2010-03-19, 17:25
Bannlyst
Efter att under mycket långt tid forskat och tänkt på cannabis (argumenten som finns för förbudet och för att inte röka växten, argumenten för varför t.ex. cannabis orsakar ditt och datt. Jag har läst forskningen och vet ämnet bättre än någon annan: eller lika bra som man kan veta den baserad på modern forskning. Många vet evolutionsteorin (inte bara Stephen Hawkins) och att läsa om cannabis är heller ingen konst som kräver mer än förmågan att lära, läsa och hitta information. Men som jag blev påtvingad i grundskolan när vi fick sitta framför datorn: "tro inte på allt som står på internet! Lita på sidor såsom böcker, Nationalencyclopedin, osv.", det jag glömde fråga var: "Hur är det med stater?".

Så vi är generationen efter generationen som dödade 7 miljoner judar och byggde atombomber runtom i världen. Har vi det bästa mysigaste samhället i världen för att Reinfeldt verkar så god (om inte Reinfeldt så Mona Sahlin också!). Kul, vi har snälla människor som vill väl i politiken. De tävlar om vår uppskattning såsom hundar som vill bli kliade. De biter varandra och säger att de minsann är goda, och båda finns i detta system: de har i princip sagt såhär:

Vi är Sverige, ett litet land som klarade sig undan andra världskriget och som har rinnande vatten i varje hem, snickare och målare i snöväder, Sverige i kontrast till Uzbekistan. Det är landet vi finner oss vi: med gräns (ett streck i sanden) mot Finland (land), Norge (land) och vatten.

Vi finner oss med våra förfäders signaturer på papper där de lovar att gör si och så för alltid (dvs lovar att vi ska göra si och så). Vi har skrivna dokument på fina papper.

Vi tar pengar av folket, bestämmer i grupp om 200 vita män i kostymer, ger ansvaret till någon annan (Regeringen) och de i sin tur sprider uppgifterna framåt till läkare (genom chefer och chefers chefer).

Vi har organiserat oss som så. I länder slitandes resurser ur marken trots att vi vet att vi kan göra bättre (att vi borde göra bättre om vi inte vill svälta när oljan tar slut, klimatet lider, vi blir för många och kärnvapen finns överallt).

Inte för att jag tror att någon kommer trycka på knappen eftersom det skulle dra hela jorden med sig (och andra planeter skulle skratta åt vårt dårskap och kanske säga att de nästan råkade ut för detsamma när de inte insåg att de var primater på planeter där pga historia (100 år, 100 000 år, 3.5 miljarder år, 13.7 miljarder år vet vi vad som har hänt).

Så här är vi primater på en planet som råkar tycka om att vara varma även om värme bara är primatkänsla som evolverat dit och som finns i katter.

Eftersom de av våra förfäder som inte höll sig varma dog är vi den nu överlevande generationen i de mest överlevandes överlevnad som känner att de måste vara varma (annars "mår de dåligt").

Så primater ser färg, känner evolverade känslor precis som man kan förvänta sig av en primats medvetande. E=mc^2.

Cannabis, den magiska örten som evolverat jämsides oss och som producerar en klibbig substans med en molekylär form som passar i receptorer (former som skickar en signal när de passas i). Härnan innehåller naturligt Anandamid (en molekyl med bl.a. kol (C)) och THC (det i cannabis) passar in i samma form. Både anandamid och delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) är i kategorin "cannabinoider".

Cannabinoider finns i hjärnorna på chimpanser vilket tyder på att det fanns i den gemensamma rasen ur vilken både chimpanser och människor (homo sapiens) evolverade. Cannabinoidsystemet finns i hundar, katter, fiskar!

Cannabinoidsystemet är gammalt: varför finns den? Den har att göra med aptit, tankeverksamhet, kreativitet (inte vetenskapligt fastställt), stress och kanske möjligtvis är cannabinoidsystemet någon form av av skyddsmekanism mot för mycket stress och när anandamidnivån är hög ökar aptiteten och tanken kan vara fri iställe för i läget den är i när anandamidnivån är låg (djuret är stressat).

Så om vi hittar en växt som ger oss primater cannabinoider... Vad gör vi med den växten? Kanske förbjuder den i ett kristet samhälle där nykteriströrelsen ville förbjuda all form av alkohol? Kanske dyrkar den i religioner i asien? Vissa kanske bara röker den för att de vill röka den.

Men varför är den olaglig? Kristen moral åsido finns inget i Jesu lära som sade att man inte får berusa sig (t.om. Jesus gjorde vatten till vin). Det är bra för människor att vara glada: om människor vill röka cannabis, varför inte?

