2010-03-20, 19:03
Medlem
Gwahas avatar
Jag har bestämt mig för att upprätthålla en högre struktur än vad jag gör idag och ha en bättre koll på det som rör min ekonomi.

Hur ska man uppnå en bra kontroll på ett smidigt sätt utan att behöva leta efter räkningar och kontoutdrag?

Hur många pärmar ska man ha, vilka etiketter ska de ha och hur ska man ordna dem?
Ska man ha en för lön, en för räkningar och en för bankpapper och en annan för övrig ekonomi etc?

Vad är bäst? Hur har ni själva ordnat permraden i bokhyllan?
Citera
2010-03-20, 19:56
Medlem
adps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Jag har bestämt mig för att upprätthålla en högre struktur än vad jag gör idag och ha en bättre koll på det som rör min ekonomi.

Hur ska man uppnå en bra kontroll på ett smidigt sätt utan att behöva leta efter räkningar och kontoutdrag?

Hur många pärmar ska man ha, vilka etiketter ska de ha och hur ska man ordna dem?
Ska man ha en för lön, en för räkningar och en för bankpapper och en annan för övrig ekonomi etc?

Vad är bäst? Hur har ni själva ordnat permraden i bokhyllan?

Exceldokument, kanske? Ha ett sånt där utgifter, el- och vattenåtgång och allt möjligt finns med. Bara att göra en kolumn för datum och lägga avierna i tidsordning i en pärm för varje år eller nåt sånt.

Min farsa har meckat fram ett dokument under de senaste 10-15 åren, och han har jäkla bra koll på det mesta. Brorsan har vänt sin ekonomi med hjälp av ett som han själv knåpat ihop.
Citera
2010-03-20, 21:46
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adp
Exceldokument, kanske? Ha ett sånt där utgifter, el- och vattenåtgång och allt möjligt finns med. Bara att göra en kolumn för datum och lägga avierna i tidsordning i en pärm för varje år eller nåt sånt.

Min farsa har meckat fram ett dokument under de senaste 10-15 åren, och han har jäkla bra koll på det mesta. Brorsan har vänt sin ekonomi med hjälp av ett som han själv knåpat ihop.
Framförallt har jag en massa papper liggandes överallt som borde stoppa i pärmar och mappar. Jag undrar vilken katalogisering som är bäst.
Citera
2010-03-20, 23:28
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Framförallt har jag en massa papper liggandes överallt som borde stoppa i pärmar och mappar. Jag undrar vilken katalogisering som är bäst.

Usch, vilken ångest du ger mig. Själv har jag någorlunda koll på de viktigaste papperna (betyg, arbetsintyg etc.) men räkningar och liknande lägger jag i en stor låda (som börjar bli full), och arkiveringen ska jag ta itu med "sen".

Har testat med pärmar, men jag fyller en så fort, så till slut har man ett halvdussin pärmar och då blir det också jobbigt att hålla koll på i vilken pärm som ett visst papper finns i.
Citera
2010-03-21, 02:52
Medlem
groovesnuss avatar
Äsch, jag och frugan lägger betalda räkningar på hög i en gammal katong (för kopieringpapper). När den är full tar vi bort den undre halvan och slänger. På så sätt kan man alltid gå tillbaka 2 år cirka om man nu vill det. Tror att jag max 1 gång per år är och rotar i högen för att kolla hur mkt en räkning var på. Lönespecen skriver jag själv (egen företagare) så den finns säkert någonstans elektroniskt. Ska kolla med min revisor...
Citera
2010-03-21, 14:44
Medlem
Jag lägger räkningarna i ett kuvert och när jag har betalt dem så river jag och slänger dem direkt. Ser ingen anledning att spara betalda räkningar.
Citera
2010-03-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BTrader
Jag lägger räkningarna i ett kuvert och när jag har betalt dem så river jag och slänger dem direkt. Ser ingen anledning att spara betalda räkningar.
Med tanke på historiken i många internetbanker så kan det vara lämpligt att spara betalda räkningar i i alla fall två år. Då är det väldigt enkelt att kolla i sina pärmar om man skulle få efterkrav.
Citera
2010-03-21, 19:41
Medlem
Mulas avatar
Har nog föreslagit det förut, men jag har ett roterande system med mappar som jag spar betalda räkningar i. Nu blir det inte särskilt många nuförtiden eftersom allt är e-fakturor, då kan man ju spara de olika kataloger på datorn i stället.
Skaffa snoddmappar, tex i fyra olika färger - en för varje kvartal. Så fort räkningarna är inlagda på internetbanken lägger man den i mappen för det kvartal man är inne på. När man kommer in på ett nytt kvartal så tar man räkningarna som ligger i mappen (som vid det här laget är 1 år gamla) och kastar de - eller om man vill sätter in i en pärm och ställer undan. På så sätt sorterar man bort allt som är äldre än 1 år samtidigt som det blir hyfsat lätt att hitta gamla räkningar.
Ett excelark är ju också en bra ide om man vill göra en budget och följa upp utgifterna varje månad. Själv började jag bokföra allt i gnucash för ett år sen, vilket var det bästa som hänt min ekonomi. Det är mer jobb, men en sån örnkoll jag har nu på alla konton och utgifter har jag aldrig haft.
Citera
2010-03-21, 20:55
Medlem
löner
skatter
betalningar/ kvitton
banker
Citera
2010-03-21, 21:22
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Äsch, jag och frugan lägger betalda räkningar på hög i en gammal katong (för kopieringpapper). När den är full tar vi bort den undre halvan och slänger. På så sätt kan man alltid gå tillbaka 2 år cirka om man nu vill det. Tror att jag max 1 gång per år är och rotar i högen för att kolla hur mkt en räkning var på. Lönespecen skriver jag själv (egen företagare) så den finns säkert någonstans elektroniskt. Ska kolla med min revisor...

Så jävla primitivt och så jävla bra! Det ska jag börja med!
Citera
2010-03-21, 22:00
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus

Sortering i "ungefärlig kronologisk ordning" is teh shit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in