• 1
  • 2
2010-03-19, 16:24
Medlem
blev tagen för snatteri idag -.-! var inne på partaj på väla skulle köpa en sak så plockar jag upp saken går o tittar sen är där en typ "tutte" fyld med ngn skit som jag var tvungen att peta på lägger ner saken i fickan o tittar vidare sen skulle jag gå o betala för min sak... då ser jag ett ställ med pennor får fram tar upp en i handen o så börjar larmet pipa jag bara "oj måste ha gått förnärma med pennan" hon bara nej du har lagt ner något i din fick jag bara "ja detta" tar upp det o hon bara du följer med mig kommer 2 väktare och tar mig o så blir det polisanmält osv --.--! var fan inte änns på väg ut från affären!

Så eftersom jag inte gick ut från affären så "stal" jag aldrig något jag tänkte betala för det (vet det låter helt dumt menar vem stoppar ner den i fickan det var ett packe med typ "kort" men jag tänkte mig inte för)

sen min andra fråga är.. vad är det för övervakningsystem de har på partaj?! menar själva "packet" med kort var inte larmat eller så sen visste tjejen exakt var det låg osv... helt galet haha blev faktist impad jag försökte förklara för tjejen att det blivigt ett missförstånd med tänkte att det måste de höra hela tiden så jag tänkte att jag väntar tills det blir polisförhör..

min tredje fråga om jag inte väljer att acceptera mina böter blir det då rättegång för ett packe med kort för 139 kr?
Citera
2010-03-19, 16:32
Medlem
Codens avatar
du skriver som en förståndshandikappad crackpundare, stay in school and don't do drugs grabben!

för övrigt låter det väldigt konstigt eftersom de inte kan ta dig för snatteri om du inte passerat "sista betalningsmöjlighet" vilket i en mataffär oftast är kassalinjen och i en vanlig butik är det väl utgången/larmbågarna.

det är ju inget brott att stoppa en vara i en ficka så länge man är kvar i butiken.
Citera
2010-03-19, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
du skriver som en förståndshandikappad crackpundare, stay in school and don't do drugs grabben!

för övrigt låter det väldigt konstigt eftersom de inte kan ta dig för snatteri om du inte passerat "sista betalningsmöjlighet" vilket i en mataffär oftast är kassalinjen och i en vanlig butik är det väl utgången/larmbågarna.

det är ju inget brott att stoppa en vara i en ficka så länge man är kvar i butiken.

HAHAHAH! sorry vet att jag skriver kasst.. dyslexi.. men blir bättre och bättre!

är du 100% säker på att det inte är snatteri? if thats the case tänker jag inte ge mig!
Citera
2010-03-19, 16:43
Medlem
Nej. Dels av anledningen ovan och dels att snatteri, som de flesta andra brott kräver uppsåt. Även om du helt hade glömt att du stoppat sakerna i fickan och gått ut så är det egentligen inget brott, däremot taskigt bevisläge. =)

Du måste alltså dels ha fullbordat brottet genom att lämna köpstället och dels haft för avsikt att faktiskt stjäla varorna.

Sen om du kommer lyckas övertyga konstaplarna vid förhöret om detta är en helt annan femma.
Citera
2010-03-19, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Nej. Dels av anledningen ovan och dels att snatteri, som de flesta andra brott kräver uppsåt. Även om du helt hade glömt att du stoppat sakerna i fickan och gått ut så är det egentligen inget brott, däremot taskigt bevisläge. =)

Du måste alltså dels ha fullbordat brottet genom att lämna köpstället och dels haft för avsikt att faktiskt stjäla varorna.

Sen om du kommer lyckas övertyga konstaplarna vid förhöret om detta är en helt annan femma.

men rent teoretiskt har jag inte begått ett brott? eller är det olagligt att stoppa ner en vara i fickan? menar skulle jag ha gått utan för bågarna så okej.. då fattar jag men nu gjorde jag icke det
Citera
2010-03-19, 16:56
Medlem
burfogels avatar
Så du stal en tutte med bajs?

Ja, du stod i kassan och larmet gick, då måste du väl ha passerat gränsen för kassan, och då är det ju snatteri. Dock blir det svårt för dig att bevisa att du hade tänkt betala för varan som du stoppade ner i fickan, det känns som att bevisläget här är på motpartens sida.

Vad gäller kameran tror jag ingen förutom affären själva kan svara på det, men vad har det egentligen för betydelse, man säger att en bild säger mer än tusen ord, men faktum är ju att du stoppade ner varan i fickan, det är väl det enda kameran skulle kunna bevisa? Och det är ju redan klarlagt.

Skicka in din trådstart till åklagaren och du släpps direkt.
Citera
2010-03-19, 17:00
Medlem
sunderlings avatar
självklart inget brott, är som om jag skulle gå och lägga ner varor i jackan istället för i en kundvagn eller korg och sen gå till kassen och lägga upp dom. Jag kan ha dom på mig så länge jag är i affären, men om jag däremot går ut ur butiken så är det snatteri.
Citera
2010-03-19, 17:07
Medlem
Okej eftersom folk klagar på hur jag skriver..

Jag blev tagen för snatteri idag på partaj på Väla. Jag gick in i affären och tog upp en "kortlek" höll den i handen och tittade vidare. Då såg jag en stor tutte (typ stressboll) som jag var tvungen att känna på. Då lägger jag ner kortleken i fickan fult synligt, försökte inte smyga med det. Efter jag klämt på tutten o gått runder i den lilla affären skulle jag gå och betala. Då ser jag ett ställ med pennor (typ med namn osv på) detta ställ stog precis vid "bågarna" (innanför affärens gränser) jag tar upp en penna vänder mig mot "bågarna" så jag står med ryggen emot dem då piper larmet och jag tittar på hon som står i kassan och säger "oj det måste ha varigt pennan" hon kommer fram till mig och säger. "nej du har något på dig" då sa jag "Ja jag har denna kortlek". Sen bad hon mig att följa med till kassan där hon larmade väktarna och tog mig..

Jag gick inte utanför affären (som är en affär i ett köpcentrum) kassan står precis vid utgången..

förstår ni bättre nu?
Citera
2010-03-19, 17:11
Medlem
latjoisses avatar
Självklart är du oskyldig,vad sa väktarna till dig dem måste ju ha en aning om detta då dem inte har samma befogenheter som polis/ordningsvakt.
Citera
2010-03-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latjoisse
Självklart är du oskyldig,vad sa väktarna till dig dem måste ju ha en aning om detta då dem inte har samma befogenheter som polis/ordningsvakt.

De sa att vi såg inget du får ta det med polisen! :S
Citera
2010-03-19, 17:35
Medlem
latjoisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimpim22151
De sa att vi såg inget du får ta det med polisen! :S

Då är det bara att bäretta för polisen vad som hänt,tror knappast dem kommer ödsla någon tid för detta eftersom det är ganska klart vad som hänt enligt mig. dock kan väl polisen alltid vara "nitisk" ifall dem haft en dålig dag
Citera
2010-03-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latjoisse
Då är det bara att bäretta för polisen vad som hänt,tror knappast dem kommer ödsla någon tid för detta eftersom det är ganska klart vad som hänt enligt mig. dock kan väl polisen alltid vara "nitisk" ifall dem haft en dålig dag

haha mjo dock har jag talesförmåga(synd att jag aldrig fick den skriftligaförmågan).. så jag klarar mig nog om jag inte begått ngt brott!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in