Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
"I havsbandet" är i min mening klart underskattad. Lysande porträtt av fiskeriintendent Axel Borg som övermänniska och Strindbergs alter ego.
Tack för tipset.
Jag har läst ett par kapitel i originalet
Hafsbandet från 1890.
Fantastiskt språk. Rikt. Mustigt. Satans duktig på svenska är han här tycker jag.
Jag tvivlar på att jag kommer läsa ut den. Jag tror inte historien kommer intressera mig - men vi får se. I vilket fall är det klumpigt att läsa PDF. Finns på Litteraturbanken. Suveränt att det finns men klumpigt som sagt. Epub finns också, men det är från nationalutgåvan. I den är språket bearbetat - men jag vill helt läsa Augusts ursprungliga stavningar etc.