2010-03-19, 22:43
Medlem
Hej! Min macbook har varit lite konstig idag, jag satt med den nu så varnade den att startskivan nästan var full och så kollade jag och det var endast 260mb kvar. Jag raderade lite onödiga grejer och jag hade 10 gb kvar, då ser jag att hårddisken fylls långsamt :O Minnet tickade neråt.
Nu har jag stängat av den och har ingen aning vad jag ska göra?!?
Är det bara något fel, är det virus. Jag har ingen aning, någon som vet?

Extremt tacksam för hjälp!
Citera
2010-03-19, 22:54
Medlem
tzjs avatar
Skumt. Prova att starta i säkert läge. Håll ner skift vid uppstart tror jag det är.
Citera
2010-03-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Skumt. Prova att starta i säkert läge. Håll ner skift vid uppstart tror jag det är.

Jag startade datorn igen nu, öppnade HD och den var på 10 gb som innan sen hoppa den upp till 56 gb :S

Den verkar inte skriva nått på hårddisken nu, riktigt läskigt iallafall.

Någon som vet vad som var fel? Vill inte att det ska hände igen
Citera
2010-03-19, 23:09
Medlem
enochannans avatar
Ingen fara alls (inga virus).

Det är något program som arbetat i bakgrunden bara. Du kan kolla vilka program som jobbar med Aktivitetskontroll som ligger i Verktygsprogram (i Programmappen).

Det har hänt mig många, många gånger -- t.ex. när jag redigerat DVD'er. Det hamnar i en osynlig temporär mapp under tiden, som heter tmp.

Du kan se osynliga filer om du öppnar programmet Terminal och skriver:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE

och sedan

killall Finder (för att starta om Finder)

När man vill återgå så använder man

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE

killall Finder
Senast redigerad av enochannan 2010-03-19 kl. 23:12.
Citera
2010-03-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enochannan
Ingen fara alls (inga virus).

Det är något program som arbetat i bakgrunden bara. Du kan kolla vilka program som jobbar med Aktivitetskontroll som ligger i Verktygsprogram (i Programmappen).

Det har hänt mig många, många gånger -- t.ex. när jag redigerat DVD'er. Det hamnar i en osynlig temporär mapp under tiden, som heter tmp.

Du kan se osynliga filer om du öppnar programmet Terminal och skriver:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE

och sedan

killall Finder (för att starta om Finder)

När man vill återgå så använder man

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE

killall Finder

Jag använde iTunes, Firefox och aMSN(kan ha varit något mer men det var inget från iLife serien). Tror inte någon av dem skapar så mycket temporära filer satt det fyller hela hårddisken.
Citera
2010-03-20, 22:47
Medlem
4l13ns avatar
Hmmm...

Har upplevt samma sak en gång. Jag flyttade runt lite musik och tog bort lite skit och då såg jag hur minnet tickade neråt. Jag tror det beror på att om du flyttar filer, så kopieras de ibland bara till den nya mappen medan original filerna ligger kvar på samma plats vilket resulterar i dubletter.
Citera
2010-03-23, 12:48
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Nu gäller det här kanske inte i ditt fall men: Om du tex. laddar hem något med uTorrent/Transmission till en extern disk, och du senare fortsätter samma nerladdning men råkar ha disken urkopplad, då skapar torrentklienten en ny mapp med samma namn istället för den disk du borde haft ikopplad och börjar nerladdningen på nytt (din hårddisk kommer fyllas väldigt snabbt med onödigt utrymme).

Om du öppnar ett finderfönster och tar cmd-shift-g och går till /Volumes/ så finner du mappen där.
Citera
2010-03-23, 22:32
Medlem
Använd en extern hårddisk att spara grejer på, och fylla inte datans hårddisk till mer än 60%
så undviker du onödiga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in