• 1
  • 2
2010-03-19, 19:12
Medlem
Har snart ansökningsprov till musikhögskolan nu och behöver lite hjälp med satsläran

om ni kollar på länken http://www.musikhogskolorna.se/filer..._C2.2_C2.3.pdf

Under första rubriken "harmonisk analys" fick jag ut att första ackordet måste vara cmaj7. Men fastnade på andra ackordet. Borde vara någon slags A? tonerna är ju A Bb och Ciss. går inte att stapla i tersstapel eller nåt.. tänkte bara kolla om någon snäll kunnig ville hjälpa till lite tack så mycket
Citera
2010-03-19, 19:21
Medlem
kom på nyss att det andra ackordet kanske är Adur b9 eller är det helt fel?
Citera
2010-03-19, 19:33
Medlem
Zwerchstands avatar
A9 är korrekt. (Att dominantnonan är liten brukar underförstås men det är inget fel i nit.)
Citera
2010-03-19, 19:44
Medlem
men så i ett nio-ackord är nonan liten?? skulle det vara ett dubbelsänkt B för att det skulle bli A b9??
Citera
2010-03-19, 19:54
Medlem
Zwerchstands avatar
Nej, nu tä… Ursäkta: sänker du för långt. Bb (med exemplets val av B/H) är liten nona till A, vilket ackord som dominant har ledtonsverkan (= ½-ton) från sin nona till följande D:s kvint: Bb—>A.
Citera
2010-03-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Att dominantnonan är liten brukar underförstås

Det har jag aldrig hört talas om. Inom vilket system tänker man så?

A9 har otvetydigt en stor nona - ska den vara liten skriver man b9. När det gäller ackordbeteckningar räcker det att slå upp valfri sida (nästan) i en Real Book för att bekräfta detta. I steganalys betecknar man normalt färgningar på precis samma sätt. Båda dessa påståenden bekräftas också av övningsprovets egna exempel (G7b9 och V7b9). (Att skriva ut 7:an, som de föreslår, är också en praxis värd att ta efter, för att skilja på vad som är fyrklang och vad som är färgningar, om TS förstår vad jag menar.)

I traditionell (tysk) funktionsanalys är det väl, om jag minns rätt, underförstått att t.ex. nonor följer tonarten om inget annat anges - däremot har jag aldrig hört att liten nona skulle vara standard, även om det där med ledtonsverkan i alla fall låter som en hyfsat rimlig motivering.

EDIT: För att svara lite mer på den ursprungliga frågan - notera att den andra rutan gäller hela andra halvan av takten. Det kommer alltså ett G på fyran, så där har du din tersstapling.
Senast redigerad av eldkatt 2010-03-19 kl. 21:47.
Citera
2010-03-20, 01:30
Medlem
videovollds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldkatt
Det har jag aldrig hört talas om. Inom vilket system tänker man så?

A9 har otvetydigt en stor nona - ska den vara liten skriver man b9. När det gäller ackordbeteckningar räcker det att slå upp valfri sida (nästan) i en Real Book för att bekräfta detta. I steganalys betecknar man normalt färgningar på precis samma sätt. Båda dessa påståenden bekräftas också av övningsprovets egna exempel (G7b9 och V7b9). (Att skriva ut 7:an, som de föreslår, är också en praxis värd att ta efter, för att skilja på vad som är fyrklang och vad som är färgningar, om TS förstår vad jag menar.)

I traditionell (tysk) funktionsanalys är det väl, om jag minns rätt, underförstått att t.ex. nonor följer tonarten om inget annat anges - däremot har jag aldrig hört att liten nona skulle vara standard, även om det där med ledtonsverkan i alla fall låter som en hyfsat rimlig motivering.

EDIT: För att svara lite mer på den ursprungliga frågan - notera att den andra rutan gäller hela andra halvan av takten. Det kommer alltså ett G på fyran, så där har du din tersstapling.
du har så rätt. Det ska alltid vara naturligt att det är den stora färgningen som gäller, sjuan är ett undantagsfall (även kallat ett misstag inom teorin) som är liten i sin "grundform".
Citera
2010-03-20, 02:08
Medlem
CaskRatlinss avatar
Vad tusan är en nona?! Har aldrig hört det uttrycket trots ett gäng år i musikskolan och 3 år på musikgymnasium haha

Edit: Hjärnsläpp, kom på nu haha. Pigg man är
Citera
2010-03-20, 09:07
Medlem
Har alltid undrat vad man ska lära sig på en musikskola när deras prov kräver att man typ redan kan allt? Man ska skriva fyrstämmig sats, komponera till en melodi, veta allt om ackord och toner osv man ska vara rena mozart och sen ska man då gå dit där o sitta o glo eller?
Citera
2010-03-20, 09:45
Medlem
Zwerchstands avatar
Helt utan ironi & löje: Du har ingen aning hur mycket mer det finns. Gällde det litteratur skulle det där motsvara kunskapen om att det finns alfabet & språk.

Det är som sagt inget fel i nit men detta forum har dåliga möjligheter till parallell notation av ackord & funktion (vilka gärna behöver varsin 3-våningsrad + 1 rad för åtskillnad = 7 rader; samt hantering av mellanslag & -rum). Jag sammanskrev A-ackord med 9-funktion och tyckte det vore tydligt nog; ser nu att uppgiften gäller steganalys vilket ger mer fel i att inte ha noterat romerskt. Tack för det.

eldkatt har helt rätt, även i antagandet att underförstånd i detta fall kommer av ledtonsverkan (videovolld ock har rätt om färg men jag menade funktion.): Ett dominant nonackord – särskrivet – med stor nona brukar funktionsnoteras "D7" eftersom nonan saknar ledtonsverkan och därför inte behöver redovisas (om den inte pockar på annan uppmärksamhet: krumsprång/dylikt).
Citera
2010-03-20, 11:22
Medlem
[quote=Zwerchstand]Helt utan ironi & löje: Du har ingen aning hur mycket mer det finns. Gällde det litteratur skulle det där motsvara kunskapen om att det finns alfabet & språk.
__________________________________________________ [quote]

Jag bara menar att om du kan allt det där så är du såpass långt kommen på egen hand att du lika bra skulle kunna ta dig resten av biten själv med. Sitter man hemma och komponerar musik förstå jag inte riktigt varför man ska gå o lära sig det på en musikhögskola. Jag anser intagningskraven är lite väl saftiga, man är ju där för att lära sig allt detta. Hade jag varit på den nivån att jag kunde alla dom sakerna bra så hade jag bara sökt musikskola av en anledning och det är att knyta kontakter med andra musiker.
Citera
2010-03-20, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldkatt

Aaah juste tack tänkte inte på det
Någon som har bra koll på resten av provet med flerstämmighet? Kan ju reglerna tror jag men skulle vara skönt med en snabb genomgång om nån orkar^^ tack så mycket
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in