska kunna klara sig. Man fr se dr vad analysverktyget sger efter en genomskning p denna HDD.
Citera
2010-03-21, 11:38
Medlem
hasenfrasens avatar
Kp en ny disk och slng den gamla.
Citera
2010-03-21, 16:53
Medlem
SteveZissous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Att lsa in ett operativsystem med hjlp av ett USB-minne r dock inga problem. Snarare r om datorns hrdvara, te.x moderkort har detta std och s vidare. Kringutrustningen fr detta ndaml har en stor betydelse. Du nmner inte s mycket om datorns lder eller om datorns komponenter frutom att HDD brja sjunga p sin sista vers [ om du har oturen framme ]

Det finns utmrkta guider p ntet som berttar sjlva utfrandet av ovan. Det finns ven nLite-version, se google om du r nu lite nyfiken p tgrden.

Hade jag nu vore i dina klder s hade jag inskaffat en HDD p billigaste sett. Det finns mnga bra kpstllen dr en HDD idag kostar ett par hundra kronor.

Kp te.x en 500GB lagringsdisk och lgg upp en partition p te.x 60GB. Resten av HDD ligger som en frvaringsutrymme. Om nu behver gra en ominstallation av OS s utfr du bara p 60GB-delen.

Den HDD som du har idag som r eventuellt ngot tekniskt fel p kan du anvnda sedan som lagringsdisk. Har man lite tur s rcker det kanske med en formatering p HDD fr att den ska kunna klara sig. Man fr se dr vad analysverktyget sger efter en genomskning p denna HDD.

Okej. Jag vet inte om jag fr vara s bold, men kan man installera exv. det hr edit: Fr man lnka direkt till en torrent? p ett usb-minne. Jag har supit bort min xpskiva.

Jag har kikat p installationsguider och det verkar inte helt omjligt, men ja... usch, det hr gr mig ngot frvirrad.
Senast redigerad av SteveZissou 2010-03-21 kl. 17:04.
Citera
2010-03-22, 00:16
Medlem
SteveZissous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveZissou
Okej. Jag vet inte om jag fr vara s bold, men kan man installera exv. det hr edit: Fr man lnka direkt till en torrent? p ett usb-minne. Jag har supit bort min xpskiva.

Jag har kikat p installationsguider och det verkar inte helt omjligt, men ja... usch, det hr gr mig ngot frvirrad.

Jag r osker p om jag ska starta en ny trd men det knns ondigt.

S jag frgar helt enkelt i denna:

Kan jag mounta en fil med exv. daemon tools och sedan "installera" den till USBstickan fr att lta den verka ssom en normal XPskiva hade fungerat? r frgan oklar p ngot stt? Jag vill allts installera Xp frn ett USBminne och jag har en nedladdad "fil".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in