Jag inser att om du skulle hålla med mig skulle du i logikens hjärnhalva veta att även du är en primat och din hjärna är knappast utan anandamidsystem. Visst, du vill inte sitta i ett lortigt gathörn med smutsig snopp och torka bort alla dina beskymmer med att sälja stjärt för gräs. Inte jag heller. Därför röker jag gräs (och inte heroin, amfetamin, kokain) dagligen. Så ofta jag kan eftersom jag råkar ha tillgång till gräs. Självklart val om jag är en primat på en planet. Jag kommer heller inte hindra mig själv från att göra andra saker som jag tycker om helt i onödan.

Politiker: ni har sagt att gräs är olagligt. Är ni primater på en planet? Är jag en primat på en planet? Isåfall FUCK YOU till den som vill bestämma över vad jag gör med mitt självutnämnda primatliv så länge det varar i ett universum som inte ens anser mig existera. E=mc^2, primater bestämmer över sig själva. Men det medför att man behandlar andra som man själv blir behandlad av andra. Dvs om du inte vill bli dödad: döda inte någon annan eftersom om du dödar honom är det lika illa som om han dödar dig. Universum bryr sig inte. När du är död finns inget du som kan svära över att du dog. Därmed är det helt onödigt att döda varandra. Primater är fria att göra vad de vill: de är framevolverade på en sten i rymden som krestar kring en gassphär som bildades av 99.9% av massan i den spinnande disken i rymden (gasmolnet som spann).
Vi är framevolverade genom de mest överlevandes överlevnad: en brutal natur som bara bryr sig (om dess mål är att ha oss levande nu) om att dina varje förfäder överlevde till att reproducera sig sedan livets början 3.5 miljarder år sedan.

Vi är primater på en planet: vi har viljan att leva för att våra förfäder hade den och de som inte hade den blev inte våra förfäder.

Vi ser färg. Vi känner känslor som vi känner igen i katter och hundar. T.om. spindlar verkar rädda även om vi kan bygga någonting som också aktiverar programmet "fly!" när den skräms.

Cannabis kommer i framtiden (om 100 år) antingen vara utplånat i ett tredje världskrig ELLER som kaffe är idag: en växt som kan rökas av primater.
2010-03-19, 17:32
Medlem
MsPa1nTs avatar
Vad finns att diskutera i denna tråd förutom den uppenbara högen med skit som förpestar nästan varje mening. Seriöst TS, vad tror du att folk ska tänka när dem läser din text där du spottar E=mc^2 ur dig för att verka smart?

Trött på sådant här..

Citat:
Ursprungligen postat av snubbemedproblem
Jag har läst forskningen och vet ämnet bättre än någon annan

Seriöst? Är du så frånkopplad från verkligheten samt sociala rutiner att du inte själv förstår att sätta en sådan mening i början av ditt inlägg är vansinnigt.
Senast redigerad av MsPa1nT 2010-03-19 kl. 17:34.
2010-03-19, 17:35
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanenprimat

Cannabis kommer i framtiden (om 100 år) antingen vara utplånat i ett tredje världskrig ELLER som kaffe är idag: en växt som kan rökas av primater.

Kaffe, rökas?

Får man fråga vad du vill diskutera? Tror varken det kommer vara som kaffe eller utplånas, tror att det kommer vara som Alkohol är idag
Sen vet man aldrig vad för sjuka droger som utvecklas om 100 år men det lär vara många och farliga...

One Love!
2010-03-19, 17:37
Medlem
Fruktansvärd bra skrivet!

Tycker exakt som dig, Cannabis måste vara lik kaffe idag. Det ska kanske finnas någon åldersgräns på 16-18 år men inget annat!
2010-03-19, 17:38
Medlem
mescudis avatar
Det där var bland det rörigaste jag har läst, jag vill ha tillbaka mina 2 minuter..
2010-03-19, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Vad finns att diskutera i denna tråd förutom den uppenbara högen med skit som förpestar nästan varje mening. Seriöst TS, vad tror du att folk ska tänka när dem läser din text där du spottar E=mc^2 ur dig för att verka smart?

Trött på sådant här..

Seriöst? Är du så frånkopplad från verkligheten samt sociala rutiner att du inte själv förstår att sätta en sådan mening i början av ditt inlägg är vansinnigt.
Du får väl ta och lära dig vad E=mc^2 betyder. Det är framtidens sanning. (Läs mina andra trådar).

