Citat:
Ursprungligen postat av karlssonalex91
En annan sak jag funderar på som jag inte kommer ihåg är:
I tex Cdur ser det ju ut så här
T Sp Dp S D Tp
C Dm Em F G Am Bm7-5
kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut i moll.. om vi kör i Am
T Tp S D Sp Dp
Am Bm7-5 C D E Fm Gm eller???
Kommer inte ihåg vilka av S, Sp, Dp är dur eller moll.. Vet att dominanten både kan vara dur och moll
Det skrivsätt som är mest accepterat i min erfarenhet (och även mest begripligt och användbart, i min åsikt) använder stora och små bokstäver för att skilja på dur och moll. (Det finns ett annat system som använder + och ° för dur och moll - eller tvärtom, jag minns inte - men det är bara jobbigare och ovanligare.)
C:
T: durtonika (C)
t: molltonika (Cm)
D: durdominant (G)
d: molldominant (Gm)
S: dursubdominant (F)
s: mollsubdominant (Fm)
Alla dessa funktioner har paralleller - en liten ters ner om det är dur, en liten ters upp om det är moll. Själva parallellackordet kan vara dur eller moll, och betecknas "P" eller "p". Exempelvis:
Tp: durtonikans (T) mollparallell (Am; en ters ned eftersom T är dur, och moll eftersom p:et är litet)
tP: molltonikans durparallell (Eb)
Sp: dursubdominantens mollparallell (Dm)
sP: mollsubdominantens durparallell (Ab)
Dp: durdominantens mollparallell (Em)
dP: molldominantens durparallell (Bb)
Dessa sex är de du kan räkna med att stöta på till vardags. Som du nog kan tänka dig går det att beskriva ytterligare sex funktioner på det här sättet:
tp: Ebm (molltonikans mollparallell)
sp: Abm (etc...)
dp: Bbm
TP: A
SP: D
DP: E
Men här kommer vi in på områden som är långt bortom vad du behöver känna till just nu - tvärtom är det bara förvirrande: om något av dessa ackord skulle dyka upp på ett prov har de förmodligen en annan funktion. A (i C-dur) är förmodligen en mellandominant till Sp, till exempel. Så du gör egentligen bäst i att glömma bort att jag ens nämnde dem.
Ska man göra en lista som du gjorde blir det väl typ såhär:
Kod:
T Sp Dp S D Tp
C Dm Em F G Am Bm7-5
t tP S s D d sP dP
Am Bm7-5 C D Dm E Em F G
I de flesta enklare funktionsanalysuppgifter kan man nog gå på den listan,
med några viktiga undantag: kontraparalleller. Em (i C-dur) kan t.ex. vara Dp, men beroende på sammanhanget skulle det också kunna fungera som tonikakontraparallell (betecknas ofta Tkp, eller mer internationellt Tg, där g:et står för Gegenklang). Men jag har skrivit tillräckligt för idag, så hur det funkar ska jag inte gå in på nu.