• 1
  • 2
2010-03-19, 21:49
Medlem
Litenundulats avatar
Hej,

Har läst andra trådar om detta men kände inte riktigt att jag fick svaret på min fråga. Jag har formaterat om datorn pga att det gick inte in att komma in i Windows för att det fattades en fil. Igår fungerade datorn precis som vanligt men vet inte varför detta hände. När jag formaterade om gick alla filer bort. Jag har en Packard Bell dator med XP och jag använde de två skivorna som man får/köper.

Finns det en chans att jag kan få tillbaka tex. mina word-filer? Har en hel del labbrapporter som jag kommer behöva i framtiden.

Tacksam för svar.
Citera
2010-03-19, 21:52
Medlem
HC47s avatar
Haha. Att alla filer på primärdisken försvinner är en ganska vanlig effekt om man formaterar. Närmare bestämt ganska oundvikligt om man inte har någon partition.

Det finns ett program som heter Recovery Wizard eller liknande, som kan återställa vissa förlorade filer. Vet inte om det fungerar när man formaterat men jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka.
Citera
2010-03-19, 21:57
Medlem
epost72s avatar
För det första, jag antar att du inte är helt förvånad över att filerna försvann när du återställde datorn till leveransskick?

Chanserna att återställa filerna är som du säkert förstår mycket små.

någon slags filerecover kanske kan hjälpa till men ha inte för stora förhoppningar.
Citera
2010-03-19, 21:59
Medlem
Ropeburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenundulat
Hej,

Har läst andra trådar om detta men kände inte riktigt att jag fick svaret på min fråga. Jag har formaterat om datorn pga att det gick inte in att komma in i Windows för att det fattades en fil. Igår fungerade datorn precis som vanligt men vet inte varför detta hände. När jag formaterade om gick alla filer bort. Jag har en Packard Bell dator med XP och jag använde de två skivorna som man får/köper.

Finns det en chans att jag kan få tillbaka tex. mina word-filer? Har en hel del labbrapporter som jag kommer behöva i framtiden.

Tacksam för svar.

För det första hoppas jag verkligen att du inte är förvånad över att alla filer försvann.

Anyhow, pröva programmet Recover My files. Och släng inte in en massa grejer nu på datorn, skriver du över filerna så är chanserna att du får tillbaka dina labbrapporter obefintliga.
Citera
2010-03-19, 22:01
Medlem
svennes20000000s avatar
När far min gjorde en formatering så lyckades han senare med hjälp av ett recovery program hitta alla filer igen. Så det går men man måste kanske ha rätt program, vad vet väl jag.
Citera
2010-03-19, 22:08
Medlem
xitunos avatar
Citat:

I teorin finns det en pytteliten chans om du skickar iväg disken till ett kompetent dataräddningsföretag. Men det är inte billigt, räkna med minst 100k

Problemet med en formatering är att den delvis skriver över innehållet och genom att du dessutom installerat filer på den så är det i praktiken kört. Det finns en teoretisk chans att det går att rädda vissa fragment, men det är tidsödande och kostar multim
Citera
2010-03-19, 22:42
Medlem
Litenundulats avatar
Omg Gissa vad, fick tillbaka alla worddokument!
Citera
2010-03-19, 22:50
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Med hjälp av vilket program?
Citera
2010-03-19, 22:55
Medlem
Litenundulats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Med hjälp av vilket program?

Piriform Recuva
Citera
2010-03-20, 05:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows Support

//Mod
Citera
2010-03-20, 12:02
Medlem
Citat:

Hoppas du inser att detta var ren tur, och gör en backup på viktiga saker?
Citera
2010-03-20, 12:34
Medlem
Litenundulats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Hoppas du inser att detta var ren tur, och gör en backup på viktiga saker?

Klart! Saken är att jag hade alla mina arbeten i usbminne men skulle sortera dom bara och så hände detta. Bara så ni vet: vissa filer går inte öppna men många har jag tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in