E=mc^2 betyder att energimassa (E=m) och rumtid (c=sträcka/tid) är en och otänkbar dellös 1. Vi delar den i energimassa i rumtid (existens i icke-exstens) och här är vi: i en galax av massa där rörelsen är energi. Galaxen är energimassa i rumtid. Existens i icke-existens. Precis som vi. E=mc^2 naturen skiljer inte dig från sand; mord från kärlek; mjölk från ost eller självutnämnda "jag"s påståenden att existera från icke-påståenden. E=mc^2: universum är en. Med mitt självutnämnda liv kan jag göra vad jag vill. Det är det jag menar med E=mc^2.

Tror du att om du läser någonting så har jag din kunskap; om jag läser någonting så har du min kunskap? Vem har läst Den Kanadensiska Senatens forskningsapport om cannabis; eller WHO's; eller tittar runt på internet och funderat på vartenda argument och besvarat dem tillfredsställande för att kunna säga:

Cannabis är bra. Stekpanna är bra. Bord är bra. Dator bra! Laserpekare bra!
Senast redigerad av amanenprimat 2010-03-19 kl. 17:52.
2010-03-19, 17:52
Medlem
Du kanske borde sluta snöa in på forskningsrapporter och läsa något vettigt om hur samhället fungerar i allmänhet istället, någon som har något bra lästips för TS? Engagemang verkar han ha iaf.
2010-03-19, 17:57
Bannlyst
Cannabis is Americas coup of coffe..... Är du Carlos connection?
2010-03-19, 18:00
Medlem
helt sjukt att vi lever i "fria" sverige men får inte stoppa i oss vad vi vill
2010-03-19, 18:03
Medlem
Kaffe är kaffe!
2010-03-19, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zappafrank
Du kanske borde sluta snöa in på forskningsrapporter och läsa något vettigt om hur samhället fungerar i allmänhet istället, någon som har något bra lästips för TS? Engagemang verkar han ha iaf.
Fuck you.

Jag vet hur samhället fungerar: att globala mänskligheten är uppdelad i länder, överpopulerandes och slitandes resurser ur en begränsad rymdsten för att resurser är kapital i kapitalism (det varje individ i varje land vill ha mycket av, speciellt innan något annat land tar det!).

Ska jag läsa om andra världskriget som inte är någonting som skedde när kungar och prinsar tog över land och erövrade andra kungars länder: andra världskriget var igår. Hur långt har vi kommit sedan dess? Heisenberg (som i Heisenberis osäkerhetsprincip i kvantmekanik, en ny uppfinning) var nazist.

Samhället är skit: ni arbeter utan anledning. I kapitalism kan man klippa gräsmattor med nagelsax om någon är villig att betala för det. Det är ineffektivt: skolsystemet t.ex. kan fungera mycket bättre när vi har ett fåtal engagerade lärare och videokameror och internet tillgängligt för alla som tröttnat på dåliga (pengahungriga) lärare.

Vårt system är uselt: vi är uppdelade i länder! Primater på en planet som med diplomati och banköverföringar och kapitalism och gränser byter med varandra för att själva bli så rika som möjligt. Vi lurar våra bröder för att få deras pengar. Primater på en planet; vi är här pga historian. För inte länge sedan hade vi kungar med svärd (därav Konungariket Sverige).

Jorden var platt, Einstein fanns inte, atomer fanns inte. Vi levde på en platt yta med en gud som tittade på om vi rörde vår snopp eller ej. Den stora saken i himmelen som ger ljus förstod vi inte varför den brinner innan Einsteins E=mc^2 (den konverterar massa till energi eftersom energimassa).

Innan 1700-talet (Newton) trodde vi att stenen faller till marken för att det är det stenar gör. Det är deras natur: stenar är gjorda för att vara på marken. Det är dit de vill. Deras naturliga plats är på marken, därav faller de när de släpps. Sedan kom Newton och sade: "nej! sakerna i himmelen (månen, solen, planeterna) är objekt i rymd i vilken gravitation är att massa dras mot massa!". Därför snurrar vi runt solen, därför snurrar månen runt jorden, därför faller stenen mot jorden.

300 år sedan alltså... Innan dess har vi en lång och brutal historia som kan delas in i olika bitar (stora som små).

Var är vi nu? Samhället år 2010 när gud dött lite halvt förutom i stora delar av världen, E=mc^2, vi konsumerar för mycket (vårt system håller på att kollapsa), vi har sett 100 miljarder galaxer med vårt rymdteleskop och gud har placerats "utanför" den otänkbara tanken.
2010-03-19, 18:06
Medlem
aceblacks avatar
Haha, det har var det mest flummiga jag läst på länge! Jag gillar den där fejk intellektuella stilen som TS har!

Men ärligt talat, dina djupa insikter kommer nog inte förändra så där värst mycket...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in